[ad_1]

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی از کاخ سفید اعلام کرد: امروز ۸۰۰ میلیون دلار برای تقویت بیشتر توانایی اوکراین در نبرد شرق این کشور یعنی در منطقه دونباس اعلام می کنم.

رئیس جمهوری آمریکا که سخنانش از شبکه های تلویزیونی آمریکا بصورت زنده پخش می شد، گفت که با دنیس شمیحال  نخست وزیر اوکراین، که صبح امروز به همراه اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود، گفتگو کرده است.

وی افزود: ما گفتگوی خوبی در خصوص حفظ اتحاد در اروپا، اتحادیه اروپا و سایر نقاط برای متوقف کردن بی رحمی پوتین داشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: اکنون جهان کاملا متوجه شده است. روسیه کارزار خود  برای تصرف سرزمین های جدید در شرق اوکراین را آغاز کرده و بر این منطقه متمرکز شده و ما اکنون در یک زمان حساس هستیم زیرا روسیه مرحله بعدی این جنگ را آغاز کرده است.

کمک جدید نظامی برای دونباس ۱۲ توپ هوتزر و مهمات آن

بایدن پس از اعلام بسته نظامی جدید برای اوکراین به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار گفت که آمریکا و متحدان آن به سرعت به نیروهای اوکراین سلاح ارسال می کنند تا آنها بتوانند از کشورشان دفاع کنند.

وی در توضیح بسته جدید نظامی برای اوکراین گفت: این بسته شامل تسلیحات سنگین توپخانه از جمله ۱۲ توپ هوتزر ۱۵۵ میلیمتر و همچنین ۱۴۴ هزار مهمات این توپ ها است. در این بسته همچنین پهپادهای تاکتیکی قرار دارد.

بسته کمک ۵۰۰ میلیون دلاری اقتصادی به دولت اوکراین

رئیس جمهوری  آمریکا در بخش دیگری از سخنانش از ارائه کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به دولت اوکراین برای ادامه فعالیت در این کشور خبر داد و توضیح داد: علاوه بر تقویت مقاومت اوکراین در میدان نبرد، ما حمایت خود از مردم اوکراین را نیز به نمایش می گذاریم. امروز، آمریکا  ۵۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی مستقیم به دولت اوکراین اختصاص می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که اختصاص این بسته ۵۰۰ میلیون دلاری، مجموع کمک های اقتصادی آمریکا به اوکراین  را در دو ماه گذشته به یک میلیارد دلار می رساند.

بایدن گفت: دولت اوکراین می تواند از بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری برای «تثبیت اقتصاد خود، حمایت از جوامع جنگ زده و پرداخت حقوق کارمندان که به ارائه خدمات ضروری به مردم اوکراین ادامه می دهند» استفاده کند.

ممنوعیت ورود کشتی های روسیه به بنادر آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ورود کشتی های وابسته به روسیه به بنادر آمریکایی را ممنوع کرد و گفت: هر کشتی که با پرچم روسیه فعالیت کرده یا متعلق به نهاد های روس است اجازه نخواهد داشت در بنادر ما پهلو بگیرد یا به آب های ساحلی ما دسترسی داشته باشد.

درخواست بایدن از پوتین

بایدن در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر کنترل کامل شهر ماریوپل توسط نیروهای روسیه گفت: مشخص نیست که پوتین این شهر را در کنترل داشته باشد.

وی همچنین از پوتین خواست تا با ارائه کمک های بشر دوستانه در ماریوپل موافقت کند تا کسانی که در داخل کارخانه فولاد ازووستال گرفتار شده اند بتوانند از آن خارج شوند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: اکنون ما باید ارائه بسته کمکی نظامی به اوکراین را تسریع کنیم. اگرچه حمله روسیه از نظر جغرافیایی محدودتر است، اما از نظر بی رحمی این حمله محدودیتی ندارد.

پوتین موفق نخواهد شد

بایدن همچنین تاکید کرد: پوتین هرگز در تسلط و اشغال تمام اوکراین موفق نخواهد شد.

وی دامه داد: ما نمی دانیم این جنگ چقدر طول خواهد کشید، اما همانطورکه وارد دومین ماه از  این جنگ می شویم به این حقیقت می رسیم که پوتین نتوانسته است به اهداف بزرگ خود در میدان نبرد دست یابد. پس از هفته ها گلوله باران کی یف، این شهر همچنان سقوط نکرده است. ولودیمیر زلنسکی و دولت منتخب دموکراتیک او همچنان در قدرت هستند.

ارسال این کمک های نظامی جدید آمریکا به اوکراین در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک خواستار برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین همزمان با "هفته مقدس" مسیحیان ارتدوکس شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. /ایرنا


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تیر بایدن

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان