[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه کارگروه رصد فرهنگی کشور با هدف ارائه گزارش عملکرد این کارگروه در سال ۱۴۰۰ و تعیین اولویت های موضوعی مرکز رصد فرهنگی در سال ۱۴۰۱ بر اساس مسائل و چالش های فرهنگی کشور با حضور اعضای کارگروه رصد فرهنگی به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این جلسه در خصوص اهمیت هم افزایی اطلاعات برای ارتقای سطح کیفی افکارسنجی ها گفت: سال های متمادی است که افکارسنجی ها توسط نهادها و مراکز مختلف صورت می گیرد که این مسئله در غفلت از «هم افزایی اطلاعات» موجب ایجاد یک رقابت میان دستگاه های مختلف شده و متأسفانه به پراکندگی اطلاعات حوزه های مختلف منجر شده است.

وی در ادامه گفت: باید بر هم افزایی اطلاعات افکارسنجی های دستگاه های مختلف متمرکز شویم زیرا هر چقدر گردش اطلاعات خوبی در میان نهادهای گوناگون صورت گیرد، نتایج افکارسنجی ها دقیق تر و کاربردی تر خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه مرجعیت علمی افکارسنجی ها از سوی تصمیم گیران پذیرفته شده است و بر همین اساس ساز و کارهای علمی و عملیاتی افکارسنجی ها بخوبی فراهم شده است.

وی در ادامه به مسئولیت وزارت فرهنگ در حوزه مدیریت افکار عمومی اخبار مربوط به بیماری کرونا در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رئیس جمهور محترم از همان ابتدا بر اهمیت اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق در خصوص بیماری کرونا تاکید داشتند و بنده در آغاز به کار دولت پیشنهاد دادم در قالب یک افکارسنجی به میزان اقبال مردم نسبت به بازگشایی محیط های آموزشی و مدارس دست پیدا کنیم. در نخستین آمایش وزارت فرهنگ به این نکته رسیدیم که بیش از ۸۰ درصد از مردم به دلیل آمار بالای مرگ ومیر مخالف بازگشایی مدارس بودند.

اسماعیلی گفت: دولت مردمی در ادامه مسیر با اطلاع رسانی شفاف و دقیق و اقناع افکار عمومی توانست جو روانی جامعه را به یک آرامش نسبی برساند. از سوی دیگر همزمان با سرعت بخشیدن واکسیناسیون سراسری، افکارسنجی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به ۶۲ درصد رأی موافق رسید.

وی افزود: البته بهمن ماه سال گذشته نیز با آغاز موج ششم کرونا مجدداً مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند تا اینکه با تأکید رئیس جمهور محترم هم زمان با پشت سر گذاشتن ایام نوروز ۱۴۰۱ آمایش جدیدی را انجام دادیم که در این آمایش ۸۵ درصد از مردم رویکرد مثبتی در بازگشایی مدارس داشتند.

در این جلسه درباره ضرورت تجمیع «داده های فرهنگی کشور» در مرکز رصد و راهکارهای جلب مشارکت و همکاری سازمان ها و نهادها در تبادل داده، همچنین تعیین سیاست دسترسی به داده ها و انتشار گزارش های مرکز رصد فرهنگی کشور و نیز استانداردسازی شاخص های پیمایش های اجتماعی و فرهنگی در کشور تصمیم گیری شد و همچنین احکام اعضای جدید این ستاد توسط وزیر فرهنگ اهدا شد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان