[ad_1]

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهره گیری از ظرفیت آب دریاها برای ایجاد فضای سبز و رودخانه های مصنوعی یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با پدیده ریزگردها به شمار می رود.

محمدرضا صباغیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راهکارهای مقابله با پدیده ریزگردها بیان کرد: پدیده ریزگردها یک موضوع تازه به شمار نمی رود. با توجه به وضعیت اقلیمی در چندین سال گذشته کشور ما با این پدیده روبرو بوده ایم. گاهی از سمت شرق و گاهی از سمت غرب با این پدیده مواجهه شدیم. اما امروز با توجه به سدسازی هایی که در کشور ترکیه انجام شده و تاثیری که بر روی آب رودخانه دجله و فرات داشته است و از سوی دیگر خشکسالی های پی در پی همگی منجر به تشدید پدیده ریزگردها شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا راهکارهای مختلفی برای کنترل این پدیده مطرح شده است. از مالچ پاشی گرفته تا درختکاری راهکارهای پیشنهادی بر روی میز است. مطالبه حق آبه تالاب ها نیز از دیگر راهکارهای دیده شده برای کنترل این پدیده است. اما بنده معتقدم که ما باید بپذیریم که کشور با خشکسالی مواجه است. این یک واقعیت است که در آینده نه چندان دور رودخانه های ما خشک خواهند شد یا میزان آب آنها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما باید به سمت بهره گیری از آب دریاها و انتقال آب از دریا حرکت کنیم. با انتقال آب از دریا ما می توانیم در مناطق مختلف فضاهای سبز و رودخانه های مصنوعی ایجاد کنیم که خود نقش موثری در کنترل این پدیده دارد. متاسفانه هنوز ذهنیتی که حاکم است این نگاه را دارد که رودخانه ای که از ۱۰۰ سال پیش جریان دارد در ۱۰۰ سال پیش رو نیز جریان خواهد داشت؛ در حالی که این خلاف قانون طبیعت است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با مدیریت و برنامه ریزی از آب دریاها برای مقابله با این پدیده استفاده کنیم. امروز کشورهای عربی از ظرفیت آب دریا برای فضاسازی و مقابله با این پدیده استفاده می کنند. ما نیز باید از این ظرفیت برای ایجاد فضاهای سبز استفاده کنیم. از سوی دیگر برای کنترل عواملی که به خارج از کشور باز می گردد باید از طریق حقوق بین الملل گام برداشت.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان