[ad_1]

بازداشت مورا پس از سفر به ایران/ دیدار رئیسی با رئیسی جمعی از علمای اهل تسنن/ اصلاح نظام یارانه ها و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تحلیل ها درباره دلایل و چرایی بازداشت انریکه مورا  توسط پلیس آلمان پس از سفرش به ایران همچنان ادامه دارد و اخبار مربوط به آن مورد توجه مخاطبان است.

در همین رابطه یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: به نظر می رسد بازداشت موقت« انریکه مورا » هماهنگ کننده گفت وگوهای وین در جریان بازگشت از تهران در فرودگاه «فرانکفورت» آلمان جنبه امنیتی داشته است.

حسن بهشتی پور با اشاره به اینکه طبق اخبار منتشر شده مورا و دو نفر از همراهانش در فرودگاه فرانکفورت  بازداشت شده اند، موبایل و پاسپورت آنها گرفته شده و بعد از ۴۰ دقیقه آزاد شده اند، ادامه داد: به نظر می رسد که آنها می خواستند از محتوای مذاکرات اطلاع پیدا کنند و تصور بر این داشتند که در موبایل این افراد اطلاعاتی از مذاکرات روزهای گذشته در تهران  وجود داشته است.

اظهارات آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن هم از دیگر خبرهای پربازدید امروز بود.

رئیس جمهور در بخشی از این دیدار به موضوع رشد جریان های تکفیری در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: باید مراقب نفوذ تفکرات تکفیری و سلفی در کشور باشیم؛ شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی دو روی یک سکه هستند و هر دو ضد وحدت جهان اسلام هستند حال آنکه وحدت برای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد است نه یک امر تاکتیکی.

در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم  رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک بندی فعلی هستند، واریز شود.

همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات تعزیرات، از مردم خواست در پی افزایش قیمت ها، تخلف فروشنده ها را با شماره گیری ۱۳۵ اطلاع رسانی کنند تا با آن برخورد شود.

محمدعلی اسفنانی مهم ترین تخلف را گران و زیاد فروشی عنوان و عرضه کالای تقلبی، امتناع از عرضه، فروش اجباری و احتکار را از دیگر مصادیق تخلف برشمرد که با آن برخورد خواهد شد و مردم باید در صورت مشاهده با سامانه ۱۳۵ تماس بگیرند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی فرایند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای ضروری معیشتی را تسریع کنند، افزود: قوای سه گانه در تمامی دستگاه ها با اراده قوی و به طور هماهنگ برای حل مشکلات و جراحی اقتصادی مردم یکدل و یکصدا شده اند و مردم مطمئن باشند که تمامی مسئولان کشور در همه دستگاه ها بر حفظ قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش معیشتی تاکید ویژه دارند و به لطف خداوند متعال تمامی اقدامات با همین هدف به انجام خواهد رسید و در این راه مجلس همکاری با دولت در پیاده سازی دقیق قانون را وظیفه خود می داند، خصوصا نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود می توانند با رصد و نظارت دقیق در انتقال نارسایی های احتمالی به مدیران اجرایی کمک کنند.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به تذکر محسن زنگنه درباره جاماندگان از دریافت یارانه، گفت: اشکالاتی به وجود آمده و برخی از افراد هنوز یارانه دریافت نکرده اند اما مردم مطمئن باشند افرادی که باید یارانه خود را بگیرند آن را دریافت خواهند کرد. باید به سرعت اصلاحات لازم صورت گیرد و یارانه به آنها تعلق گیرد.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر هم در تذکری خواستار رساندن یارانه ها به نیازمندان واقعی شد که قالیباف در پاسخ گفت: کمک معیشتی با سقف های مشخص شده شامل همه دهک ها به جز دهک دهم می شود. بعضی ها از قلم افتاده که معوقات آن ها پرداخت خواهد شد.

سید جلیل میرمحمدی نماینده تفت و میبد هم از رئیس جمهور خواست به آمارهایی که باعث شده یارانه بخشی از مردم قطع شود اعتماد نکند و به همه افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می کردند، یارانه جدید نیز پرداخت شود.

همچنین جلسه معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار هم در تذکری شفاهی تاکید کرد: شأن نظارتی مجلس ایجاب می کند که با وجود نگرانی های به وجود آمده کالاهای اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

رویه پرداخت یارانه معیشتی اصلاح شود

در بحث یارانه مجموع درآمد همه افراد خانوار به عنوان درآمد خانوار محاسبه نشود

حذف برخی خانواده ها از دریافت یارانه قابل قبول نیست

هیچ مشکلی در زمینه تامین و تولید کالاهای اساسی وجود ندارد

دولت اجازه گرانی سایر اقلام را ندهد

دولت باید ضوابط پرداخت یارانه به افراد را مشخص کند

معیشت مردم خط قرمز دولت و مجلس است

حذف برخی خانواده ها از دریافت یارانه قابل قبول نیست

به تعادل بودجه خانوار تاکید داشته باشیم

آقای رئیس جمهور مواظب عوامل خود باشید

سازمان تعزیرات باید مانع تضییع حقوق مردم شود

مردم در دورترین نقاط مرزی یارانه دریافت نکرده اند

محاسبه درآمد فرزندان به حساب سرجمع خانواده اشتباه است

ضرایب درآمدی طرح توزیع یارانه ها کارشناسی نیست

***

معاون سیاسی وزارت امور خارجه صبح امروز به همراه تعدادی از مدیران کل این وزارتخانه از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی بازدید کرد.

علی باقری در حاشیه این بازدید  گفت: جمهوری اسلامی ایران همان اندازه که در فرآیند مذاکرات و انجام تعهدات بین المللی از جمله در موضوع توافق برای رفع تحریم ها جدی است، در "عدم اعتماد به دشمن" و "عدم اتکا به بیگانگان" برای مصونیت از تحریم هم راسخ و مصمم است. عقلانیت انقلابی اقتضا می کند با عدم اعتماد به دشمن و عدم اتکا به بیگانگان، از همه ظرفیت های میدان دیپلماسی برای تامین منافع ملی استفاده کرد.

تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری هم موضوع تذکر نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

حجت الاسلام جواد نیک بین با بیان اینکه «فرصت طلایی داوطلبان آزمون های سراسری ۲ الی ۳ ماه پیش از برگزاری آزمون است»، گفت: متاسفانه در سال جاری بر خلاف قانون و بر خلاف رای دیوان عدالت اداری دوستان می خواهند کنکور سراسری را در هفته جاری برگزار کنند. درحالی که طبق قانون مصوب سال ۹۵ مجلس و همچنین مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۶ چنانچه قرار باشد تغییراتی در خصوص منابع و عناوین یا زمان آزمون سراسری اعمال شود، مراتب باید یک سال قبل به داوطلبان اطلاع رسانی شود.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا ببینید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان