[ad_1]

به گزارش شفاف، شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲(IranOpen RoboCup) پس از سه سال تأخیر در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد، در سه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا این مسابقات برگزار نمی شد و امسال شاهد برگزاری این مسابقات با حضور حدود ۱۳۵ تیم از دانشگاه ها و مدارس داخل و خارج از کشور و حدود ۸۰۰ شرکت کننده، برگزار می شود.

* ربوکاپ چیست؟

روبوکاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است که به صورت سالیانه برگزار می شود، نام RoboCup برگرفته از کلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال) و «World Cup» (جام جهانی) است اما این رقابت ها در حال حاضر در لیگ هایی فراتر از لیگ فوتبال برگزار می شود.

به عقیده کارشناسان، ربوکاپ محصول و مفهوم کامل فناوری است و تنها کاربرد علم نیست، بلکه شناخت نزدیک دانش آموزان و دانشجویان از تکنیک هوش مصنوعی است و مسابقات ربوکاپ می تواند کلاس درس مهارت محور باشد.

یکی از کاربردهای اصلی فن آوری های ربوکاپ جستجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله در مقیاس وسیع است.
در ربوکاپ آزاد ایران، تیم های ایرانی از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ بوده اند  و تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است.

امسال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است، شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲(IranOpen RoboCup) با شعار «یادگیری، آینده درخشان» از سوی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد قزوین، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه و کمیته ملی ربوکاپ در ۹ لیگ از جمله لیگ های دانش آموزی، فوتبالیست، امدادگر،دموی دانش اموزی و کواسپیس و ربات های سرویس رسان در کار، ربات پرنده، خودرو خودران و دموی بزرگسال برگزار می شود.

مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ در این باره گفته است: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان حمایت از فعالیت های دانش بنیان و توسعه هوش مصنوعی مورد تاکید قرار گرفته، اقدامات موثر برای برگزاری شانزدهمین دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با حمایت های قائم مقام واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان، واحد قزوین و همکاران کمیته ملی ربوکاپ، صورت گرفته است.

* در افتتاحیه مسابقات چه گذشت؟

امروز مراسم افتتاحیه مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برگزار شد.

مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران در حاشیه این مراسم درباه مسابقات ربوکاپ گفت: ۱۲۰ تیم در مرحله کیفی سازی ربات ها در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی ثبت نام کردند و از اتفاقات جدید مسابقات امسال، وجود لیگ خودروهای خودران است که می تواند زمینه های مناسبی را در صنعت خودروسازی فراهم سازد.

بیژن رنجبر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی نیز «رباتیک» و «هوش مصنوعی» را از مسائل کلیدی فناوری های قرن حاضر برشمرد و گفت: این مسابقات با هدف سنجش و ارتقای خلاقیت ذهنی دانش آموزان و دانشجویان برگزار می شود، در حال حاضر بسیاری از کشورها در کارخانجات از ربات استفاده می کنند که در سرعت تولید، کیفیت و دقت در خروجی نهایی تأثیر زیادی دارد و سبب ارتقای بهره وری محصولات می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند به گونه ای پیش برویم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی شود بنابراین در حمایت از شرکتهای دانش بنیان فعال حوزه ربات ها و هوش مصنوعی کوتاهی نخواهیم کرد.

محمد نوروزی مسوول لیگ ربات های پرنده شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در حاشیه افتتاحیه این مسابقات گفت: ۹ کشور خارجی در سه مورد از لیگ های شبیه سازی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران حضور دارند، تیم های خارجی حاضر در شانزدهمین دوره مسابقات ملی ربوکاپ از کشورهای ترکیه، برزیل، مالزی، چین، فرانسه، آلمان، افغانستان، کانادا و آمریکای شمالی هستند، البته این تیم ها حضور فیزیکی ندارند و با وارد کردن یک کد وارد فضای مجازی مسابقات شبیه سازی می شوند و با یکدیگر به رقابت می پردازند.
این دوره از مسابقات طی سه روز از امروز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت تا ۱۶ اردیبهشت ماه در ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد زنده یاد دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار می شود و بازدید از این مسابقات برای عموم افراد آزاد است.

منبع: فارس


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان