[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده سابق مجلس گفت: برنامه هفتم باید بر اساس میزان تحقق برنامه های قبلی توسعه تدوین شود نه بر اساس اهداف بلندپروازانه و بدون در نظر گرفتن شرایط سیاست خارجی و وجود تحریم ها. واقع نگری مهم ترین کاری است که باید برای تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

جواد آرین منش در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت تدوین و عمل به برنامه های پنج ساله توسعه اظهار کرد: هیچ کشور و جامعه ای نمی تواند بدون داشتن برنامه به اهداف توسعه ای خود دست یابد؛ لذا ضرورت داشتن برنامه انکارناپذیر است اما مهم تر از آن تدوین برنامه ای منطبق بر شرایط و واقعیات کشور و اجرای دقیق آن است.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه تا کنون هیچیک از برنامه های پنج ساله توسعه منطبق بر واقعیات کشور تدوین نشده و برنامه ها عموما بلندپروازانه و بدون توجه به واقعیت های اقتصادی کشور نوشته شده است؛ لذا در تمام این ۴۳ سال هیچکدام از برنامه های توسعه کشور نتوانسته آنطور که باید و شاید به اهداف نهایی خود دست یابد و عدم تحقق برنامه ها هم معمولا به وجود تحریم ها نسبت داده می شود و عملا هیچ اتفاق مثبتی در خصوص پیشرفت در تحقق برنامه ها نمی افتد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه مهم ترین هدف دست یابی به رشد اقتصادی هشت درصد بود، عنوان کرد: طبق برنامه ششم این میزان رشد اقتصادی قرار بود از طریق رشد کشاورزی به میزان ۹ .۳ درصد، رشد درآمدهای نفتی به میزان بیش از ۹ درصد، رشد صنعت به میزان حدود ۹ درصد، رشد درآمدهای معدنی به میزان بیش از هشت درصد و سایر موارد اینچنینی حاصل شود.

آرین منش ادامه داد: اما اکنون که زمان اجرای برنامه ششم پایان یافته، می بینیم که اهداف این برنامه کمتر از ۱۰ درصد محقق شده و تحقق عموم اهداف برنامه ششم با ناکامی مواجه شده است. امسال هم که باید برنامه هفتم توسعه تدوین و تصویب شود، می بینیم که برای تدوین آن بیشتر بر سر مباحث تئوری و نظری گفت وگو می شود و چندان توجهی به واقعیات جامعه از جمله وجود تحریم ها و عدم تحقق درآمدهای نفتی دیده نمی شود.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نظارت مجلس مهم ترین ضمانت اجرایی برای تحقق اهداف برنامه های توسعه است، اضافه کرد: برنامه توسعه در قالب لایحه به مجلس فرستاده می شود و مجلس پس از بررسی آن را تصویب می کند؛ لذا قاعدتا مهم ترین تضمین برای اجرای آن نظارت قوای سه گانه و مخصوصا مجلس است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان