[ad_1]

روابط ایران و روسیه/ سفرانریکه مورا به ایران/ دیدار جمعی از کارگران با رهبری/ اصلاح نظام پرداخت یارانه و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در  منطقه مذکور خواست در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام نمایند.

همچنین سفیر روسیه در ایران از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی شان در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.

لوان جاگاریان در سفری به اصفهان از کلیسای ارمنی وانک بازدید و با اسقف سیپان کشجیان دیدار کرد.  سفیر روسیه به طور مفصل درباره اهداف و وظایف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین توضیح داد و همچنین از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.

تاثرات فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین بر مناسبات داخلی و بین المللی ایران هم موضوع گفت و گوی تحلیلی ایسنا با یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل بود.

کوروش احمدی با بیان این که جنگ روسیه و اوکراین به جنگی فرسایشی تغییر ماهیت داده است، گفت : به لحاظ اقتصادی، افزایش بهای انرژی به دلیل جنگ اوکراین نه تنها ایران بلکه کلیه صادرکنندگان نفت و گاز را در موقعیت بهتری قرار داده است. البته یک نگرانی که وجود دارد این است که نفت ارزان روسیه که این روزها برای دور زدن تحریم ها عرضه می شود، عرصه را تا حدودی بر نفت ایران تنگ کند.

اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران از جمله موضوعات مورد سوال خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروزش بود.

سعید خطیب زاده با بیان اینکه در حال حاضر کار ویژه آقای مورا، اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این گفت وگوها، انتقال پیام است، افزود: قرار نیست چیز جدیدی رخ دهد و باید این سفر انجام شود و بعد در مورد آن صحبت کنیم. فعلا تنها ملاقاتی که برای ایشان در تهران قطعی شده است ملاقات با آقای باقری مذاکره کننده ارشد ایران است. ایشان درخواست ملاقات دیگری در داخل وزارت خارجه و بیرون از وزارت خارجه داشته اند.

با اشاره به سفر مورا به تهران در هفته جاری، صباح زنگنه کارشناس مسایل بین الملل هم می گوید: برای اروپا شاید حیاتی است که موضوع بازگشت آمریکا به برجام اتفاق افتد تا از جایگاه ایران بهتر بتواند در شرایط فعلی به لحاظ اقتصادی و بازار انرژی استفاده کند.

بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از کارگران که در در حسینیه ی امام خمینی(ره) انجام شد نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

 ایشان در بخشی از این دیدار با بیان اینکه کارگران در بعضی مواردی که جمع شدند، اعتراض شان به حق بوده، فرمودند: فرض کنید کارخانه ای را دولت به یک نفری واگذار میکند. او به جای اینکه کارخانه را مدیریت کند، ابزارهایش را میفروشد، کارگرها را بیرون میکند، زمینش را مثلا هتل  میخواهد بسازد! در این اعتراضها هم همیشه کارگران مرز خودشان را با دشمن مشخص کردند. نگذاشتند دشمن از اعتراض به حق اینها استفاده کند. با وجود مشکلات کنار اسلام ایستادند.

رهبر انقلاب همچنین با اعلام اینکه دولت برنامه های اقتصادی مهمی در پیش دارد، تاکید کردند که همه کمک کنند تا این برنامه ها به نتیجه دست یابد.

سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهور روسیه به ایران و دیدارش با مقام معظم رهبری هم از موضوعات مهم خبری امروز بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این سفر و پیام دیدار بشار اسد با رهبری می گوید: سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه تهران و دمشق رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مسئله ای که در اراده رهبران دو کشور مشاهده می شود، توسعه و تعمیق روابط است. روابط در ماه های اخیر شکل متفاوتی پیداکرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود روزبه روز فاصله گرفتیم و اکنون فضا توسعه همه جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری های علمی و فناوری است که در دستور کار دو کشور قرار دارد.

در همین رابطه پایگاه خبری العهد لبنان در گزارشی نوشت که یکی از پیام های این سفر نشان دادن درست بودن سیاست ها و رویکردهای ایران و سوریه در طول سال های گذشته در مقابله با تروریسم بوده است.

به گفته وزیر کشور سیاست اصلاح یارانه ها در راستای مردمی سازی و عادلانه کردن پرداخت های یارانه ای است که در مسأله نان و دارو به شکل مستقل انجام خواهند شد.

احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران توضیح داد: اصلاحی در سیاست های یارانه ای در حال اتفاق افتادن است که آن سیاست در راستای مردمی سازی و عادلانه کردن پرداخت های یارانه ای است. به این صورت که یارانه ها قرار است به آخر زنجیره یعنی مردم و مصرف کنندگان به جای تولیدکنندگان داده شود.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تغییر تخصیص یارانه را امری ضروری خواند و گفت که در مدل جدید اختصاص ارز ترجیحی به مصرف کننده، کارت اعتباری همچون مدل سوخت پیش بینی می شود.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی درباره کالاهای اساسی به دولت چک سفید امضاء داده است، افزود: ما از دولت انتظار داریم که سیاست و برنامه اش را هم به مجلس شورای اسلامی هم به دولت اعلام کند و سپس آن را اجرایی نماید.

دیگراخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

رئیس جمهور درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه ها با مردم سخن می گوید

دولت می خواهد اقتصاد رانتی را عدالت محور سازد

توجیه استانداران برای اجرای سیاست اصلاح نظام یارانه ای

باید قبل از اصلاح نظام پرداخت یارانه زیرساخت های لازم مهیا شود

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان