[ad_1]

مذاکرات وین/ حکم احمدرضا جلالی/ ایران و کویت/ مجوز کسب و کار/ تماس های پیام رسان واتساپ و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز (سه شنبه و چهارشنبه) سیزدهم و چهاردهم ادریبهشت ماه ۱۴۰۱ تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، آخرین وضعیت مذاکرات وین از زبان نماینده آمریکا در سازمان ملل و تاکید وی بر تعهد رئیس جمهور این کشور به بازگشت به توافق هسته ای در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

لیندا توماس گرینفیلد در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته ای وجود دارد؟ گفت: می توانم بگویم پیش رفت قابل توجهی در حل و فصل برخی مسائلی داشته ایم که از نظرمان برای بازگشت ما به توافق بر اساس پایبندی در ازای پایبندی ضروری خواهند بود اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز به توافقی دست نیافته ایم و امکان دارد به آن نرسیم.

هزینه های عدم "توافق در وین" برای ایران و آمریکا هم از موضوعاتی بود که یوسف مولایی کارشناس مسایل بین الملل به بررسی آن پرداخت و گفت: اگر ایران و آمریکا به توافق نرسند، برای هر دو طرف هزینه ها سنگین تر می شود. ایران باید فشار بیشتر اقتصادی را تحمل کند و از سویی آمریکا باید بداند که مسیر مذاکرات، دیپلماسی و نظارت های پادمانی و فراپادمانی ناهموار خواهد شد. برای آمریکا تحمل این وضعیت بعد از این همه وقت گذاشتن در مذاکرات و رفتن به سمت اقدامات دیگر هزینه دارد و به نظرم فعلا اولویت شان این است که از طریق مذاکره به نتیجه برسند.

همچنین واکنش سفیر ایران در اتریش در پی اعتراف یک سناتور آمریکایی که به صراحت از شکست تحریم، ترور و خرابکاری برای جلوگیری از توان و برنامه هسته ای و تحقیقاتی ایران سخن گفته است، از دیگر اخبار پربازدید بود.

عباس باقرپور در پاسخ به اظهارات کریس مورفی  گفت: به دنیای آزاد دموکراسی معرفی شده از سوی آمریکا خوش آمدید، جایی که قوانین بین المللی، حقوق بشر و حاکمیت قانون از طریق تحریم های غیرانسانی، ترور و خرابکاری مورد تمسخر قرار می گیرند. آمریکا در نهایت چه چیزی به دست آورد؟ رشد و توسعه باور نکردنی ما، به طوری که حتی خودشان به آن اعتراف می کنند.

دیگر اخبرا مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

آیا مذاکرات وین در سرازیری شکست است؟

تا زمانی که منافع مان ایجاب کند دنبال احیای برجام خواهیم بود

مذاکرات وین متوقف نشده است

اکنون طرف آمریکایی باید به اصلاح رفتار غیر قانونی ترامپ مبادرت ورزد

***

خبر تایید اعدام «احمدرضا جلالی» به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

از طریق منابع آگاه شنیده شده که حکم اعدام احمدرضا جلالی که به تایید دیوان عالی کشور رسیده است، در دستور اقدام قرار گرفته و این حکم حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه جاری اجرا خواهد شد.

جلالی به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت و پس از محاکمه و طی مسیر طولانی قضائی به اعدام محکوم و حکم صادره مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت. اطلاعاتی که این مزدور رژیم صهیونیستی از برنامهٔ هسته ای کشور به سازمان جاسوسی- تروریستی موساد ارائه کرده بود، متاسفانه منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته ای کشور شد.

پس از انتشار این خبر، همسر و دختر حمید نوری در گفت وگویی با پرس تی وی به روند رسیدگی به این پرونده در کشور سوئد، اعتراض کردند.

دختر حمید نوری گفت: پدر من در بدترین شرایط دستگیر شده و با دعوت یک خانواده به سوئد رفته است و تصور هم نمی کرد او را با این شرایط دستگیر کنند. ایشان وقتی داشتند از هواپیما خارج می شدند به بدترین شکل ممکن توسط چند پلیس قوی هیکل جلوی تعدادی ایرانی و خارجی دستگیر شدند. آبروی ایشان را بردند و ایشان را تحقیر کردند. وقتی ایشان را دستگیر کردند این کار یک فشار روحی و روانی بوده است.

حذف یارانه آرد و افزایش قیمت نان و ماکارانی نیز از دیگر موضوعان پرمخاطب خبری این روزهاست.

در همین رابطه محمد علی پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بنا نبود با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاها افزایش یابد، تاکید کرد: مجلس دولت را مکلف کرد که اگر قصد حذف ارز ترجیحی را دارد باید برنامه حمایتی دیگری را برای ممانعت از افزایش قیمت ها جایگزین کند و اکنون دولت باید جلوی افزایش نامتعارف قیمت ها بایستد.

رئیس جمهور هم در در گفت وگوی تلفنی با امیر کویت برتقویت روابط ایران و کویت تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گفت وگوی تلفنی با شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، ضمن تبریک عید سعید فطر به وی و مردم کشورش، مواضع کویت را در قبال توطئه های منطقه ای، آگاهانه توصیف کرد و با یادآوری مناسبات خوب ایران و کویت در گذشته، تاکید کرد که باید روابط ایران و کویت به عنوان دو دوست قدیمی به ظرفیت واقعی خود بازگردد.

همچنین عیسی امینی رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار انتقاد کرد و در توضیح استدلال خود گفت: قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب وکار، حرفۀ وکالت را از هویت ذاتی و کانون وکلا را از نظم منطقی خودشان دور می سازد.

حواشی مربوط به تماس های تلفنی پیام رسان واتساپ هم باعث هشدار قوه قضاییه به شهروندان شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در هشدار پیامکی به شهروندان نوشت: تماس تلفنی از پیام رسان واتساپ مبنی بر برنده شدن، کلاهبرداری و به قصد تخلیه حساب بانکی شماست. از پاسخ دادن به این تماس ها و ارائه کد ارسالی در متن پیامک جداً خودداری نمایید.

تحلیل کارشناس مسائل بین الملل از وضعیت پوتین پس از حمله به اوکراین هم از خبرهای پربازدید بود.

وی با بیان اینکه روسیه در جریان حمله به اوکراین در تله آمریکا و غرب افتاد، اظهار کرد: این جنگ باعث شده که پرستیژ روسیه در عرصه بین المللی کاهش پیدا کند و هیبت نظامی که پوتین از ارتش روسیه و توانمندی این کشور ارائه کرده بود، با شکست مواجه شود.

رضا سیمبر با بیان اینکه تاکنون این جنگ هزینه های مادی و انسانی بسیاری برای دو طرف داشته است، خاطر نشان کرد: اکنون روسیه با تحریم های سختی مواجه شده است. رفع این تحریم ها راه آسانی نبود و در جریان اعمال این تحریم ها، بیشتر این مردم عادی هستند که ضرر می بینند. دولت ها آسیب کمتری می بینند و الیگارشی موجود در روسیه نیز در این فرایند کم کم به کاسبان تحریم تبدیل می شوند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان