[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ظهر امروز جلسه اعضا مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با مدیران کل دستگاه های اجرایی در محل دبیرخانه مجمع برگزار شد.

میزان هزینه کرد پروژه های عمرانی در هر شهرستان گیلان مشخص شود

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به گیلان بسیار خوب و قابل توجه است، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور  به گیلان اعتبارات خوبی به بخش های مختلف استان اختصاص یافته است که از این نظر بیشترین اعتبارات از محل سفر ریاست جمهوری به نسبت سایر استان ها است.

 مهرداد گودرزوند چگینی با انتقاد از نبود گاز و آب در مناطق دور افتاده گیلان گفت: زیبنده استانی مثل گیلان با این همه منابع طبیعی و گردشگری نیست که به دلیل هزینه بالا از خدمات دهی به مردم مناطق دوردست با کندی بسیار زیاد انجام شود.

وی با تأکید  بر لزوم بررسی اولویت های استانی و شهرستانی در راستای اختصاص اعتبارات مشخص به هر شهرستان بیان کرد: برجسته سازی میزان تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان گیلان بسیار مهم و تأثیرگذار است لذا باید میزان مصرف و چگونگی هزینه کرد این اعتبارات در هر شهرستان مشخص شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات عمده در گیلان را مختص فرسوده بودن زیرساخت های توزیع برق دانست و افزود:  ادارات برق و آبفا مناطق دارای بیشترین مشکل را شناسایی کرده و سپس  تقویت جریان برق در مناطقی که بیشترین نوسانات برقی را دارد در دستور کار قرار دهند.

بودجه اختصاص یافته کفاف اتمام سدهای لاستیکی را نمی دهد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به بدهی قابل توجه وزارت نیرو به بانک مرکزی اظهار کرد:  بدهی وزارت نیرو به بانک مرکزی ۱۶ هزار میلیارد تومان است.این بدهی مشکلاتی را ایجاد کرده زیرا وزارت نیرو این مبلغ را متقبل نمی شود.

غلامرضا مرحبا با انتقاد از طولانی شدن روند ساخت سدهای لاستیکی در استان گیلان بیان کرد: اتمام سدهای لاستیکی در گیلان به یک معضل مبدل شده و با این میزان بودجه های اختصاص یافته نمی توان زمان دقیقی برای اتمام این سدها مشخص کرد.

وی با اشاره به کم بودن سهمیه آرد و کود در گیلان افزود:  با توجه به جمعیت شناور استان این میزان آرد اصلاً کافی نیست و نیازمند تجدید نظر و افزایش سهمیه آرد در این استان هستیم.

 برخورداری ۲۲ درصدی استان از کابل خودنگهدار برای گیلان یک فاجعه است

دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تلاش مدیران برای رفع مشکلات در این استان را کافی ندانست و اظهار کرد:  مدیران باید مصرانه و مستمراً پیگیر رفع مشکلات خود در سطح وزارتخانه مربوطه باشند زیرا در غیر اینصورت هیچ مشکلی در گیلان برطرف نمی شود.

خلیل بهروزی فر با ابراز تأسف از فرسودگی شبکه برق در استان گیلان گفت: برخورداری ۲۲ درصدی استان از کابل خودنگهدار برای گیلان یک فاجعه است و این ضعف خسارت زیادی به مشترکین وارد می کند.

فاضلاب عامل اصلی بسیاری اصلی بسیاری از بیماری ها در گیلان

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه فاضلاب مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی را برای گیلان ایجاد کرده است، اظهار کرد: فاضلاب عامل اصلی بسیاری از بیماری ها در گیلان است.

محمدرضا احمدی سنگری با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی مردم گیلان با آب فاضلاب پیربازار آبیاری می شود، افزود: این موضوع فاجعه است لذا باید پیگیری و ساماندهی این موضوع در اولویت باشد.

 شکایت دستگاه های اجرایی از یکدیگر زیبنده استان گیلان نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شکایت دستگاه های اجرایی از یکدیگر زیبنده استان گیلان نیست، اظهار کرد: این مسئله در استان های دیگر تقریباً برطرف شده و بسیار کمرنگ است لذا در صورت بروز مشکل باید از طریق استاندار حل و فصل شود.

احمد دنیامالی یکی از مشکلات گیلان را تعطیلی پروژه ها پس از ارسال نامه و یا یک تماس تلفنی دانست و گفت: عمده ترین دلیل عدم اتمام پروژه های عمرانی تعطیلی طرح ها با ارسال نامه و تلفن از سوی مقامات قضایی است در حالی که مدیران حق ندارند به خاطر نامه یک مقام قضائی پروژه را تعطیل کنند.

مدیران شهرستانی جسارت کافی ندارند

نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه مدیران برای حل مشکلات  کشور باید از جسارت کافی برخوردار باشند، اظهار کرد:  مدیران شهرستانی جسارت کافی نداشته و با هر مشکلی پا پس می کشند در حالی که باید برای حل مشکلات مردم از جان خود مایه بگذارند چون  تنها عامل تضمین امنیت کشور مردم هستند.

پرویز محمد نژاد با بیان اینکه پاسخگویی به مردم در برخی مدیران کمرنگ شده است، گفت: از مدیران کل درخواست داریم که جسارت مدیران شهرستانی خود را افزایش دهند و به آنها تحکم کنید تا جایی که می توانند برای احقاق حقوق مردم تلاش کنند.

عدم اقدامات مطمئن توسط وزرات نیرو در گیلان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه تأمین آب زراعی به یک معظل در گیلان تبدیل شده است، اظهار کرد: یکی از مهم ترین تهدیدات حوزه کشاورزی در گیلان مربوط به تأمین آب زراعی است که البته ۸۰ درصد آن مرتبط با بخش مدیریتی می شود.

صالح محمدی با گله مندی از عدم اقدامات مطمئن توسط وزرات نیرو در استان گیلان گفت: گیلان یکی از پر بارش ترین استان های کشور است ولی همواره با معظل تأمین آب کشاورزی مواجه است که اصلی ترین دلیل آن  عدم اقدامات مطمئن و مؤثر وزارت نیرو در بحث مدیریت آب است لذا باید این مشکلات در سطح ملی پیگیری شود.

وی یکی از مشکلات گیلان در حوزه کشاورزی را انحرافات ایجاد شده در حوزه  سامانه های نوین آبیاری به ویژه در باغات، دانست و افزود: بروز چنین مشکلاتی سبب می شود تا  تغییر کاربری اراضی در این استان افزایش یافته و در نتیجه با حذف اراضی حاصلخیز از کشت امنیت غذایی تهدید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره میزان ذخایر موجود کالا در این استان بیان کرد: بر اساس آمار ۹۲ هزار تن گندم، ۲۵ هزار تن آرد، ۲۰ هزار تن روغن تصفیه نشده و یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد ذخیره در استان گیلان موجود است.

محمدی با تأکید بر لزوم توجه به انجام درست کشت قراردادی در گیلان تصریح کرد: کشت قراردادی در دنیا ۴۰ درصد و در کشور ما زیر ۲ درصد است که در کشت قراردادی ابتدا نهاده ها را در اختیار کشاورز قرار گرفته و سپس  مبلغی تا زمان برداشت محصول از کشاورزان دریافت نمی شود و در صورت رضایت کشاورز از محصول مبلغ مورد نیاز دریافت شده و در غیر این صورت تنها مبلغ نهاده ها از آنها دریافت می شود.

 آبگیری ۵۳ درصدی سدهای بالادست در گیلان 

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه  ۹۲ درصد آب مورد نیاز استان گیلان مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد:  آب مورد نیاز استان سه میلیارد و ۳۰۰ مترمکعب بوده که ۹۲ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی و از این میزان یک میلیارد متر مکعب آب خارج از حوزه سد سفیدرود مصرف می شود.

وحید خرمی با اشاره به آبرسانی در تمامی نقاط گیلان گفت: بر اساس آمار روزانه پنج تا ۶ متر مکعب از آب سد سفیدرود کم می شود، ولی با این وجود بارندگی های اخیر منجر شد تا به همه مناطق استان گیلان آب رسانی انجام شود.

وی از آبگیری ۵۳ درصدی سدهای بالادست در گیلان خبر داد و افزود: اگر تا چند روز آینده کار نشا برنج به اتمام نرسد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود زیرا تا مردادماه هیچ آبی  برای توزیع وجود نخواهد داشت لذا  ۳۲ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه  باید حتماً بیمه شوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان