[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: پس از اجرای طرح اصلاح قیمت چهار قلم کالای اساسی با هدف «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها»، به بازار، فروشگاه ها و سوپرمارکت های عرضه کالا و اجناس در مرکز گیلان آمدیم تا از التهابات احتمالی افزایش قیمت ها و نگرانی های مردم در این حوزه گزارشی تهیه کنیم.

وقتی وارد بازار می شوید ازدحام و شلوغی ها در فروشگاه ها به چشم می خورد، صف خرید اجناس از جمله روغن و مرغ بسیار طولانی و خسته کننده است، مردم در صدد خرید مایجتاج اولیه زندگی هستند وقتی با آنها هم صحبت می شوید از گرانی ها، کمبود برخی اجناس و بی ثباتی قیمت ها گلایه دارند، اما از یک سو افزایش یارانه ها را اقدامی ارزشمند برای جبران افزایش قیمت ها تلقی می کنند.

افزایش رسمی چهار قلم کالا اعم از مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات سبب شده تا مردم برای تهیه این اقلام به فروشگاه ها و مراکز خرید مراجعه کنند و آنطور که مدیران فروشگاه ها عنوان می کردند، وضعیت شلوغی و حضور مردم در یکی دو روز اخیر نسبت به سایر روزها متفاوت بوده است.

بازار به ساحل آرامش نزدیک است/ جای خالی روغن و مرغ در فروشگاه ها

جای خالی روغن و مرغ در فروشگاه ها

اما وقتی سراغ روغن را از قفسه فروشگاه ها گرفتیم با قفسه خالی مواجه شدیم، قفسه هایی که به محض پر شدن، خالی می شد و همین موضوع دغدغه و نگرانی مردم را دوچندان کرده است، البته این موضوع در برخی فروشگاه ها برای لبنیات هم صدق می کرد. فروشگاه های عرضه مرغ هم تمام اجناسشان به فروش رفته بود و دیگر مرغی برای فروش نداشتند و بعضاً کرکره هایشان را پایین کشیده بودند.

صف خرید مرغ در همان ابتدای آزادسازی قیمت ها بسیاری طولانی شد و مردم برای خرید مرغ و تخم مرغ به فروشگاه ها مراجعه کردند و بعضاً افراد بیشتر از حد نیازشان مرغ خریدند و همین موضوع ترازوی عرضه و تقاضا را به سمت تقاضا سنگین کرد، در حالی فروشگاه ها خالی از روغن و مرغ است که متولیان امر بارها مدعی شدند که هیچ کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و هیچ جای نگرانی نیست و همین تضاد و دوگانگی حرف تا واقعیت ها، مردم را بیشتر نگران کرده است.

شتابزدگی مردم برای خرید!

آن چیزی که در حین تهیه گزارش توجه ها را به خود جلب می کند نصب اطلاعیه اتاق اصناف در سر در برخی فروشگاه ها بود که در آن اطلاعیه قید شده بود «مشتری گرامی؛ حسب دستور اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار کشور تمام عرضه کنندگان موظف هستند روغن تولید شده حتی با قیمت قدیمی را به قیمت جدید عرضه نمایند».

از وضعیت بازار و شتابزدگی مردم برای خرید کالا و اجناس اینگونه می توان استنباط کرد که واریز یارانه اصلاحی به حساب مردم به افزایش قدرت خرید آنها کمک شایان کرده است اما اگر بازار به ثبات نسبی نرسد و سایر کالاها دستخوش افزایش و تغییر قیمت شوند قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا می کند و در نتیجه سفره مردم از اینکه هست کوچک تر می شود.

بازار به ساحل آرامش نزدیک است/ جای خالی روغن و مرغ در فروشگاه ها

برخورد قاطع با محتکران

صالح پور یکی از شهروندان رشتی که در حال خرید بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فروشگاه ها از وقتی که آزادسازی و اصلاح قیمت ها صورت گرفته بسیار شلوغ شده است.

وی حرکت دولت در آزادسازی یارانه ها و افزایش قیمت کالاها را کمی شتاب زده عنوان کرد و افزود: اگر این آزادسازی ها و پرداخت یارانه ها به دهک های پایین هدفمند و با برنامه باشد می توان آینده دارای ثباتی را برای بازار متصور شد در غیر این صورت مردم متضرر می شوند.

این شهروند رشتی با تاکید بر افزایش نظارت ها در بازار، تصریح کرد: نبود نظارت ها در بازار سبب شده تا برخی سودجویان و منفعت طلبان از موقعیت پیش آمده سو استفاده کنند.

وی با تاکید بر برخورد ویژه با محتکران و گران فروشان، افزود: برخی با نگاه احتکاری بازار را اداره می کنند و این موضوع سبب کاهش اجناس و افزایش قیمت ها می شود و باید با محتکران برخورد قاطع شود.

نظام توزیع روغن در بازار باید ساماندهی شود

منصورزاده یکی دیگر از شهروندان رشتی با اشاره به التهابات موجود در بازار مرغ و روغن، بیان کرد: بازار روغن قبل از افزایش قیمت ها هم دچار چالش بود اما این افزایش قیمت سبب تشدید التهابات شده است.

وی با بیان اینکه روغن در فروشگاه ها یافت نمی شود، افزود: نظام توزیع روغن در بازار باید ساماندهی شود تا مردم راحت تر به این کالا دسترسی پیدا کنند.

این شهروند رشتی با بیان اینکه برخی شهروندان بیش از اندازه نیاز خود خرید می کنند، گفت: گاهاً مشاهده شده که برخی شهروندان احساسی خرید می کنند و به جای خرید یک بطری روغن، چندین بطری خریداری کرده و همین موضوع هم می تواند عاملی برای کمیاب شدن کالاها باشد.

بازار به ساحل آرامش نزدیک است/ جای خالی روغن و مرغ در فروشگاه ها

مردم احساسی و هیجانی خرید نکنند

رضانژاد یکی از مدیران فروشگاه های عرضه کالا در رشت با اشاره به حضور شوکه کننده مردم برای خرید، اظهار کرد: پس از اعلام افزایش قیمت اقلام، فروشگاه ها با موجی از مردم مواجه شد که شوکه کننده بود.

وی با بیان اینکه خرید احساسی مردم موجودی برخی کالاها را با چالش مواجه کرده است، افزود: برخی مردم بیش از حد نیازشان کالا خریداری می کنند و این موضوع باعث می شود تا سایر افراد در خرید اجناس با مشکل روبرو شوند.

این کسبه رشتی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بیشتر ایام سال، بیان کرد: به محض واریز یارانه اصلاحی به حساب مردم، بازارها شلوغ شد این بدان معناست که مشکلات اقتصادی دامن جامعه را گرفته و باید چاره ای اساسی برای حل این موضوع اندیشید.

وی همچنین اضافه کرد: بازار در روزهای اخیر شرایط و حال و هوای شلوغ و ملتهبی را سپری کرده است البته کم کم به ساحل آرامش نزدیک می شود.

مردم پازل مهم و حیاتی اجرای طرح آزادسازی قیمت ها

طرح اصلاح و آزادسازی قیمت ها و پرداخت یارانه اصلاحی بر اساس دهک بندی ها از طبقه ضعیف و کم برخوردار تا متوسط به بالای جامعه حرکت خوبی است که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده و حتی رئیس جمهوری در سخنانی گفته «آبرویم را در این راه می گذارم تا این طرح درست اجرا شود»، در کنار اقدام جهادی دولت و متولیان امر، کمک و مشارکت مردم را می طلبد تا بتواند به درستی اجرا شود.

مردم پازل مهم و حیاتی اجرای این طرح هستند تا با دوراندیشی، سعه صدر و میدان داری در جنگ اقتصادی، دولت را برای هر چه بهتر عمل کردن به تعهداتش یاری کنند و در مقابل دولت مردان بویژه ناظران بر عملکرد بازار می بایست این اطمینان خاطر را به مردم بدهند که در آینده نزدیک کشور به ثبات اقتصادی نسبی خواهد رسید و این غده چرکین ناعدالتی اقتصادی، فاصله طبقاتی و مشکلات معیشتی که بعضاً منجر به نافرمانی مدنی و التهابات در بازار و کف خیابان می شود، از جامعه رخت برچیند.

دولت زمانی می تواند در این «جراحی اقتصادی» موفق و سربلند بیرون بیاید که ضمن تشدید بر نظارت ها، ثبات قیمتی و برخورد با اخلال گران اقتصادی، محتکران، گران فروشان و دلالان سوداگر و منفعت طلب، مردم را در مدیریت اقتصادی شریک کند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان