[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان سرزمین باران های نقره ای با بارش سالیانه به طور متوسط بیش از یک هزار میلیمتر است که بدلیل نبود منابع ذخیره سازی کافی،   سالانه چندین میلیارد مترمکعب از این آب ها هدر می رود. 

این سال ها سدها یکی از راهکارها برای جلوگیری از هدررفت آب و منبع آبی پایدار برای تامین آب شرب و کشاورزی به شمار میرود و سد سفیدرود که یکی از مهم ترین سدهای موجود در استان گیلان به منظور تامین آب کشاورزی است به طوری که از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گیلان آب زراعی بیش از ۱۸۰ هزار هکتار توسط سد سفیدرود تامین می شود. 

امسال به دلیل کاهش بارندگی در گیلان میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده و به گفته مسوولان آب منطقه ای تاکنون ۷۸۰ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده است. 

علیرغم تمامی این کمبودها و طبق اعلام مدیرعامل آب شرکت آب منطقه ای گیلان با تلاش های صورت گرفته تمامی تدابیر لازم برای رهاسازی آب برای آغاز فصل زراعی در استان گیلان انجام شده و با دستور استاندار گیلان از روز گذشته رهاسازی آب زراعی در استان گیلان آغاز شد. 

به گفته وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان حال حاضر حجم مخزن سد سفید حدود ۸۳۰ میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت گرمی آب و هوا در روزهای گذشته و رشد سریع خزانه های برنج، برابر دستور استاندار گیلان در چهارمین جلسه شورای حفاظت از آب استان در سال ۱۴۰۱، رهاسازی آب سد سفید رود دو روز زودتر از موعد مقرر انجام شد. 

همچنین از روز یکشنبه کانال آب بر فومنات در سد تاریک و کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای شرق گیلان آبگذاری شده و آبگذاری کانال چپ سد سنگر نیز از روز ۱۴ اردیبهشت ماه برای اراضی شالیزارهای مرکزی استان شامل شهرستانهای رشت و خمام آغاز خواهد شد. 

طبق آمار میزان آب مورد نیاز در گیلان برای یکسال زراعی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است ولی اکنون ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد ولی این رهاسازی زودتر از موعد می تواند تنش آبی در گیلان را کاهش دهد. 

طبق گفته های معاون بهره برداری آب منطقه ای گیلان از ۱۱ اردیبهشت کار رهاسازی آب زراعی  آغاز و کار آبگیری کانال های آبیاری در سد سنگر و فومنات آغاز شده و به مدت ۱۵ روز ادامه دار است و آنطور که محمدجواد خانی پور می گوید، آبگیری کانال های آبیاری شرق گیلان تا آخرین نقطه یعنی شهرستان لنگرود انجام شده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. 

با این حال برخی از شالیکاران شرق گیلان می گویند هنوز آب زراعی به شالیزارهای آنان نرسیده است ولی بر اساس گفته های معاون بهره برداری آب منطقه ای گیلان مراحل توزیع آب به شالیزارها به طور متناوب در ۱۵ روز انجام می شود. 

همچنین خانی پور با اشاره به وضعیت آبرسانی آب زراعی به مناطق غرب گیلان می گوید، آب زراعی غرب گیلان از طریق کانال های فومنات انجام شده و تا ۴۸ ساعت آینده تمامی کانال های آبیاری در غرب گیلان یعنی منطقه فومنات انجام خواهد گرفت. 

یکی از گلایه های برخی از شهرستان های مرکز گیلان به مانند رشت و خمام عدم رسیدن به موقع آب کشاورزی است در همین خصوص و طبق اعلام آب منطقه ای گیلان تمامی شهرستان های مرکز گیلان هم ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده به طور کامل آبگیری خواهند شد و این آبگیری در تمامی مناطق استان گیلان به طور دقیق و بر اساس زمان بندی اعلام شده صورت می گیرد. 

بر اساس آمار کارشناسان هرساله بیش از ۱۰۰میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع در سال از چرخه خارج  می شود به همین منظور و با تلاش های صورت گرفته تا امروز ۶۱۰ کیلومتر از نهرها لایروبی شده و ۴۳ دستگاه انواع ماشین آلات لایروبی، این روند را همچنان ادامه می دهند. 

همزمان با رهاسازی آب سد سفیدرود جهت نشاکاری کشاورزان تحت پوشش شبکه سفیدرود، دو دستگاه ترانسفورموتور قدرت نیروگاهی در این سد نیز وارد مدار بهره. برداری می شوند این ترانسفورموتورهای قدرت، ساخت داخل هستند و ارزش ریالی آن درحال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد می گردد. 

به گفته خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان  هر دستگاه از ترانسفورموتورها، ۲۲ مگاولت آمپر توان دارند که از نوع ترانسفورموتورهای قدرت نیروگاهی محسوب می شوند و وظیفه متناسب کردن ولتاژ تولید برق نیروگاه با شبکه برق سراسری را دارند. 

انتهای پیام/۳۳۸۹


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان