[ad_1]

پیام رهبر انقلاب به به فعالان حوزه جمعیت، اظهارات وزرا در حاشیه جلسه هیات دولت سیزدهم، برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ۱۲ دستور رئیس دستگاه قضا به دادستان ها، توقیف کشتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس، ممانعت از ورود یک محقق ایرانی-کانادایی به آمریکا و... مهم ترین اخبار سیاسی چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ بودند که خلاصه ای از آن ها در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تشکر از فعالان دلسوز حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره جویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری ترین فرائض دانستند.

وزرا در حاشیه جلسه هیات دولت چه گفتند؟

جلسه هیات دولت سیزدهم صبح امروز به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. رئیس قوه مجریه در این جلسه خودکفایی در کالاهای اساسی را موضوعی راهبردی دانست و تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دیگر نهادها و از جمله مراکز علمی و دانش بنیان برنامه ریزی کند تا کشور در کوتاه ترین زمان ممکن در تولید کالاهای اساسی به خودکفایی برسد و دیگر نیازمند دیگر کشورها نباشیم.

در جلسه هیات دولت، اعضای کابینه ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث مهم کشور، به بررسی تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی و تصمیم گیری درخصوص آنها پرداختند. پس از جلسه هم تعدادی از وزرا با حضور در حیاط ساختمان هیات دولت در جمع خبرنگاران به سوالات رسانه ها پاسخ دادند.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی درباره «اعتراض مردم به دهک بندی ها» و این که آیا پایگاه داده ای وجود نداشته تا خطاهای دهک بندی ها کمتر شود؟ گفت: مسئله استحقاق سنجی، سال ها است از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، به همین جهت تلاش هایی انجام شده و اطلاعات بسیار خوب اقتصادی از خانوارها در وزارت رفاه وجود دارد، اما این به این معنا نیست که هیچ خطایی وجود ندارد و در مترقی ترین نظام های اقتصادی هم ممکن است چون اطلاعات برخط نیست و ماه گذشته یا هفته گذشته خرید و فروش دارایی انجام شده، اما هنوز در سیستم ثبت نشده باشد خطایی وجود داشته باشد.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هم درباره انحصار واردات خودرو تصریح کرد: انحصاری نیست. کلیات آن در دولت مصوب شد و در مورد یکی از بندهای آن سوالاتی مطرح شد و  قرار شد کمیسیون اقتصادی آن را  بیشتر بررسی کند. در این آیین نامه انحصاری نداریم و دنبال این هستیم  که خودروی اقتصادی به جای خودروی گران قیمت و تجملاتی وارد شود و  تمرکز بیشتر بر واردات خودروی اقتصادی است.

همچنین عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره کندی اینترنت اظهار کرد: تکذیب می کنم که پهنای باند کشور را کاهش داده ایم. به اندازه نیاز کشور پهنای باند تامین می شود. کندی و تندی اینترنت باید ملاک داده باشد. الان مراجعی در دنیا هستند که سرعت اینترنت را می سنجند، دیروز اعلام شد رتبه ایران حتی یک پله افزایش داشته و به رتبه ۷۳ رسیده است.

جواد اوجی وزیر نفت هم با اعلام اینکه برنامه مطالعات روی میدان آرش تقریباً تکمیل شده از نصب سکو در میدان گازی آرش طی آینده ای نزدیک خبر داد.

از طرفی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال تمدید سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پی یک روز تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبر داد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در حاشیه جلسه هیات دولت درباره نارضایتی های اخیر رانندگان خطوط اتوبوسرانی عنوان کرد: نارضایتی های اخیر مربوط به ۳۰۰ نفر از رانندگان خطوط اتوبوسرانی بود که از دیروز در حال ارائه خدمت هستند.

گزارش تصویری جلسه امروز هیات دولت را می توانید در این لینک ببینید.

در جلسه مجلس شورای اسلامی چه خبر بود؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که دیروز به دلیل آلودگی هوا برگزار نشد، امروز به ریاست محمدباقر قالیباف در بهارستان برگزار شد. ادامه بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها، طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی در دستور کار مجلس قرار داشت.

همچنین نمایندگان طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (۵) به ماده(۳۷) قانون آیین نامه داخلی مجلس، طرح تبیین وضعیت شاخص های اقتصادی در پایان هر دولت و گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین امروز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی بیمه های اجتماعی در قانون اساسی پرداخت و در این گزارش بر بر ضرورت اصلاح نظام تامین اجتماعی کشور تاکید کرد.

مصوبات مجلس

مکلف کردن مدیران و مسئولان دستگاه ها به شفاف سازی تحصیلات، سوابق و نحوه بکارگیری خود، مخالفت با شفافیت جلسات هیات رئیسه، موافقت با شفافیت آراء هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و لزوم انتشار مشروح مذاکرات آن ها و موافقت با دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی از مصوبات جلسه علنی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ مجلس بود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب شفافیت آرای نمایندگان در طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها گفت که مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع «شفافیت قوای سه گانه» است.

اخطارها، تذکرات و نطق های نمایندگان مجلس

علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با انتقاد از عدم اعلام وصول استیضاح برخی از وزرا خواستار رسیدگی رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع شد.

سید مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در تذکری با تاکید بر لزوم تشکیل هر چه سریع تر کمیسیون مشترک قضایی مجلس و قوه قضاییه گفت: از آقای قالیباف درخواست دارم تا تشکیل جلسات کمیسیون مشترک قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی را حتماً در اولویت قرار دهد و این کمیسیون تشکیل شود.

علی خضریان نماینده مردم تهران به عنوان متقاضی دو فوریت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی یکی از بزرگترین نگرانی های بخش عمده مردم و مستأجران را موضوع کنترل اجاره بهای املاک مسکونی عنوان و اظهار کرد: مجلس به دنبال این است که با کنترل بازار اجاره ها بخش عمده ای از سبد معیشتی مردم به نفع اقشار مستضعف و برخلاف منافع همیشگی دلالان تأمین کند.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور خود گفت: مناقشه ای بر سر چرایی جراحی اقتصادی دولت سیزدهم نیست، اما در شیوه اجرا و چگونگی آن نقد جدی وجود دارد.

همچنین سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در تذکری شفاهی تأکید کرد: انتظار می رود نظارت جدی بر بازار اعمال کنند تا اقلام اساسی مردم با قیمت ثابت به دست آن ها برسد.

حسن همتی نماینده مردم شاهین دژ هم در تذکری شفاهی تاکید کرد: اعلام اسامی ابربدهکاران دردی از مردم دوا نمی کند. چطور مردم برای دریافت وام ازدواج یا معیشتی باید چندین ماه رفت و آمد کنند اما به اقشاری خاص هزاران میلیارد تومان به یکباره داده می شود. باید این افراد محاکمه شوند.

از طرفی حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در تذکری بر ضرورت انجام اقداماتی برای جلوگیری از تخلیه تنگه احد سیستان تاکید کرد.

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز و باوی هم در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در استان خوزستان سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم و ۷۷ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری می شود که این میزان بالاتر از تعهد کشاورزان است.

همچنین محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در تذکری خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان و بازنشستگان نیروی انتظامی با قید دو فوریت در مجلس شد.

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در نطق میان دستور خود با مستثنی کردن داوطلبان عدم دریافت یارانه و ایرانی هایی که دائما خارج از کشور زندگی می کنند، بر لزوم پرداخت یارانه برای آحاد مردم ایران تأکید کرد.

از سوی دیگر ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در تذکری شفاهی با اشاره به مسئولیت حفظ و حراست از آثار فرهنگی و تاریخی کشور خواستار کنار گذاشتن طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج ها در مجلس شد.

علی آذری نماینده مردم قوچان هم در نطق میان دستور خود گفت: برای برداشتن گام های استوار اصلاحات اقتصادی کشور باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت.

همچنین محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان میراث فرهنگی را یکی از مظاهر قدرت ملی دانست و گفت که باید موضوع میراث فرهنگی در گفتمان اقتصادی و فرهنگی کشور ارتقاء پیدا کند.

ناصر حسینی پور نماینده مردم گچساران در تذکری بر لزوم تکمیل طرح های نیمه تمام بخش آب و اجرای عدالت در توزیع اعتبارات بین طرح های عمرانی بخش آب تاکید کرد.

غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر هم در تذکری از وزیر ارتباطات خواست تا برای جبران عقب ماندگی ها در زمینه نصب و تجهیز دکل های مخابراتی اقدامی سریع انجام دهد.

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان در نطق میان دستور خود گفت: معیشت مردم خط قرمز دولت و مجلس است و همه باید مراقبت کنیم تا مردم دچار آسیب نشوند.

علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در نطق میان دستور خود از مسئولان خواست که هر چه سریع تر به درخواست های مردم، جهت ثبت نام یارانه جدید مورد رسیدگی قرار گیرد.

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه با قدردانی از رئیس قوه مجریه برای داشتن جسارت در انجام اصلاحات اقتصادی تاکید کرد که باید دولت نظارت جدی تری برای رفع کمبود اقلام در بازار و کنترل تورم داشته باشد.

همچنین بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز به سه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش در ارتباط با حوزه انتخابیه اش تذکر داد.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در تذکری شفاهی با بیان اینکه اصلاح ساختاری یک ضرورت تاریخی است، گفت: مگر قرار نبود بر اساس مصوبه مجلس سبد غذایی مورد نیاز خانوارها از طریق کالابرگ با قیمت شهریور ۱۴۰۰ قرار داده شود؟ این شوک تورمی را چگونه توجیه می کنید؟

مجتبی بخشی پور نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در تذکری با اشاره به گرفتاری مردم استان کرمانشاه در بحران ریزگردها خواستار شناسایی منشأ ریزگردهای ورودی به کشور شد.

همچنین مهدی سعادتی بیشه سری نماینده مردم بابل در تذکری شفاهی از وزیر صمت درخواست کرد که برای ساماندهی کیفیت خودروهای تولید داخل اقدام کند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم هم در تذکری شفاهی از اعزام تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به کانادا برای انجام یک بازی دوستانه انتقاد کرد.

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی ۲۲۶ نماینده مجلس در بیانیه ای از اقدامات وزیر نفت و کارکنان این وزارت خانه تقدیر و تشکر کردند.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس در جلسه امروز را می توانید در این لینک ببینید.

سایر اخبار

غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در بیست و یکمین همایش سراسری دادستان های مراکز استان ها به بیان توصیه هایی خطاب به دادستان ها پرداخت و این توصیه ها را به منزله بخشنامه لازم الاجرا معرفی کرد. «رسیدگی سریع و دقیق به پرونده های ضدامنیتی که در مقاطع خاص تشکیل می شوند»؛ «اعمال حداکثری اعطای ارفاقات قانونی برای محکومین واجد شرایط در عین توجه به این مهم که ترحم و ارفاق قانونی به افراد شرور و سارق که امنیت و آرامش مردم را برهم می زنند ظلم به دیگران است»؛ «توجه تمام و کمال به موازین شرعی و قانونی در انجام تحقیقات ، بازرسی ها، جلب ها و بازجویی ها و نظارت ویژه بر کار ضابطین در این حوزه ها»؛ «تحصیل و جمع آوری ادله قبل از احضار افراد مگر در موارد ضروری و مسائل امنیتی که امکان صَرف زمان برای جمع آوری تحقیقات وجود ندارد»؛ «صدور دستورات صریح و شفاف به ضابط و کارشناس و پیگیری انجام این دستورات در زمان مشخص و همچنین مالایُطاق نبودن دستورات صادره به کارشناس و ضابط» ؛ «پیگیری اجرای احکام قطعی صادره و انعکاس دلایل عدم اجرای حکم قطعی» ؛ «اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه در موضوعات و پرونده هایی که ممکن است شکات زیادی پیدا کنند» ؛ «مشورت و همکاری با مسئولان استانی در عین داشتن استقلال قضات» ؛ «نظارت و دقت بر احکامی که محدودیت ایجاد میکند ، نحوه و مدت نگهداری اموال توقیف و پلمپ شده» ؛ «توجه قاضی اجرای احکام یا دادستان به انجام اعتراض به موقع و منطبق با ضوابط نسبت به احکامی که خلاف شرع و قانون تشخیص می دهند» و «اهتمام دادستان ها به اعمال نظارت مستمر فیزیکی و سیستمی به زیرمجموعه های خود و شعب دادیاری، بازپرسی و اجرای احکام» و «مساعدت به همکاران قضایی و صیانت از آنها در جهت پیشگیری از لغزش» ۱۲ دستوری بود که رئیس قوه قضاییه در این نشست خطاب به دادستان های مراکز استان ها صادر کرد.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز در جلسه شورای نگهبان با آرزوی موفقیت برای دولت سیزدهم گفت: اقدامی که دولت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور آغاز کرده، کاری است که اغلب کارشناسان بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند. امید است مردم صبور و با بصیرت ایران اسلامی همچون همیشه با بی توجهی به فضاسازی های صورت گرفته توسط دشمنان این سرزمین، موجب دلگرمی خادمان واقعی خود شوند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس خبر داد. در بازرسی از این شناور بیش از ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است و ۷ نفر خدمه آن نیز پس از دستگیری، جهت تکمیل روند تحقیقات در بازداشت به سر می برند.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم از درگیری تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی در مسیر دریای سرخ خبر داد و گفت: تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش بامداد امروز پس از دریافت پیام کمک از سوی کشتی یرانی مبنی بر حمله قایق های ناشناس در دریای سرخ سریعا وارد منطقه و با قایق های مهاجم درگیر شد.

از طرفی محمد خلیل زاده سرپرست دادسرای ناحیه ۱۱ تهران از ورود دادستانی به ساماندهی وضعیت پاساژ علاءالدین خبر داد و گفت: ساماندهی وضعیت پاساژ علاءالدین، رفع مشکلات ترافیکی اطراف آن و پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات مرتبط با فعالیت این مکان تجاری با مطالبه گری از سازمان های مسئول در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفته است.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفری یک روزه به استان گلستان با استقبال رسمی استاندار و اعضای شورای تامین استان به منظور بازدید میدانی از زیرساخت ها و ظرفیت های سپاه نینوا و دیدار با جمعی از نخبگان و فعالان اقشار بسیج وارد گرگان شد.

صبح امروز افتتاحیه یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محور  پیشرفت، آغاز، اجرا و تقسیم کار ملی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد. این کنفرانس و نشست های تخصصی آن طی دو روز  ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  برگزار می شود.

در سیاست خارجی هم ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه مسائل اندکی در مذاکرات وین باقی مانده است، گفت: ما همچنان در حال بررسی امکان دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم، چراکه این کار هنوز هم در راستای منافع ما است و برنامه هسته ای ایران را بار دیگر محدود خواهد کرد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه پیش نویس توافق در وین از دو ماه قبل آماده بود، عنوان کرد: مسائل فرا برجامی مانع توافق شده است.

از طرفی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت وگوی تلفنی با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد کشورش برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کرد و گفت: مصمم به احیای برجام هستیم.

امروز خاویر سولانا دبیرکل اسبق ائتلاف ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه کارل بیلدت نخست وزیر سابق سوئد به طور مشترک یادداشتی را در روزنامه واشنگتن پست درباره اهمیت بازگشت به برجام منتشر کردند و در آن هشدار دادند که اگر آمریکا و غرب نتوانند برجام را احیا کنند، تنش ها با ایران افزایش خواهد یافت.

امروز همچنین نشست خبر آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره مندی از حقوق بشر ظهر در تهران برگزار شد و دوهان در این نشست تاکید کرد: تحریم ها مخرب ترین تاثیر را روی اقشار آسیب پذیر و شهروندان عادی ایران داشته است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی عنوان کرد که مریم شاملو محقق ایرانی-کانادایی در حوزه دیابت که قصد گذراندن دوره فلوشیپ دوساله خود را در دانشگاه پزشکی هاروارد آمریکا داشته است به دلیل تبار ایرانی خود، با ممانعت ماموران اداره گمرگ و حفاظت مرزی ایالات متحده نتوانسته وارد آمریکا شود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان