[ad_1]

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم گفت: وقتی قرار باشد در صورت صادرات خودرو و لوازم یدکی، اجازه واردات داده شود، چه کسی جز خودروساز داخلی این امکان را می یابد که چنین عمل کند؟ از این جهت، با مصوبه مجمع تشخیص واردات خودرو هم در کنار ساختش، عملاً به خودروسازان داخلی منحصر می شود.

بهرام پارسایی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تصویب کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس و  مجمع را می توان به نوعی آدرس غلط دادن تعبیر کرد. ما در قوانین موجود ممنوعیتی برای واردات خودرو نداشتیم که حالا لازم باشد این مانع برداشته شود. چند سال پیش سران سه قوه تصمیم گرفتند به دلیل خروج ارز از کشور واردات کالاهای لوکس را ممنوع کنند که البته در این مصوبه اسامی این کالاها نیز اعلام نشده است و قاعدتا خودرو جزو کالای لوکس هم نبود؛ بنابراین ما قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداشتیم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم با بیان اینکه مصوبه سران سه قوه در اول خردادماه در صورت عدم تمدید، ابطال می شود و بنابراین بازهم نیازی به مصوبه برای آزادسازی واردات خودرو نبود، تاکید کرد: در صورتی که این طرح اخیر مجمع، تصویب شود، در عمل منجر به انحصار واردات برای خودروسازهای داخلی خواهد شد که عملاً در کنار انحصار تولید داخلی برای خودروسازان  بدل به ایجاد موقعیتی رانت خیز و فسادساز دیگر می شود.

وی تصریح کرد: وقتی قرار باشد در صورت صادرات خودرو و لوازم یدکی، اجازه واردات داده شود، چه کسی جز خودروساز داخلی این امکان را می یابد که چنین عمل کند؟ پس با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو هم در کنار ساخت آن، عملاً به خودروسازان داخلی منحصر می شود. از این جهت می توان تصویب کلیات چنین طرحی به جای آزادسازی واردات را «ممنوعیت همیشگی واردات خودرو» نامید.

پارسایی با یادآوری سخنان رهبری و رییس قوه قضاییه درباره کیفیت پایین خودروهای داخلی و افزایش قیمت آنها و نیز فرمان رییس جمهوری به خودروسازان، اظهار کرد: در کنار این موارد امروز هم شنیدیم که رییس قوه مقننه هم گفته که با 5000 دلار می توان خودروهای باکیفیت بسیار بالا واردات کرد؛ پس چطور است که وقتی همه سران حکومت به وضعیت نامطلوب بازار خودروهای داخلی اذعان دارند بازهم نمی توان مشکل را حل کرد؟

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: به جای این اقدامات فعلی می توان مصوبه سران سه قوه را تغییر داد و به جای انحصاری کردن واردات خودرو، مشخص کرد که چه کسانی در فضای رقابتی و شفاف خودرو واردات می کنند، با چه هزینه ای این کار را انجام می دهند، دولت چه مقدار از آن عوارض واردات می گیرد و در نهایت خودرو وارداتی باید با چه قیمتی به بازار برود؟

وی در پایان گفت: در غیر این صورت، خودروساز داخلی که با تکنولوژی از رده خارج سالی یک میلیون خودرو می سازد و این تولید بی کیفیت را با قیمتی چند برابر واقعی به مردم تحمیل می کند، واردات را هم طوری تنظیم می کند که باعث ارزان شدن تولید خودش نشود و قیمت خودروی وارداتی هم آنطور که خودش بخواهد تنظیم می شود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان