[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر رونمایی از سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد، سفر وزیر اقتصاد به ارمنستان و ابلاغ نرخ مالیات حقوق و دستمزدهای امسال از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

دیدار خاندوزی با معاون نخست وزیر و وزیر دارایی و اقتصاد ارمنستان

در اول هفته سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به ارمنستان با معاون نخست وزیر و وزرای دارایی و اقتصاد این کشور دیدار کرد. پروژه های اولویت دار در مناسبات اقتصادی _ تجاری فی مابین و رفع موانع مالی محور اصلی مذاکرات خاندوزی در این دیدار بوده است. همچنین در این دیدار زمینه های برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در هفته های آینده مورد بررسی قرار گرفت.

مثبت شدن تراز تجاری فروردین ماه

فرود عسگ ری معاون امور گمرکی گمرک ایران در تشریح تجارت غیر نفتی ایران در فروردین گفت: در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و ۳۲۴ هزار تن و به ارزش سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد در ارزش رشد داشته است. واردات کشور نیز در فروردین ماه دو میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا، به ارزش دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بوده است.

معاون امور گمرکی در ادامه گفت: با توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری کشور، مثبت ۸۷۵ میلیون دلار را نشان می دهد.

سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد؛ ملاک ارزیابی بانک ها

وزارت اقتصاد در دستورالعملی راهبردهای بانکی را با محوریت هایی از جمله رفع ناترازی مؤسسات اعتباری و هدایت اعتبار به سمت شرکتهای دانش بنیان و اشتغال آفرین تهیه و ابلاغ کرد. سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از این سند گفت: هدف اصلی این بود که در این بسته اولویت هایی در نظر گرفته شود که این اولویت ها محقق کننده برنامه هایی از جمله حمایت از تولیدکنندگان مردم و مصرف کنندگان تسهیلات خرد باشند. همچنین شفافیت در شبکه بانکی و مکانیزم های خود اظهاری ارتقا یابد.

خاندوزی با بیان اینکه از این پس ملاک ارزیابی بانک ها نحوه اجرای این سیاست ها خواهد بود گفت: محور ارزیابی بانک ها از سوی وزارت اقتصاد این است که حرکت بانک ها در جهت منابع ملی و سیاست گذاری دولت منطبق بر این احکام بوده یا خیر و همچنین این ارزیابی ها به صورت فصلی منتشر خواهد شد و پایان هر فصل گزارش میزان پیشرفت یا عقب ماندگی بانک ها از این تکالیف را به صاحبنظران شبکه بانکی و رسانه ها اعلام می کنیم.

همچنین وی از بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها خبر داد.

سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد/ نرخ های جدید مالیات بر حقوق

ابلاغ نرخ مالیات حقوق و دستمزدهای سال ۱۴۰۱

سازمان امور مالیاتی سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ بر اساس جزو ۵ بندهای «الف و ب» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را به ادارت کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه درآمد یک ساله حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مندرج در احکام کارگزینی شامل حقوق و مزایا و انواع پرداختی ها و کارانه ها به استثنای عیدی (پاداش پایان سال) تا سقف ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معاف از مالیات است.

نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان در سال، ۱۰ درصد مالیات

نسبت به مازاد ۱۸۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان در سال، ۱۵ درصد مالیات

نسبت به مازاد ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان در سال، ۲۰ درصد مالیات

نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون تومان به بالا در یک سال، ۳۰ درصد مالیات

گفتنی است در صورت محاسبه مالیات در حقوق به صورت ماهانه، درآمد از محل حقوق تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، معاف از مالیات است.

تغییری در قیمت آرد نانوایی ها داده نشده است / بازتوزیع بهینه یارانه ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی ها داده نشده است، گفت: ما یارانه ها را حذف نمی کنیم، بلکه آن را به صورت بهینه بازتوزیع می کنیم.

وی درباره فرجام ارز ۴۲۰۰ در سال جاری هم گفت: طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم طبق سال گذشته حرکت کنیم، باید حدود ۲۰ میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز داشته باشیم. در بودجه امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر در نظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

میرکاظمی درباره طرح توزیع نان با کارت بانکی مخصوص در استان زنجان هم بیان کرد: این تنها یک نمونه است و هدف از آن هم این است که یارانه مستقیماً به مردم و مصرف کننده پرداخت شود و دیگر دست دلالان و واسطه ها نرود چون همه مردم می دانند که اثربخشی شیوه فعلی این یارانه ها چگونه است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان