[ad_1]

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مصوبه آماده شده برای واردات خودرو، تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند خواهد بود.

"سیدرضا فاطمی امین" شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با بخش خبری شبکه یک سیما افزود: سال ۹۷ به دلیل به هم ریختن تراز ارزی کشور با مصوبه ای واردات خودرو ممنوع شد که این مصوبه تا پایان اردیبهشت ماه امسال مهلت داشت.

 وی گفت: همزمان با پایان یافتن زمان این مصوبه، موضوع واردات خودرو در دولت مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: اکنون هیچ منعی برای واردات خودرو وجود ندارد و از آنجایی که منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی به سر می برد فشار خاصی به منابع ارزی وارد نخواهد شد.

وی گفت: در مصوبه ای که اکنون آماده شده و مراحل نهایی خود را می گذراند چند نکته مورد توجه قرار گرفته است که در نخستین مورد، تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند خواهد بود؛ در حالی که پیش از این به طور عمده خودروهای لوکس، گران و تجملی وارد کشور می شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، زیرا پلتفرم های قدیمی دارند و مردم از کیفیت آنها رضایتی ندارند و باید از خطوط تولید خارج شوند، بر این اساس واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 وی در خصوص تعداد خودروهای وارداتی گفت: تعداد خودروها و تنظیم آن متناسب با تنظیم بازار خواهد بود، دولت اقدام به واردات خودرو نخواهد کرد و این مهم از سوی واردکنندگان به پنج شیوه متناسب با تقاضای بازار انجام خواهد شد.

فاطمی امین با اشاره به شکاف قیمت کارخانه و بازاری خودروها، علت این موضوع را در شکاف بین عرضه و تقاضا برشمرد، به طوری که سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد اما تقاضای موجود بسیار بیشتر از این رقم بود؛ لذا یک بازار سیاه در بازار آزاد خودرو به وجود آمد.

 فاطمی امین در عین حال بیان داشت: امسال عرضه خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه بوده، به طوری که از ابتدای امسال تا هجدهم اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد افزایش عرضه خودرو، همچنین کاهش ۵۰ درصدی خودروهای ناقص باقی مانده در کف پارکینگ خودروسازان و همچنین کاهش تعهدات معوق خودروسازان از ۶۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: دو جریان یاد شده یعنی انجام واردات خودرو و افزایش عرضه خودرو می تواند تقاضای بازار را تا حدودی پوشش دهد.

 وی اظهار داشت: مصوبات یاد شده هفته آینده نهایی خواهد شد و ما در تلاشیم واردات خودرو در اسرع وقت انجام و با انجام هماهنگی های لازم، موانع موجود در مسیر واردات کاهش یابد.

وزیر صمت همچنین در خصوص شرایط واردات خودرو خاطرنشان کرد: خودروهایی که وارد می شوند باید از خدمات پس از فروش برخوردار باشند، همچنین پنج مسیر متفاوت برای واردات پیش بینی شده و افراد وارد کننده باید از صلاحیت های لازم برخوردار باشند.

 فاطمی امین یادآورشد: روش های تامین مالی واردات خودرو متنوع است و به ویژه از منابع خارجی که به تراز ارزی کشور فشار وارد نکند تامین خواهد شد.

سقف قیمتی مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن فردا اعمال می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد با تشکل های تولیدی و تولیدکنندگان، سقف قیمتی چهار قلم کالا یعنی روغن، لبنیات، مرغ و تخم مرغ مشخص شده و از فردا سقفت قیمت ها اعمال خواهد شد.

وی گفت: در روزهای آینده نیاز به آرامش در بازار داریم، در این راستا واحدهای تولیدی از آمادگی خوبی برخوردارند و هیچ کمبودی در کالاها وجود ندارد.

فاطمی امین اضافه کرد: تنها شاید نیاز باشد در روزهای نخست عرضه بیشتری انجام شود، اما مردم نیز نباید رفتارهای هیجانی از خود بروز دهند.

وی بیان داشت: اصناف، فروشندگان و شرکت های پخش نیز باید از آمادگی لازم برخوردار باشند.

 وزیر صمت گفت: سقف قیمت ها از فردا اطلاع رسانی می شود، اما مطابق با مصوبات تنظیم بازار اگر لازم باشد افزایش قیمتی برای یک محصول انجام شود حتماً باید با هماهنگی اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: همه تولیدکنندگان باید با این مساله همراهی کنند، قیمت ها باید مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد و تولیدکنندگان نیز تایید سازمان حمایت را داشته باشند.

 فاطمی امین ادامه داد: مقررات خوبی در جهت بازدارندگی از تخلفات گران فروشی، کم فروشی و احتکار تدوین شده و با نظارت سه وزارتخانه صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، همچنین با همراهی اصناف و مردم امیدواریم کمترین چالش را در این زمینه داشته باشیم./ایسنا


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان