در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.

[ad_1]

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: از اواخر سال 97 سران قوا یک مصوبه ای گذاردند که به علت محدودیت های ارزی، واردات خودرو را به مدت 3 سال ممنوع کردند و این مدت 3 سال تا آخر اردیبهشت ماه تمام می شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا 40 درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

منوچهر منطقی

وی افزود: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر اساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق العاده زیاد در این زمینه، آیین نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد حال می توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است.

منطقی در ادامه بیان داشت: دو دهه اول را در نظر بگیریم خودرو ها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق های خاص که بتواند دهک های پایین را هم پوشش دهد به طور مثال تعرفه پایین تری برای دهک پایین گذاشتند.

وی افزود: بحث دیگر نیم نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو 3 وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفاً برای واردات انجام می دادیم، اما یکی از بحث هایی که خیلی از کشور ها هم از آن استفاده می کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجراشود و مبحث بعدی ورود به بخش خودرو های جدید و به روز و به خصوص خودرو های برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: برای واردات خودرو نمی توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه ها سهیم باشند و همچنین مشوق های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.

منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز ها یک و نیم میلیون تولید می کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک تر شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره قرعه کشی ها که ادامه خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می کنند؛ پیش بینی می کنم تا اواخر سال آینده همانطور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه کشی ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیاز های مردم خواهیم رفت.

 


[ad_2]
منبع

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان