[ad_1]

دبیرکل حزب کارگزاران ضمن اذعان به کاهش تورم پرسیده که چرا باید طی 4 سال متوالی، تورم 40 درصد را تجربه کنیم؟

روزنامه سازندگی از قول حسین مرعشی نوشت؛ «اقتصاد ایران با مشکلات کاملاً واقعی و جدی مواجه است و حل و فصل این مشکلات مستلزم انتخاب راهکارهای کاملاًً علمی، هماهنگ و با مدیریت منسجم امکان پذیر است. این وضعیت اقتصادی است که ۴ سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده است. به رغم اینکه روند تورم این روزها کاهنده است ولی در بهترین شرایط پیش بینی می شود تورم 

از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کند. 

سوال مهم و اساسی این است که ریشه مشکلات کجاست و چرا این روند متوقف نمی شود؟

مشکل اول این است که در ایران سقف درآمدهای دولت، عموما با خوش بینی در بودجه پیش بینی می شود اما محقق نمی شود. این در حالی است که بســیار سخاوتمندانه درآمدها هزینه می شود و هر هزینه ای که مربوط و غیرمربوط به دولت است از سبد هزینه های دولت حذف نمی شـود.

مشکل دوم، موضوع تحریم های بسیار سنگین بین المللی است. اگرچه مدت کوتاهی اسـت کـه ما می توانیم مقدار بیشتری نسبت به دو سه سال پیش نفت خودمان را به شرکت های کوچک و فرعی در چین بفروشیم ولو با تخفیف اما آنچه برخی از مسئولان را از واقعیت های تلخ تحریم های سنگین منحرف کرده این است که گمان می برند می توانند با این فروش اندک، کشـور و اقتصاد ایران را بـه راحتی اداره کنند. پس نباید تصور کرد که می توان با حفظ وضعیت فعلی و گشایش های اندک، کشور را در بخش اقتصادی اداره کرد. گشایش های کوتاه مدت و کوچک، می توانند با اندک فشاری دوباره مسدود شـوند.

مشکل سوم ناکارآمدی دستگاه های اداری است که در هزینه کرد همین بودجه که با کسری مواجه اسـت ســؤال اینجاست که وقتی اقتصاد ایران دچار یک عدم تعادل بسیار وحشتناک شده و برای چهارمین سال مردم تورم ۴۰ درصد را تجربه می کنند نباید دولت و مجلـس و مقامـات تصمیم گیر امـر اقتصاد ایران را به بهترین کارشناسان اقتصادی ارجاع بدهند؟ نباید بهترین دانشمندان ایرانی که در ایران هستند یا دانشمندان ایرانی که در دسترس هستند را دعوت به همکاری کرد؟»

مرعشی در ادامه می نویسد: «آخرین مشکل، گرانی است. آقای رئیس جمهور چرا با مردم صادق نیستید؟ چرا به مردم مشکلات واقعی اقتصاد را نمی گوئید؟ چرا دائم در پشت تریبون اعلام می کنید که معیشت مردم را با مذاکرات گره نزده ایم؟ مگر قرار بود که شما گره بزنید؟ گره وجود دارد.  اگر لازم است کشور و تحریم اداره شود به صراحت به مردم بگوئید ما برای دستیابی به یک هدف مهم دیگری باید تورم را تحمل کنیم. چرا سخنانی گفته می شود که با واقعیت ها منطبق نیست؟ 

خلاصه کلام اینکه مدیریت اقتصاد در اختیار دولت است. دولت سـقف درآمدها را برآورد می کند. دولت هزینه ها را رقم می زند. دولت به کسری بودجه دامن می زند. دولت در عرصه بین المللی مدیریت اقتصاد بین المللی را بر عهده دارد. اگر گرانی وجود دارد و قابل کنترل نیست، علتش در درون دولت است.»

طلبکاری دبیرکل حزب کارگزاران در حالی است که این حزب، از مؤتلفان اصلی دولت مدعی تدبیر و امید بود و این دولت دومین نرخ بالای تورم ظرف چند دهه اخیر را به ارث گذاشته است. البته رکورد اول تورم هم متعلق به دولت سازندگی، یعنی همان دولتی است که آن هم توسط همین تکنوکرات های لیبرال مآب و غربگرای کارگزاران اداره می شد! نخستین سوال از آقای مرعشی این است که چرا هرگاه غربگراها دولت را در اختیار گرفته اند، تورم و گرانی به شکل افسارگسیخته افزایش پیدا کرده است؟

نکته دوم این است که وی اعتراف می کند تورم در طول 3 سال قبل از دولت فعلی روند افزایشی داشته  اما طی 7-8 ماه اخیر روند کاهشی پیدا کرده است. خب! دولت باید در این زمان محدود و با وجود روندهای تورم سازی که ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات با سوءمدیریت به یادگار گذاشته اند، معجزه و شق القمر می کرد؟! به رکود کشاندن 8 ساله اقتصاد کشور با اسم رمز برجام، ضایعه بزرگی است که در کنار شرطی سازی اقتصاد به 9 برابر کردن نقدینگی، ایجاد کسری بودجه بی سابقه و استقراض های بی پشتوانه، به مثابه کارخانه تولید تورم عمل کرده است. در حالی که این روند طی 8 سال پدید آمده، طبیعی است که اصلاح و تغییر آن زمان می برد.

از سوی دیگر دبیرکل کارگزاران در حالی از دولت فعلی طلبکاری می کند و آدرس مذاکره دوباره می دهد، که هم می داند بانی کسری بودجه دولت ائتلافی مورد حمایت وی بوده و هم خبر دارد که این بلبشوی اقتصادی در اثر ادعای رفع تحریم با مذاکره پدید آمده است. او بهتر از هرکس می داند شمار تحریم ها در دولت سابق، با وجود برجام، بیش از دو برابر شد. با این همه دولت جدید توانسته صادرات نفت را بی اعتنا به تحریم ها افزایش دهد.

نکته بعدی، ادعای «تحریم های بین المللی» است و حال آنکه تحریم های فعلی، تحریم های یکجانبه آمریکاست و نه تحریم های بین المللی.

از سوی دیگر برخلاف ادعای مرعشی، درآمدهای کشور اکنون ثبات و تنوع بیشتری نسبت به دوره شرطی شدن با برجام پیدا کرده، ضمن اینکه همین مقاومت به علاوه برخی عوامل همسو موجب 2 تا 3 برابر شدن قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی شده است. جهت اطلاع آقای مرعشی حجم تجارت خارجی یک ماه اخیر تقریبا با اوج اجرای برجام (سال 1396) برابری می کند.

نهایتا درباره ادعای مرعشی مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی را در حل نکردن مسئله تحریم دانسته، باید بیانیه چند سال پیش حزب کارگزاران را یادآور شد که پس از اعتراضات مردمی و سوال مجلس از روحانی، تصریح کرده بود «دولت فاقد استراتژی اقتصادی است. اوج سرگشتگی را می توان در سیاست ارزی که بستر ویژه خواری اخلالگران را فراهم ساخت. دولت فاقد استراتژی و مجمعی از بوروکرات های بی انگیزه است». در 3 سال آخر دولت روحانی بالغ بر 60 میلیارد دلار ارز و 60 تن طلا به شکل رانتی واگذار شد./کیهان


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تورم

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان