سفر رئیسی به عمان/ واکنش ها به یک ترور

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۴ چاپ کد خبر: 167388
[ad_1]

سفر رئیس دولت سیزدهم به عمان، واکنش ها به ترور سرهنگ خدایی، دستور رئیس دستگاه قضا برای همکاری با دولت در اجرای طرح اقتصادی و... از مهم ترین اخبار سیاسی ایسنا در دوم خرداد ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح امروز در پنجمین سفر خارجی خود در راس هیئتی بلندپایه عازم مسقط شد و مورد استقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان قرار گرفت. دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه های سفر یک روزه رئیسی به عمان است.

در جریان این سفر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطان نشین عمان دیدار و گفت وگو کردند. هم زمان با سفر رئیسی به مسقط برخی تحلیل گران عمانی به اهمیت این سفر و تاثیر آن بر روابط تهران و مسقط و همچنین روابط ایران با کشورهای منطقه پرداختند که می توانید گزارش این تحلیل ها را با عنوان «اهمیت "سفر رئیسی به مسقط" از نگاه تحلیل گران عمانی» بخوانید.

در همین زمینه گزارشی هم با عنوان «تلاش "مسقط" برای حفظ نقش تاریخی اش در معادلات منطقه ای» در ایسنا منتشر شده که در بخشی از این گزارش آمده است: «برخی از کارشناسان معتقدند که احتمالا این سفر و نتایج حاصل از آن باعث شود که اهمیت اقتصادی عمان برای ایرانی ها بیشتر از قبل شود، چرا که افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری، دسترسی به یمن و شرق آفریقا از جمله امتیازاتی است که  تجارت با عمان می تواند در حوزه های اقتصادی و لجستیکی برای ایران به ارمغان آورد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که «در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم "سرهنگ پاسدار صیاد خدایی" هدف جنایت تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفته است.»

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به عمان و در فرودگاه مهرآباد در واکنش به ترور دیروز سرهنگ خدایی اظهار کرد: پیگیری این رخداد اثبات خواهد کرد که بدون تردید دست استکبار جهانی پشت این جنایت دیده می شود.

همچنین احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور درباره ترور روز گذشته در تهران که به شهادت حسن صیاد خدایی منجر شد، اظهار کرد: با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

از سوی دیگر بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت وگویی با روزنامه تایمز اسرائیل از اظهار نظر درباره ترور شهید صیاد خدایی خودداری کرد.

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه هم با تاکید بر اینکه اراذل و اوباش و تفاله های گروه های تروریستی وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی به سزای عمل جنایتکارانه خود خواهند رسید، تاکید کرد: شهادت سردار خدایی عزم پاسداران انقلاب برای دفاع از امنیت، استقلال و منافع ملی و مقابله با دشمنان ملت ایران را مستحکم تر می سازد.

از سوی دیگر جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور پیام هایی ترور سرهنگ پاسدار صیاد خدایی را محکوم کردند. دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین هم با صدور بیانیه ای شهادت سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی در یک عملیات تروریستی را محکوم کرد. همچنین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در پیامی خطاب به فرمانده کل سپاه پاسداران، شهادت سرهنگ پاسدار صیاد خدایی تسلیت گفت.

مراسم وداع با پیکر سردار شهید مدافع حرم صیاد خدایی امروز (دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱) ساعت ۱۷ در معراج الشهدای تهران برگزار می شود. آیین تشییع نیز  از ساعت ۸ صبح فردا (سه شنبه سوم خرداد)، از میدان امام حسین (ع) در مسیر خیابان ۱۷ شهریور برگزار خواهد شد.

امروز نشست بررسی ماموریت های نیروی دریایی ارتش برگزار شد. در این نشست سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: باید در مقابل تهدیدات آینده که احتمالا جنگ ترکیبی دریا و هواپایه است، آماده شویم.

همچنین امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این نشست تاکید کرد: امروز تجهیزات ما باید با جهان برابری کند که بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از طرفی امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش صبح امروز در صبحگاه عمومی ستاد این نیرو با بیان اینکه سامانه موشکی باور ۳۷۳ به طور کامل به چرخه عملیاتی یگان های پدافندی پیوسته است، گفت: امروز افزایش توان رزم و مولفه های آمادگی دفاعی نیروی پدافند جهشی چند برابری را طی می کند.

امروز مجلس شورای اسلامی به دلیل تعطیلات دو هفته ای جلسه علنی نداشت اما روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و بحث و بررسی پیرامون نحوه انتخاب شهرداران در جلسه این کمیسیون خبر داد.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران حاضر شد و در این نشست عنوان کرد: باید شجاعانه تصمیم بگیریم و هزینه بدهیم که در غیر این صورت هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. در حوزه قضایی به ترک فعل رسیدگی می شود اما به نظرم رسیدگی نمی شود. امروز در کشور ما با کسانی کار دارند که دارند کار می کنند. افسوس می خورم از وضع افرادی که به ظاهر متخصص و قلمزن هستند اما نوکری برای دیگران می کنند. من گفتم از بحث ها عبور کردم اما معلوم نیست دوستانی که در بخش خصوصی کار می کنند این طور باشند.

امروز نشست شورای عالی قوه قضائیه هم به ریاست غلامحسین محسنی اژه ای برگزار شد و رئیس دستگاه قضا در این نشست با اشاره به طرح اقتصادی دولت درخصوص نحوه توزیع یارانه و ارز ترجیحی، به کلیه مسئولان قضایی از جمله دادستان کل و دادستان های سراسر کشور بار دیگر دستور داد که دولت را در اجرای این قانون و تکمیل این طرح مساعدت کنند.

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در سفر امروز خود به کرمانشاه و در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به التهابات به وجود آمده در بازار پس از اجرای طرح اصلاحات اقتصادی دولت اظهار کرد: مردم را باید بصورت مرتب در جریان اقدامات و روند انجام این کار قرار داد.

همچنین امروز در جریان ملاقات مردمی اخیر مسئولان قضایی استان تهران، تعدادی از نمایندگان پرونده کثیرالشاکی موسوم به «رامک خودرو» با علی القاصی مهر ملاقات و مهم ترین چالش ها و مشکلات حقوقی موجود در این پرونده را مطرح کردند. رئیس کل دادگستری استان تهران در این دیدار «شناسایی اموال محکوم علیه»، «هماهنگی در جهت فروش اموال محکوم علیه»، «تسریع و هماهنگی در پرداخت مطالبات طلبکاران» و «پرداخت بر اساس استحقاق» را چهار اولویت مجموعه قضایی استان تهران در خصوص پرونده کثیرالشاکی موسوم به «رامک خودرو» عنوان کرد.

از طرفی امروز اولین جلسه مرکزی پیشگیری و مقابله با سرقت با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد. در این جلسه اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان این که در ابتدا مهمترین کار این است که سهم بخش های مختلف در موضوع سرقت مشخص شود گفت: اگر یک سارق بداند که نمی تواند به راحتی مال سرقت شده را بفروشد و اگر فروخت به راحتی قابل شناسایی و پیگیری است، انجام جرم برای او مشکل خواهد شد.

امروز همچنین گزارش ایسنا درباره حکم اخیر رئیس قوه مجریه به سید احمد عبودتیان و انتصاب او به سمت «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت» با عنوان «مردمی سازی با دستیار ویژه» منتشر شد. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «تا شروع فعالیت عبودتیان به عنوان "دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت" باید منتظر ماند و دید که خروجی اقدامات او آیا انتظارات رئیس دولت سیزدهم را در مردمی سازی مورد نظر برآورده می کند یا خیر. اگر این اتفاق رخ دهد می تواند تکیه رئیسی بر مردمی بودن را افزایش دهد به شرطی که برخی ابهامات و سوالات گفته شده درباره این سمت جدید در دولت برطرف شده و نتیجه اقدامات آن به صورت شفاف و بر اساس بند پنجم پیوست حکم "اطلاع رسانی به مردم، اقناع و رفع شبهات مردم، تکریم و جلب رضایت مردم" به درستی صورت گیرد.»

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان