[ad_1]

راهپیمایی روز قدس/ طرح آمریکایی برای مقابله با پهپادهای ایرانی/ همکاری برجامی کره جنوبی و آمریکا/ خداحافظی سفیر ایران در عراق و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز (پنجشنبه و جمعه) هشتم و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اخبار مربوط به برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال در بیش از ۹۰۰ شهر ایران با حضور مردم در صدر خبرهای مورد توجه مخاطبان بود. 

دو سال بود که این مراسم به خاطر مسایل کرونایی با حضور مردم برگزار نمی شد، اما امسال در آخرین جمعه ماه رمضان از ساعت ۱۰ صبح در تهران از مسیرهای ده گانه به سمت دانشگاه تهران و در سایر استان ها از مبادی تعیین شده، برگزار شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه، سردار سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت الاسلام سید مجتبی خامنه ای فرزند رهبر معظم انقلاب، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نرجس سلیمانی دختر شهید سلیمانی و بسیاری از مقامات لشکری و کشوری در این مراسم حضور یافتند.

در قطعنامه راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس امسال نیز تاکید شد که روز قدس و حمایت از ملت فلسطین را پشتوانه" امنیت ملی ایران اسلامی" و رمز  " وحدت و اتحاد امت اسلامی"  برابر توطئه های نظام سلطه و استکبار می دانیم.

حاشیه نگاری خبرنگاران ایسنا از روز قدس ۱۴۰۱ را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

همچنین مراسم بزرگداشت روز قدس و نماز جمعه آخر ماه رمضان در توکیو، چین، کویت و همایش ضد صهیونیستی عشایر مبارزه با اشغال و استعمار در سرکنسولگری ایران در نجف اشرف برگزار شد.

قرار است به همین مناسبت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ساعت ۱۶ امروز، به صورت زنده و تلویزیونی سخنرانی کنند که سخنان ایشان از شبکه های داخلی و برون مرزی رسانه ملی پخش خواهد شد.

برخی از دیگر اخبار پربازدید و پیام های مرتبط با روز قدس را نیز می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

پیام فرزند شهید سلیمانی خطاب به دختر فلسطینی

اقدامات فوری علیه جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ شود

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پرورش مار در آستین است

ایران و ۱+۴ در نقطه توافق ایستاده اند/ اسرائیل را تهدیدی برای امنیت ملی خود نمی دانیم

روز قدس، نوید نابودی رژیم صهیونیستی را می دهد

امت اسلامی و جریان مقاومت باید هزینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بالا ببرند

روز قدس و مقاومت فلسطین هر روز بر نفرت جهانی از صهیونیست های غاصب افزوده است

دعوت وزارت خارجه از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس

***

تصویب طرح «متوقف کردن پهپادهای ایران» در مجلس نمایندگان آمریکا از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

در این طرح ضمن طرح ادعاهایی درباره ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی، آمده است: این سیاست ایالات متحده خواهد بود که از دستیابی ایران و گروه های شبه نظامی مرتبط با ایران به هواپیماهای بدون سرنشین - که می توانند برای حمله به اشخاص آمریکایی و کشورهای شریک استفاده شوند - جلوگیری کند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه موسوم به «پایبندی به توافقات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه» با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه هسته ای ایران و تعامل آن با آژانس بین المللی انژری اتمی، مطرح کرد که ایران در حال حاضر فعالیتی در راستای طراحی و تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

از طرف دیگر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری از ساخت کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین سایت هسته ای نطنز خبر داد و گفت که این کارگاه در یکی از "راهروهای" تاسیسات غنی سازی اورانیوم راه اندازی شده است. دیپلمات ها می گویند که این نیروگاه تقریبا سه طبقه در زیر زمین دارد.

به نوشته رویترز، این کارگاه از ماشین های تأسیسات بسته شده کرج - که پیش تر اقدامی خرابکارانه از سوی عوامل خارجی در آن انجام شده بود - استفاده می کند. این کارگاه می تواند قطعات لازم برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را بسازد.

در همین رابطه نورنیوز در گزارشی نوشت: اقدام سازمان انرژی اتمی کشورمان در زمینه افزایش ضریب حفاظتی کارگاه های تولید سانتریفیوژ که با استفاده از اصول پدافند غیر عامل صورت گرفته در شرایطی دنبال شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به انجام وظایف صیانتی خود کوتاهی کرده است. اتخاذ این رویکرد که با اطلاع آژانس انجام شده پاسخی طبیعی در برابر شرارت هایی است که هدف آن ضربه زدن به فعالیت های صلح آمیز ایران است.

گفت وگوهای معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی از گفت وگو با انریکه مورا و رابرت مالی از دیگر اخبار پربازدید بود.

جونگ کان چوی در صفحه توییترش نوشت: با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد هیات مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین صحبت کردم و بر ارائه حمایت های دیپلماتیک از بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته ای] تاکید کردم. ما به رایزنی های نزدیک ادامه خواهیم داد.

وی همچنین از تماس با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خبر داده و افزود: در این دیدار درباره اوکراین، برجام و کره شمالی صحبت کردم. همکاری کره با اتحادیه اروپا بسیار قوی بوده و دقیق بوده است و تمامی مسائل جهانی را شامل می شود.

گفت وگوی معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با مورا و مالی در پی ایجاد وقفه در دور هشتم مذاکرات وین انجام شده است.

رابرت مالی هم تاکید کرد که واشنگتن و سئول به همکاری درباره مذاکرات هسته ای ایران ادامه خواهند داد.

 همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه اعطای اجازه به روسیه برای همکاری با ایران بر سر پروژه های هسته ای غیرنظامی برای آمریکا نوعی «بده بستان» بود، افزود: اقدامی که روسیه در قبال توافق احتمالی (برجام) اتخاد می کند - در صورتی که بازگشت به برجام انجام بگیرد - مغایر با تحریم های اعمالی علیه روسیه برای اقداماتش در اوکراین نخواهد بود.

پیام سفیر ایران در عراق بعد از پایان مدت ماموریتش در سفارت کشورمان در بغداد، خطاب به مردم و مقامات عراقی هم از دیگر اخبار پربازدید بود.

ایرج مسجدی در این پیام از دولت و ملت عراق خداحافظی کرد و نوشت: به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست.

گزارش ایسنا از سفرنامه قزوین آیت الله سید ابراهیم رئیسی را نیز می توانید اینجا بخوانید.

رئیس دولت سیزدهم در بیستمین سفر استانی خود راهی قزوین شد. بازدید از بخش های مختلف قزوین، دیدار و گفت وگو با اقشار مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از برنامه های سید ابراهیم رئیسی در سفر به قزوین بود. رئیس قوه مجریه در این سفر بار دیگر بر ساخت ۴ میلیون مسکن تاکید کرد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان