[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان دولت نروژ را بابت درآمد فروش نفت و گاز و مواضع هلسینکی درباره جنگ اوکراین و مورد حمله لفظی قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، موراویتسکی مدعی شد دولت نروژ با استفاده از افزایش بهای انرژی در پی وقوع جنگ در اوکراین، در حال سرمایه اندوزی است و باید این منافع را با دیگر کشورها شریک شود.

او با انتقاد از درآمد «صدها میلیارد یورویی» نروژ از صادرات نفت و گاز، آن را «غیر منصفانه» و «غلط» توصیف کرد.

«ایویند واد پترسون» وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به اظهارات نخست وزیر لهستان گفت، با وجود افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت گاز، به دلیل زیانی که به بازار بورس نروژ وارد شده، این کشور نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی با مشکلات مالی مواجه است.

«جورن هولم هانسن» محقق ارشد موسسه نروژی «تحقیقات شهری و منطقه ای» درباره اظهارات موراویتسکی گفت، او به دنبال منحرف کردن اذهان از مشکلات لهستان است.

این کارشناس نروژی درباره موراویتسکی گفت: «آقای نخست وزیر یک سیاست مدار حرفه ای است. او فردی نیست که چنین اظهاراتی را بدون اینکه پیش از آن فکر کرده باشد بیان کند. حرف های او مخاطب داخلی دارد».

هانسن افزود، نخست وزیر لهستان قصد دارد به مردمش بگوید که مشکلات این کشور سرچشمه خارجی داشته و حل آن ها نیز به خارج از کشور مربوط است و احتمالاً موراویتسکی قصد دارد بحث پذیرش پناهجویان اوکراینی توسط نروژ را مطرح کند.

با این حال حزب سبز نروژ با جانب داری از اظهارات نخست وزیر لهستان اعلام کرد: «معتقدیم که اشتباه است این درآمدها به صندوق نفت واریز شوند. معتقدیم به جای آن باید آن را به صندوق همبستگی برای بازسازی اوکراین واریز کنیم».

از زمان شروع درگیری های اوکراین، دولت نروژ کمک های مالی و نظامی متعددی برای کی یف ارسال کرده و بنادر و مرزهای خود را به روی روسیه بسته است.

انتهای پیام/


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان