[ad_1]

یک شهید و یک مجروح در پارچین/پشت پرده های ترور شهید صیاد خدایی/ جلسه شورای اداری استان تهران/ اخبار برجامی و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، حادثه منجر شهادت و مجروح شدن دو نفر از کارکنان یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صدر اخبار پرمخاطب امروز بود.

روابط عمومی وزارت دفاع خبر داد که عصر دیروز چهارشنبه ( ۴خرداد)  طی سانحه ای که در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه ی پارچین به وقوع پیوست، مهندس احسان قد بیگی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران ایشان دچار جراحت شد. تحقیقات برای چگونگی و علت این سانحه در دست بررسی است.

همچنین در پی ترور شهید صیاد خدایی از پاسداران مدافع حرم، نماینده ایران در سازمان ملل خطاب به دبیرکل این سازمان نامه ای نوشت و خواستار محکومیت این جنایت شد.

مجید تخت روانچی در بخشی از این نامه با تاکید بر اینکه استمرار این نوع تروریسم دولتی آشکارا حکومت قانون را به چالش کشیده و موجب نگرانی شدید و فزاینده جامعه بین المللی گردیده است، افزود: از این رو سکوت در مقابل چنین اقدام تحریک آمیز و هنجارشکنانه ای، عاملان و آمران به ترور را در روش غلط خود برای استمرار این اقدامات وقیحانه و خلاف حقوق بین الملل تشویق خواهد کرد.

در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با مطرح کردن ادعاهایی از جانب مقامات رژیم صهیونیستی درباره شهید صیاد خدایی، نوشت که رژیم صهیونیستی به مقامات آمریکایی گفته که مسئول انجام دادن ترور این شهید بوده است.

در این گزارش آمده است که طبق گفته این مقام اطلاعاتی که می خواست نامش فاش نشود، مقامات رژیم صهیونیستی در تماس ها وگفت وگوهای شان با مقامات آمریکایی مدعی شده اند این ترور هشداری به ایران بوده است تا عملیات های گروهی سری در نیروهای قدس[سپاه پاسداران] موسوم به گردان ۸۴۰ را متوقف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در یک کنفرانس خبری نسبت به ترور شهید صیاد خدایی موضع گیری کرد و گفت کشورش با تمامی اشکال اقدامات تروریستی مخالف است.

وانگ وانبین خاطرنشان کرد: چین با اقدامات تروریستی در تمامی اشکال آن مخالف بوده و از تلاش های ایران برای حفاظت از امنیت و ثبات ملی حمایت می کند.

*روز یکشنبه دو عنصر تروریستی موتور سوار با شلیک به سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی در تهران هنگام ورود به منزلش وی را به شهادت رساندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران و تحولات مذاکرات وین پاسخ داد.

اظهارات ند پرایس در دفاع از رویکرد اعمال تحریم های واشنگتن علیه ایران در پی این مطرح می شود که وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا اسامی ۱۰ تن با تابعیت های کشورهای مختلف از جمله ایران و ۹ شرکت را به بهانه همکاری با سپاه پاسداران و فروش نفت ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد.

خبرهای دیگر با محوریت برجام را در لینک های زیر بخوانید.

درخواست برجامی فرانسه از طرفین مذاکره

صهیونیست ها سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفتند/ بایدن راه بازگشت به برجام را می داند

مسائل هسته ای توافق با ایران حل شده است اما هنوز دشواری هایی وجود دارد

***

کشورهای دارای منشاء ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه مخاطب نامه وزیر امور خارجه کشورمان بودند.

حسین امیرعبداللهیان در این نامه، پیشنهادات و نظرات ایران را برای مقابله با این بحران زیست محیطی مطرح کرد و نوشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمان های تخصصی آن بخصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.

*امروز همچنین جلسه شورای اداری استان تهران با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

رئیس جمهور در این جلسه ضمن گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، اظهار کرد:  من صمیمانه از مردم برای همکاری و همراهی شان با دولت تشکر می کنم. همراهی مردم سرمایه بزرگ دولت است و باید این سرمایه ارج نهاده شود یعنی تلاش بر حل مشکلات مردم و کاهش آن به حداقل داشته باشیم.

در همین جلسه امام جمعه موقت تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی گفت: امیدوارم همه تلاش دولت برای اصلاح نظام بانکی به کار گرفته شود که تا این امر رخ ندهد امیدی به اصلاح ساختار اقتصادی نیست.

 حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد همچنین با بیان این که «مجموعه مقامات استانی و امنیتی و انتظامی تهران در جهت هدفمندی یارانه ها کار بزرگی را رقم زدند»، اظهار کرد: از ملت بزرگ و بیدار ایران تشکر ویژه ای دارم که در این شرایط سخت اقتصادی با دولت همراهی کردند و وفاداری خود را اعلام کردند و باید بر دست تک تک آنان بوسه زد.

در ادامه جلسه شورای اداری استان تهران، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: یافته های ما حاکی از آن است که عمده مسائل استان تهران برمی گردد به حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، آموزش، انرژی، بهداشت مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی که متناسب با آن ها، طرح ها و پروژه هایی تصویب شده است.

محسن منصوری استاندار تهران هم با بیان اینکه استان تهران یکی از امن ترین استان های کشور است، توضیح داد: البته این به این معنا نیست که در سطح استان هیچ اتفاقی نمی افتد، ولی در اتفاقات مهم مثل قطع سامانه سوخت مدیریت خوبی انجام شد و عملکرد همکارانم در عادلانه سازی یارانه ها کار بزرگی بود که با اعتماد مردم به دولت، موضوع عادلانه سازی یارانه ها در تهران با کمترین حاشیه ای انجام شد.

گزارش تاریخی ایسنا همزمان با صد و چهاردهمین سالروز اکتشاف و استخراج نفتِ کشورمان توسط ویلیام ناکس دارسی و شرکایش معروف به قرارداد دارسی در سال ۱۲۸۷ از پربازدیدها بامداد امروز بود.

بازرگانی ایرانی و ارمنی تبار که دوره کوتاهی رییس کل گمرکات ایران بود، برای به دست آوردن پولی هنگفت جا پای چهار ایرانیِ جواه طلب و حریص دیگر به نام های سپهسالار، ناظم الدوله، معین الملک و اقبال الملک گذاشت و به قیمت سیاه کردن آینده و سرنوشت ایرانیان که تا سال ها بعد از ملی شدن صنعت نفت ایران ادامه داشت، وارد رابطه ای به شدت سودآور با تاجرانِ حقوقدان انگلیسی شد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان