[ad_1]

توقیف دو نفت کش یونانی/ گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی/ حج واجب/ حادثه متروپل آبادان و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، واکنش وزیر امور خارجه آمریکا درباره توقیف دو نفت کش یونانی توسط ایران در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با نیکوس دِندیاس، وزیر امورخارجه یونان گفت وگو کرده و شدیدا توقیف دو کشتی را با پرچم یونان توسط سپاه پاسداران ایران در تاریخ ۲۷ مه محکوم کرد.

در این بیانیه آن چه آزار رساندن مداوم ایران به کشتی ها و مداخله در حقوق و آزادی دریانوردی عنوان شده تهدیدی برای امنیت دریانوردی  و اقتصاد جهانی خوانده شده است.

همچنین آتن به نفت کش های خود و دیگر کشتی هایی که با پرچم آن فعالیت می کنند، هشدار داد از آب های نزدیک به ایران دوری کنند.

در موقعیتی که قیمت نفت [به دلیل تحریم ها علیه روسیه در پی حمله آن به اوکراین] در بالاترین حد خود در دهه گذشته قرار دارد، به جهت احتمال رخ دادن اقدامی که پتانسیل ثبات زدایی از بازارهای جهانی را  خواهد داشت، یوآنیس پلاکیوتاکیس، وزیر کشتیرانی یونان به فایننشال تایمز گفت که به کشتی هایی که تحت پرچم یونان هستند، «توصیه ای موکد» کرده است از « تمامی آب های تحت حاکمیت ایران» دوری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در پاسخ به سوالی درباره هشدار اخیر یونان به کشتی های این کشور که از نزدیکی مرزهای ایران عبور نکنند، گفت: من چنین هشداری را هنوز ندیده ام ولی مسئله این است که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

وی خاطر نشان کرد: به دولت یونان نیز توصیه می کنیم به جای هیاهو از مسیر قانونی و حقوقی اقدام کنند، وکیل بگیرند و ما نیز به عنوان وزارت خارجه به آن ها کمک می کنیم که بتوانند مسیر حقوقی را طی کنند.

سعید خطیب زاده در بخش دیگری از نشست خبری هفتگی خود تأکید کرد: در حال حاضر توقف گفت وگوها یا به عبارتی مکث صورت گرفته در گفت وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا ارائه کرده اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

وی همچنین در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و طرح برخی از ادعاها علیه ایران در این گزارش تصریح کرد: آنچه که در این گزارش دیده می شود چیز جدیدی نیست،  گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می رود که فشار صهیونیست ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

در همین رابطه محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین نیز رویکرد آژانس در جمع بندی مذاکرات بر سر مسایل باقی مانده را غیرسازنده و مخرب دانست و گفت: آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش های یک سویه ای که می تواند بهانه لازم را به دست مخالفان روابط ایران و آژانس و احیای برجام بدهد، باشد.

با توجه به ماموریت وزارت امور خارجه در راستای انجام امور کنسولی برای حمایت از اتباع ایران در نقاط مختلف جهان و حمایت  از حقوق  آنها، دستگاه دیپلماسی کشور  در ایام برگزاری مراسم حج واجب که به زودی در عربستان برگزار می شود هیات کنسولی ۶ نفره به این کشور  اعزام می کند .

عربستان سعودی بعد از دو سال که به خاطر  شیوع  اپیدمی کرونا مراسم حج را با حضور تعدادی از حجاج عربستانی برگزار می کرد این زمینه را فراهم کرده که امسال  مراسم حج ، مانند سال های قبل با حضور  حجاج از کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار شود و در همین چارچوب امسال تعدادی از شهروندان ایرانی در مراسم حج شرکت خواهند داشت .

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم در صفحه شخصی خود در توییتر از سفرش به نروژ خبرداد ونوشت: در ادامه رایزنی های اخیر منطقه ای و بین المللی، امروز عازم اسلو شدم. گفت وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در دستور کار این سفر است. در کنار کوشش برای پیشبرد منافع ملی از جمله لغو تحریم های غیرقانونی، توسعه روابط ایران و نروژ نیز مورد تاکید ماست.»

ضرورت شناسایی ساختمان های ناایمن در پی ریزش ساختمان متروپل در آبادان هم موضوع مورد تاکید یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمجلس شورای اسلامی بود.

محمد حسن آصفری خاطرنشان کرد که ارائه لیست ساختمان های ناایمن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید سیاست های تشویقی در کنار اقدامات نظارتی اعمال شود تا مالکان ساختمان ها برای ایمن سازی ساختمان ها گام بردارند.

کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل آموخت، بیان کرد: در مهندسی ساخت وسازها آئین نامه ها و ضوابط کاملا مشخص است. مسئولیت های مهندس ناظر نیز در فرآیند ساخت یک ساختمان کاملا مشخص است. اولین عاملی که سبب وقوع حوادثی نظیر متروپل می شود، زیاده خواهی مالکان ساختمان است. مهندس ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار بگیرند.

همچنین سرپرست دادسرای ناحیه یک تهران اعلام کرد که کمیته شناسایی و تعیین تکلیف ساختمان های ناایمن منطقه یک تهران به دستور دادستان و با عضویت نمایندگان سازمان های مسئول در شهرداری ناحیه یک تشکیل شد.

شش سال پس از حادثه دلخراش پلاسکو، یک ساختمان ناایمن دیگر در گوشه ای از این ممکلت فروریخت و بیش از ۳۰ نفر را در خود دفن کرد. حالا رئیس جمهور دستور داده است که فورا ساختمان های ناایمن شناسایی و مقاوم سازی شوند. وزیر کشور هم دستور دیگری داده است.

گزارش ایسنا در همین رابطه با عنوان "چرا از پلاسکو عبرت نگرفتیم؟" هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان