[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با حمله کشور روسیه به اوکراین صادرات و واردات محصولات مختلف در جهان با مشکل و بعضا با تهدید مواجه شده و قیمت برخی اقلام با افزایش چندین برابری مواجه شده است. 

کارشناسان سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) معتقد هستند شرایط حال حاضر در ایجاد نا امنی در بازار غذا نقش مستقیم دارد، اما تاثیر حداکثری این جنگ زمانی خواهد بود که این جنگ طول بکشد و برقراری آرامش زمان بر باشد. 

تاثیر جنگ اوکراین و روسیه به حدی می تواند خطر آفرین باشد که جهان را  با قحطی مواجه کند زیرا ۱۰ درصد از غلات جهان در روسیه تولید می شود و اوکراین نیز ۳ درصد از تولید غلات جهان را در اختیار دارند که صادرات غلات روسیه در حال حاضر ۲۰ درصد و اوکراین حدود ۱۰ درصد از بازار جهانی است.

طیق اعلام کارشناسان حوزه اقتصاد، دو کشور روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم، ۱۹ درصد از ذرت جهان و ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص داده اند و کشور روسیه به تنهایی حدود ۷۰ درصد از صادرات گندم در سال ۲۰۲۱ را به منطقه خاورمیانه و آفریقا داشته است. 

بر اساس برآورد اتاق بازرگانی اوکراین در ایران، سطح تبادل تجاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده که ۹۵ درصد آن به محصولات کشاورزی اختصاص پیدا کرده و این اتاق در خرداد ماه سالجاری پیش بینی کرد، صادرات محصولات کشاورزی اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۲  از رقم ۲۲ میلیارد دلار فراتر رفته به ۲۳ میلیارد دلار برسد. 

ایران جزو  چهار کشور بزرگ تولیدکننده کیوی در دنیا محسوب شده و این محصول به کشورهای دیگر صادر می شود زیرا کیفیت و سلامت کیوی تولید شده در کشور قابل توجه است ولی متاسفانه درختان کیوی در دو سال اخیر آفت زده شده و سمی برای مبارزه با آفات به آن ها زده نشده است. 

استان گیلان با تولید ۲۱۰ هزار تن کیوی بزرگترین تولید کننده کیوی در کشور است که در شهرستان های تالش  و آستارا تولید شده و ۵۰ درصد محصولات آن به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، آسیای میانه، هند، عربستان و اوکراین صادر می شود. 

اما اکنون به دلیل جنگ نظامی میان اوکراین و روسیه صادرات کیوی به برخی کشورها با مشکل مواجه شده زیرا حدود ۲۰۰ هزار تن کیوی باید در صادر می شد که متأسفانه این میزان از صادرات محقق نشده و هر روز تعدادی از تولیدکنندگان خرد، کیوی تولیدی را در سردخانه به امید صادرات ذخیره می کنند و دولت هم در این خصوص اقدامی نمی کند. 

کارشناسان حوزه کشاورزی دلایل مختلفی را برای عدم صادرات کیوی به کشورهای هند، عربستان، اوکراین و قزاقستان بیان می کنند به طوری که و به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، مرجوع کردن محموله کیوی از هند به دلیل آفت شپشک سفید توت، باعث شد که این محصول در دست تولیدکنندگان داخلی بماند از سوی دیگر دولت حمایتی از تولیدکنندگان نکرد و حمایت از آن ها در ایران تاکنون در حد حرف باقی ماند و در عمل کمکی برای تسهیل صادرات صورت نگرفت. 

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران رضا نورانی می گوید اگر روند صادرات در کشور با مشکل سیاسی و غیرسیاسی مواجه شود اقدامی برای رفع مشکلات آن ها از سوی مسؤولان دولتی صورت نمی گیرد، زیرا برای رفع مشکل صادرات کیوی به هند مسؤولان از ابتدا باید وارد مذاکره می شدند که متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت. 

صادرات محصولات مختلف کشاورزی در کشور باید هدفمند، تعریف شده و با برنامه ریزی باشد چون وقتی یک بازار را از دست می دهیم نمی توانیم ظرف مدت کوتاه بازار دیگری را جایگزین آن کنیم و امروز بعد از دست دادن بازار اوکراین و هند باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید برای سال ۱۴۰۱ بود. 

​به گفته نورانی، کیوی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود، البته در گذشته نیز عربستان و بحرین جزو بازارهای صادراتی ما محسوب می شد که این بازارها نیز از دست دادیم و کیوی ایران از عربستان به سودان و از اوکراین به مولداوی می رفت.

به گفته برخی از کیوی داران استان گیلان هم از این قاعده مستثنی نبوده و بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در ۸۵ سردخانه گیلان به دلیل عدم صادرات به کشورهای هدف به دلیل جنگ میان اوکراین و روسیه ذخیره شده و در حال پوسیده شدن است.

در حالی که بسیاری از کیوی داران نگرانی نگران عدم صادرت محصول خود به کشورهای هدف و پوسیده شدن کیوی های خود هستند خبرنگار خبرگزاری فارس در رشت برای پیگیری صحت و سقم این خبر، چندین مرتبه با مسؤولان جهاد کشاورزی استان گیلان از جمله مدیر کل جهاد کشاورزی و مسؤول روابط عمومی این سازمان تماس گرفته ولی علیرغم قول های داده شده پس از گذشت دوهفته هنوز پاسخی از جهاد کشاورزی گیلان دریافت نکرده است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان