[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس حذف ارز ترجیحی شوکی به بازار وارد و قیمت برخی از اقلام از جمله مرغ با افزایش مواجه شد زیرا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اگرچه ضربه گیر تورم نشد، اما حذف این ارز باعث افزایش قیمت نهاده ها و بهانه ای برای بالا بردن قیمت ها می شود. 

بر اساس آمار قیمت مرغ در بازار کشور از جمله استان گیلان متفاوت بوده است، ولی اگر چه در تمامی فروشگاه های زنجیره ای زیر نرخ مصوب دولت به فروش می رسد اما به دلیل تقاضای کم خرید، همه فروشگاه ها مرغ برای فروش در اختیار دارند.

دلیل اختلاف قیمت مرعغ در فروشگاه های زنجیره ای چیست؟

طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب مرغ گرم پس از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است ولی قیمت مرغ در فروشگاه های مختلف از کیلویی ۳۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد که این رقم در فروشگاه های زنجیره ای بین از ۳۸ هزار تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان می باشد.

ولی بر اساس مشاهدات عینی قیمت مرغ منجمد در فروشگاه های زنجیره ای با اختلاف قیمت بسیار زیادی به فروش می رسد به طوری که در فروشگاه های سطح استان مرغ منجمد به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم عرضه شده و این مرغ منجمد در برخی دیگر از فروشگاه ها به کیلویی ۴۸ هزار تومان رسیده است.

به گفته یکی از مسؤولان فروشگاه زنجیره ای در گیلان یکی از دلایل قیمت زیاد مرغ منجمد را خرید قبلی این محصول است زیرا بعضا این مرغ ها  اول هفته جاری به فروشگاه ارسال شده است لذا  با همان قیمت قبلی به فروش می رسد همچنین در این مدت استقبال مردم از خرید مرغ منجمد بسیار کم بوده و به همین دلیل این مرغ ها هنوز به فروش نرفت.

وی همچنین با اشاره به کاهش قیمت مرغ  در بازار می گوید پس از اعلام نرخ جدید مرغ در بازار شاهد کاهش قیمت این محصول بودیم و اکنون مرغ از کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان ، امروز به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته این فروشنده مرغ، مردم منتظر هستند قیمت های مرغ در بازار با کاهش مواجه شود و وضعیت تخم مرغ نیز به دلیل تقضای بسیار کم اینگونه است و تخم مرغ از دانه ای سه هزار تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است و این روند در گیلان ادامه دار است.

در همین خصوص  یکی از مشتریان این فروشگاه های زنجیره ای می گوید، به دلیل اینکه قیمت مرغ نوسان دارد و هر روز کاهش می یابد، یک عدد مرغ خریدم زیرا منتظریم که قیمت مرغ کاهش یافته و حتی به زیر ۳۵ هزار تومان برسد زیرا این مسئله به نفع مردم است.

یکی از اهداف اصلاح طرح هدفمندسازی یارانه ها تعادل در بازار است زیرا باید بازار عرضه و تقاضا مشخص باشد تا بازار به تعادل برسد.

طبق گفته های مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان قیمت مرغ اعلام شده در استان های تولید کننده مرغ متفاوت است چون قیمت اعلام شده از سوی دولت قیمت ماکزیمم است که می تواند کاهش پیدا کند.

قیمت مرغ در گیلان بر روی نوار ۳۸ هزار تومان

صالح محمدی می گوید باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و به طور یقین در روزهای آینده قیمت ها واقعی می شود و مردم نیز با آرامش بیشتری خرید خود را انجام می دهند ولی قیمت ها نباید به گونه ای باشد که مرغداران نیز متضرر شوند که هدف مهم هدفمندی رایانه نیز همین امر است.

در چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر عرضه مرغ های تاریخ مصرف گذشته در بازار به گوش می رسید که به گفته مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان این موضوع صحت نداشته و تعدادی از افراد مغرض قصد دارند به مردم و همچنین به تولیدکنندگان آسیب برسانند. 

با توجه به کاهش خرید مرغ توسط مردم انتظار می روند در روزهای آینده قیمت مرغ  از ۶۰ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده و به یک ثبات قیمت برسد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : صالح محمدی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان