[ad_1]

بررسی گرانی های اخیر در صحن علنی مجلس/ گرانی آرد/ روابط ایران و قطر/ حق آبه ایران از ارس و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، در پی افزایش دغدغه مردم درباره حذف یارانه آراد که باعث افزایش قیمت نان خواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با حضور مسئولان مربوطه از جمله وزرای  امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی به بررسی موضوع گرانی های اخیر پرداختند که اخبار مربوط به آن در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در این جلسه نسبت  به گرانی های اخیر و موضوع ارز ترجیحی واکنش نشان داد و تاکید کرد: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم. باید کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود و این نظر دولت و رییس جمهور است و قیمت هم همان قیمت های شهریور ۱۴۰۰ باشد و این موضع دولت و مجلس است.

محمدباقر قالیباف خاطرنشان کرد: مساله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است. ریشه این نگرانی های مردم به این بر می گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند ایجاد خواهد شد و دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با حضور در صحن مجلس، با بیان این که اصلاح ساختار اولویت دارد، اضافه کرد: بر این اساس در هفته ها و ماه های گذشته تلاش های جدی با بانک مرکزی برای ایجاد سامانه ای صورت گرفت که بعد از افزایش قیمت آرد آن هم به معنای کاهش انگیزه قاچاق، پرداختی از سوی مصرف کننده و خریدار در کشور صورت نگیرد. با این سامانه قیمت خرید نان برای مصرف کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نمی کند اما از طرفی انگیزه ای برای قاچاق باقی نمی ماند.

در جریان بررسی گرانی های اخیر در مجلس وزیر جهاد کشاورزی هم به نمایندگان درباره نحوه پرداخت یارانه گندم توضیح داد و با تاکید بر این که یارانه گندم حذف نمی شود، گفت: این یارانه از روی کالا به افراد منتقل می شود تا افراد بتوانند مدیریت بهتری انجام دهند.

سید جواد ساداتی نژاد  همچنین با اشاره به اینکه اکنون اولویت ما در حوزه مرغ، تخم مرغ و نان می باشد، خاطرنشان کرد: توزیع عادلانه یارانه ها در این حوزه  در اولویت دولت است.  از سال گذشته جلسات متعددی با اتحادیه مرغ و طیور  برگزار شده و نظرات آنها را اخذ کرده در بحث  ارائه تسهیلات به این حوزه و رفع موانع برای صادرات مازاد تولید اقدامات لازم صورت گرفته است. هدف ما از اجرای نظام   اصلاح  پرداخت یارانه ها توزیع عادلانه یارانه ها است. یارانه ی هیچ کالایی حذف نمی شود، بلکه به افراد تخصیص خواهد یافت. 

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز  (یکشنبه) هجدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید و ببینید.

علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود به رقبای انتخاباتی ۱۴۰۴ هشدار داد و نوشت: مردم بابت معیشت و اقتصاد مطالبات و سوالات بحقی دارند، اما این دلیل نمی شود بانیان وضع موجود به دنبال تطهیر خود و تغییر وضعیت از بدهکار به طلبکار بوده و در مناظرات ۱۴۰۴ طوری ژست بگیرند که گویی مملکت را گلستان تحویل داده اند.

همچنین در نشست هم اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه ها، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه ها است، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با کمک اصناف و اتحادیه ها، مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه ها بچشند.

با توجه به گسترش ریزگردها در مناطق غربی و جنوبی، دادستان کل کشور در نامه ای به علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دستور داد تا موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمرا و با جدیت پیگیری کنند.

محمدجعفر منتظری در این نامه با توجه به اقدامات دولت ترکیه در بالا دست رودخانه مرزی ارس، تاکید کرد: اقدام کشور ترکیه به با احداث سدهای متعدد در بالا دست رودخانه مرزی ارس و دیوارکشی در نقطه صفر مرزی، باعث کاهش دبی رودخانه مذکور و مسدود شدن کلیه مسیل ها و گذرگاه های آب روان در منطقه و متعاقبا گسترش ریزگردها از مناطق غربی و جنوبی کشور شده است.

سفیر ایران در قطر اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به تهران در آینده نزدیک را تایید کرد و  با انتشار عکسی از یک هواپیما قطری و استفاده از هشتگ سفر امیر قطر به تهران  در صفحه اینستاگرام خود نوشت : «و اینک دیدار در تهران»

اواخر سال گذشته ابراهیم رییسی برای دیدار با مقامات قطر راهی دوحه شد و ضمن انجام سفر دو جانبه ، در نشست اجلاس سران اپک گازی در این کشور عربی نیز شرکت کرد .
در جریان این سفر چند توافق نامه بین ایران و قطر به امضا رسید.

حمید رضا دهقانی همچنین از لغو ممنوعیت تردد لنج های سنتی ایران به بنادر قطر خبر داد و در مطلبی دیگر در صفحه اینستاگرامش نوشت: هم اینک ترتیبات لازم جهت شروع مجدد تردد لنج ها در جریان است. رعایت همه مقررات و به ویژه دستورالعمل های بهداشتی مرتبط با کرونا استمرار آن را تضمین میکند.

توضیحات نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره گزارش این کمیسیون درخصوص عملکرد دستگاه ها در ثبت اطلاعات و حقوق و دستمزد کارکنان دولت، تکلیف قانون برای پرداخت یارانه به جاماندگان و همچنین موضوع حذف یارانه آرد صنعتی هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به اینکه در ثبت حقوق کارکنان دولت عقب هستیم،اظهار کرد: در قانونی موضوع ثبت حقوق و مزایا در سامانه ای آمده که باید حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های مختلف در این سامانه ثبت شود، اما از مجموع ۴۷۱۶ دستگاه ۴۴ درصد حقوق و مزایای کارکنان ثبت شده که این یعنی در ثبت حقوق عقب هستیم.

وی همچنین با توجه به اصلاحات دولت درباره قیمت آرد صنعتی و به تبع آن قیمت کالاهای مرتبط با آرد صنعتی اعم از شیرینی و بیسکوییت و ماکارونی، گفت: در این بین نباید اجازه داد افراد خودسرانه قیمت ها را تغییر دهند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان