[ad_1]

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نتیجه اغماض و مماشات در برخورد با تخلفات ساختمانی، تکرار حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو می شود.

محمد صالح جوکار در گفت و گو با ایسنا با اشاره به درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: این حوادث ناشی از عدم مسئولیت و ایفای دقیق و به موقع وظایف از سوی مجریان و ناظران پروژه می باشد. زمانی که وظیفه ای به یک فرد داده می شود باید به تعهد خود پایبند بوده و به طور کامل وظیفه خود را اجرایی کند. اگر مماشاتی در کار باشد هزینه آن را مردم و دولت خواهند پرداخت.

وی در ادامه اظهار کرد: در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان یا آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران کوتاهی افرادی که مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق الزامات فنی را داشتند، مشهود است. اگر این روند ادامه یابد ما شاهد تکرار چنین حوادث تلخی خواهیم بود. زمانی که مسئولان مربوطه به وظایف خود عمل نکنند و حتی هیچ نهادی از این افراد خاطی توضیحی نخواهد، شاهد تکرار این حوادث تلخ خواهیم بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هیچ عنوان اغماض و مماشات در برخورد با تخلفات ساختمانی نباید صورت گیرد چراکه نتیجه آن جان افراد زیادی را تهدید می کند. باید برخورد جدی با عواملی که در ریزش ساختمان متروپل نقش داشتند صورت بگیرد. افرادی که به طور مستقیم تخلف کرده یا در انجام تخلف همکاری داشتند و یا ترک فعل انجام دادند باید مواخذه شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: نتیجه تخلف گروهی از افراد هزینه سنگینی را به کشور تحمیل کرد. این هزینه مادی نبود بلکه هزینه اجتماعی و روانی بود. دستگاه قضایی باید یکبار برای همیشه با افرادی که مماشات کردند و این حادثه اتفاق افتاد برخورد کند تا درس عبرتی باشد. قانون در بحث ضوابط فنی ساخت و ساز کاملا شفاف است. صدور پروانه ساخت باید با تایید نظام مهندسی ساختمان بوده و بر همه مراحل  ساخت نظارت دقیق داشته باشد.

وی افزود: آن نقشه ای که بر اساس آن پروانه صادر می شود، ملاک ساخت ساز است. در بحث ساختمان متروپل گفته می شود بعد از صدور پروانه چندین طبقه به ساختمان اضافه شده است.  اکنون سوال این است که چرا شهرداری جلوی اجرای این پروژه را نگرفته است؟ نهادهای نظارتی چرا ورود پیدا نکرده اند. مهندس ناظر در برابر این تخلف چه کار کرده است؟ مردم باید در جریان جزئیات برخورد با متخلفان این پروژه قرار بگیرند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان