[ad_1]

قیمت ماکارانی  چند روزی است که یکی از معضلات بزرگ شده است. کمبود ماکارانی در فروشگاه ها و بازار ناشی از افزایش قیمت ناگهانی آن شده است. از طرفی افزایش قیمت ماکارانی سبب شده که مردم به سمت فروشگاه ها و مراکز خرید روند تا بتوانند ماکارانی را با قیمت پایین تری بخرند. افزایش بی سابقه قیمت گندم و آرد، تا کنون تاثیری بر افزایش قیمت نان نداشته است اما توانسته قیمت ماکارانی را با تغییرات زیادی روبرو کند. قیمت ماکارانی در عرض چند روز به بالاترین میزان ممکن رسیده است و فعلا تدبیری برای ثبات قیمت ماکارانی وجود نداشته است.

 گرانی ماکارونی و روغن و البته نایاب شدن آن ها طی چند روز اخیر اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت. گرچه مسئولان عواملی همچون جنگ روسیه و اوکراین، احتکار و قاچاق را عامل افزایش قیمت ها می دانند، اما مردم معتقدند که اگر قاچاق و احتکاری هم صورت می گیرد، این دولت است که وظیفه کنترل آن را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، ابتدای سال جاری بود که دولت مجوز افزایش قیمت گندم و آرد را ارائه داد. اکنون نیز این دولت است که در مقابل درخواست کارخانه داران مبنی بر گرانی ماکارونی و محصولات آردی کوتاه آمد.

گرچه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد این افزایش قیمت ها با پرداخت یارانه حل می شود، اما به نظر می رسد مردم دیگر به یارانه ها هم اعتقادی ندارند. در واقع شهروندان بیش از آنکه به دنبال بذل و بخشش های دولت از خزانه باشند، خواهان تثبیت قیمت ها و کنترل تورم هستند. در ادامه بخشی از نظرات مخاطبان تجارت نیوز در  واکنش به گرانی ماکارونی و روغن را می خوانید.

بخشی از این نظرات مربوط به مخالفت با پرداخت یارانه نقدی مربوط می شود.

«یارانه فقط باید روی خود کالا باشه. غیر از این فقط مردم رو فقیر می کنند. یارانه نقدی مدت دار هست و بعد از چند سال دوباره بی ارزش می شه. یارانه رو کالا اگه فسادزا هم باشه وظیفه دولت هست که کنترلش کنه و این رو بهانه ای برای حذفش قرار نده.».

«واقعاجالبه همه ش وعده دروغ. برنج و روغن گران شد گفتید به جاش یارانه می دیم، ندادید. گوشت رو گران کردید گفتید به جاش یارانه می دیم ندادید. الان هم می گید آرد گران می شود یارانه می دیم باز هم نمی دید. بسه دیگه دروغ پشت دروغ همین که اجناس گران بشه دیگه خبری از افزایش یارانه نیست.».

بر اساس نامه جدید تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت قیمت ماکارونی برای سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد.

در این ابلاغیه آمده است؛ "با توجه به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمنهای کارخانه جات ماکارونی پیرامون درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی و جلسات منعقده با انجمن ها و کارخانه جات ذی ربط و لحاظ افزایش هزینه های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه های حمل ونقل و بسته بندی و با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده قیمت های جدید ماکارونی اعلام شد".


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان