[ad_1]

ثبت نام جدید یارانه ها/ مذاکرات برجامی/ پیام ها برای درگذشت آیت الله فاطمی نیا/ روابط ایران و عمان و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات سخنگوی دولت درباره ثبت نام جدید برای دریافت یارانه درصدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

علی بهادری جهرمی در این باره گفت: از سال ۱۳۹۳ ثبت نام جدیدی متاسفانه صورت نگرفته است و این عقب ماندگی در این سال ها باید جبران شود. به زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می داند چه کسانی یارانه دریافت کرده اند و چه کسانی یارانه دریافت نکرده اند. در این مرحله مردم فعلا اعتراض خود را ثبت می کنند و در مرحله بعد به مواردی اعتراضی به صورت جزئی رسیدگی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری امروزش به سوالات خبرنگاران درباره روند مذاکرات توضیحاتی داد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

سعید خطیب زاده با بیان اینکه اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی را  در راستای پیشرفت  مذاکرات انجام دهیم، در پاسخ به سوالی درباره ادامه مذاکرات در وین، افزود: مذاکرات متوقف نشده است که بخواهد در وین ادامه پیدا کند. همانطور که پیش از این بارها گفته ام پیام ها بین طرفین به صورت مستمر رد و بدل شده است و سفر اخیر آقای مورا به تهران در این راستا بود که در رفت و برگشت ها تسریع پیدا کند.

در همین رابطه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی گفته است که متن احیای توافق هسته ای تقریبا آمده است و تنها تصمیمات سیاسی باقی مانده است.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی اش در فرانسه خبر داده و در بخشی از آن نوشت: آن ها درباره تلاش ها برای دست یابی به بازگشتی دوجانبه با ایران به اجرای کامل برجام [توافق هسته ای] ایران صحبت کردند.

اهمیت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته ای، از موضوعاتی بود که مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به آن پرداخت و راهکارهایی را برای دولت بایدن جهت تسریع روند توافق با ایران مطرح کرد.

در بخشی از این گزارش تاکید شده است: آخرین چیزی که واشنگتن نیاز دارد، فشار حامیان داخلی برای به کار بردن تدابیر بیشتر برای خاورمیانه است. تعامل دیپلماتیک برای مصالحه هزینه بسیار کمتری نسبت به ریسک سیاست های مخاطره آمیز در دولت آینده آمریکا دارد.

در پی درگذشت استاد سید عبدالله فاطمی نیا، خطیب، استاد اخلاق، صاحب نظر در زمینه تاریخ اسلامی و کتابشناس، مقام معظم رهبری با صدور پیامی فقدان این عالم واعظ را تسلیت گفتند.

در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه ی تأسف و انده است. از خداوند متعال مسألت می کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه، عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین هم در پیام های جداگانه درگذشت آیت الله فاطمی نیا را تسلیت گفتند.

دیگر پیام های تسلیت شخصیت های سیاسی در این رابطه را می توانید اینجا بخوانید.

تامین غلات مورد نیاز کشور از کوبا در ازای صادرات نفت از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر نفت به کوبا و حضور هیات کوبایی در تهران بحث تهاتر با کوبا را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: " تهاتر با کوبا به طور جدی پیگیری می شود و بنا شده به طور سیستماتیک در ازای صادرات نفت غلات مورد نیاز خود را تامین کنیم"

یک لنج صیادی عمانی هم در آب های بین المللی به دلیل نقص فنی دچار مشکل شده  و سرگردان بود که تیم گشت زنی نیروی دریایی ارتش در اطراف سواحل مکران با دریافت کمک از سوی لنج مذکور به منطقه اعزام و نسبت به نجات سرنشینان و کمک به لنج اقدام کردند.  

با توجه به وارد آمدن آسیب جدی به سیستم رانش این لنج با یدک کش به بندر سواحل مکران منتقل و تحویل نیروهای مرزبانی شد.

گزارش تاریخی ایسنا، همزمان شصت و پنجمین سالروز تاسیس حزب مردم به ریاست اسدالله عَلَم در سال ۱۳۳۶ از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

در ابتدای این گزارش که با عنوان " نخ تسبیحِ حزب توده و محمدرضا پهلوی" منتشر شده، آمده است: سیاستمداری مطیع و خوش فکر که توانست در نمایشنامه ای از پیش تعیین شده توسط محمدرضا شاه نقش دبیرکل حزبی را بازی کند که این حزب توانست در داخل و خارج از مجلس شورای ملی نقش حزب مخالفان شاه را به خوبی بازی کند و با جذب اعضای طرد شده حزب توده از حاکمیت، سندیکاهای سیاسی و کارگری این حزب را مطیع پهلویِ پسر کند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان