[ad_1]

صالح محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گیلان، اظهار کرد: هم اکنون شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی سطح ابلاغی ۱۵ هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در استان گیلان برای سال زراعی جاری هستیم.

وی ادامه داد: در راستای برنامه های وزارت متبوع، با تلاش همه همکاران، سطح قرارداد این استان در طرح کشاورزی قراردادی برنج با بیش از ۳۰۰ هزار بهره بردار به ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار رسید که بیش از سطح ابلاغی است.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برای کشت قراردادی برنج به این استان تخصیص و توزیع شده است، افزود: در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت های بیمه ای و حتی توصیه های فنی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: پس از برداشت، برنج تولید شده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه ها در این زمان از محصول فروخته شده کسر می شود.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می کنند و این طرح هم دغدغه کشاورز را از بین می برد و هم دست واسطه ها را کوتاه می کند.

محمدی با اشاره به اینکه سطح مزارع شالیزاری گیلان ۲۳۸ هزار هکتار است، گفت: ۱۵ هزار هکتار از این سطح برای کشت قراردادی ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: هم اکنون بسترهای لازم برای کشاورزان متقاضی وجود دارد که با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود نسبت به عقد قرارداد و استفاده از مزایا و امکانات طرح کشت قراردادی بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در حال حاضر ۸۹ هزار و ۴۴۰ نفر از زارعین شالیکار استان در سطح ۱۶۱ هزار و ۸۹ هکتار با رقم بومی هاشمی نسبت به عقد قرارداد در طرح کشت قراردادی برنج اقدام کرده اند.

وی تصریح کرد: استان گیلان با تحقق ۱۰۷.۹ درصدی کشت قراردادی جایگاه دوم را در بین استان های شمالی دارا است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان