کارآفرینی با رایحه «گل محمدی» در شفت

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۵:۱۵ چاپ کد خبر: 168963
[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام حیدری: گل محمدی یکی از گیاهانی است که در کشاورزی برخی مناطق ایران مورد توجه قرار گرفته است. محصول این گل خوش بو و خوش عطر عموماً گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود.

چند سالی است که به کشت گل محمدی در شفت توجه ویژه ای شده به گونه ای که حدود ۸ هکتار از اراضی این شهرستان در روستاهای گیلده، به کشت این گل خوش بو اختصاص داده شده است.

مقاومت بالای این گل نسبت به کم آبی، نیاز کشورهای مختلف به محصولات این گل، هزینه پایین کشت و همچنین برداشت آسان آن از جمله دلایلی است که می توان به کشت بیشتر این محصول کمک کند.

گلاب گیری در روستای گیلده شفت به صورت سنتی از اواخر قاجار رواج داشت و با ایجاد نخستین سایت گلاب گیری جدید در سال ۸۹، باغ ها و سایت های گلاب گیری در این روستا توسعه یافت و امروزه گلاب گیری روستای گیلده به عنوان یک میراث ارزشمند به ثبت ملی رسیده است.

عصر امروز به رسم هر ساله مراسم سنتی گلاب گیری در قالب جشنواره گلاب و گل با هدف احیای سنت های بومی و محلی و ترویج و توسعه فرهنگ تغذیه سالم در گیلده برگزار شد.

کارآفرینی با رایحه «گل محمدی» در شفت

رشد کشت گل محمدی در شفت

«مرتضی محمدی» یکی از ساکنان روستای گیلده در اوایل دهه ۹۰ با راه اندازی نخستین سایت گلاب گیری، به شکل جدید با دستگاه را ترویج داد و یک سال بعد با برگزاری جشنواره سنتی گلاب گیری در این روستا اقبال مردمی به توسعه باغ های گل و گلاب گیری در این روستا را افزایش داد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی از ۲ هکتار به ۸ هکتار در گیلده، افزود: با در نظر گرفتن سطح زیر کشت روستای جیرده در مجموع ۱۵ هکتار از اراضی باغات این دهستان به کشت گل محمدی اختصاص یافته است.

محمدی به تولید شش تنی گلاب در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما با راه اندازی این کارگاه به طور مستقیم برای ۶ نفر و غیر مستقیم ۳۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه از دستگاه صنعتی پیشرفته مدرن و سنتی کلاسیک در این کارگاه برای گلاب گیری استفاده می شود، افزود: با توجه به حضور گردشگران گلاب گیران این روستا از مشکلاتی نظیر نداشتن تابلو اطلاع رسانی، جاده مناسب و اختصاص ندادن نهاده های کشاورزی رنج می برند.

کارآفرینی با رایحه «گل محمدی» در شفت

فعالیت واحد گلاب گیری سنتی و صنعتی در شفت

مدیر جهاد کشاورزی شفت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سالانه ۴ هزار لیتر گلاب در این شهرستان تولید می شود، بیان کرد: سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان ۳۸ هکتار است و ۴۰ تن گل فرآوری می شود.

محمدرضا یوسف نژاد با اشاره به اینکه یکی از لطیف ترین، زیباترین و خوشبوترین صنایع ایران گلاب گیری است، افزود: برای حمایت از باغداران ۵۵۰۰ اصله نهال گل محمدی از نوع رقم کاشان یارانه ای بین باغداران شفت توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه سایت الگویی گل محمدی جبرای حمایت از باغداران پرورش دهنده گل محمدی راه اندازی شده است، ادامه داد: در راستای حمایت بیشتر از این باغداران از سال های گذشته تاکنون ۳۰ نفر برای دریافت تسهیلات کم بهره به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شفت مقاوم بودن گل محمدی در شرایط آب و هوایی و کم آب خواه بودن را از مزایای این گل برشمرد و گفت: گل محمدی در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی از اسانس و عطر بالایی برخوردار است.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه مدت زمان به ثمر نشستن این محصول کوتاه بوده و درآمدزایی مناسبی برای کشاورزان دارد، اضافه کرد: همین عوامل سبب شده توسعه کشت گل محمدی در سطح باغات غیر مثمر با جدیت دنبال و فرصت های متعدد شغلی در این بخش ایجاد شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان