[ad_1]

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت استفاده از روش های نوین در حوزه کشاورزی تاکید کرد: با اصلاح الگوی کشت در حوزه کشاورزی و استفاده از روش های نوین می توان مصرف آب در این حوزه را به شکل چشم گیری کاهش داد و گامی روبه جلو در جهت مواجه با بحران کم آبی برداشت.

آرا شاوردیان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی، بیان کرد: هر ساله در فصل گرما توصیه ها در خصوص ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و برق مطرح می شود. یکی از ضرورت هایی که وجود دارد تغییر در الگوی مصرف است. سیاست گذاری های متعددی صورت گرفته تا الگوی مصرف اصلاح شود، اما چند موضوع وجود دارد که مورد غفلت است. یکی بحث لوله ها و تاسیسات انتقال و توزیع آب است که به علت فرسوده بودن هدر رفت بالایی دارد. متاسفانه ما بودجه کافی به پروژه هایی که برای به روزرسانی سیستم های آبرسانی  است تخصیص نمی دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر ما بودجه مشخصی را برای بروز رسانی تجهیزات و تاسیسات چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی تخصیص دهیم قطعا نقش ویژه ای در صرفه جویی دارد. امروز در حوزه کشاورزی کل دنیا از روش های نوین و جدید استفاده می کنند، اما متاسفانه ما در این حوزه دچار عقب ماندگی جدی هستیم. ما محصولی مانند هندوانه را کشت می کنیم که تقریبا بین ۷ تا ۱۰ لیتر آب مصرف می کند. امروز در کشورهای همسایه که حتی پرآب هستند، کشت چنین محصولات پرآبی را محدود کرده اند.

برای کشت محصولات پرآب باید به سمت کشت فراسرزمینی برویم

نماینده مردم مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس، تصریح کرد: اما ما هندوانه کشت می کنیم و آن را صادر می کنیم. خوشحال هم هستیم که درآمد ارزی داریم. در صورتی که اگر میزان آب و انرژی را که به دنبال این الگوی کشت به هدر می رود، حساب کنیم می بینیم که درآمد ارزی ما بسیار ناچیز است. مصرف آب در صنعت کشاورزی با اصلاح الگوی کشت باید مدیریت شود. برای کشت برخی از محصولات باید به سمت کشت فراسرزمینی برویم. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی با جدیت در این حوزه ورود نکرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار ما این بود که با آمدن آقای ساداتی نژاد شاهد اجرای این طرح های تحولی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی باشیم. شاید برنامه هایی داشته باشند اما هنوز اجرایی نشده است. عده ای از جوانان فعال در حوزه دانش بنیان به بنده مراجعه کردند و از پروژه ای رونمایی کردن که اگر اجرایی شود مصرف آب در حوزه کشاورزی به ۳۰ درصد کاهش می یابد. اگر به این پروژه ها که از سوی شرکت ها دانش بنیان ما ارائه می شود و کار تخصصی نیز بر روی آنها صورت گرفته توجه شود، شاهد تحول در بخش کشاورزی خواهیم بود.

استفاده از پروژه های شرکت های دانش بنیان تحول آفرین است

وی افزود: دانش بنیان نباید صرفا یک عنوان باشد بلکه باید در عرصه تولید و صنعت از آن استفاده کرد. دستگاه های اجرایی باید از پروژه های شرکت های دانش بنیان استفاده کنند. مثلا در بحث انرژی ها تجدید پذیر ما شاهد هستیم که از طرح های این حوزه حمایت چندانی صورت نمی گیرد. هیچ کس نیز تمایل ندارد در این حوزه سرمایه گذاری انجام دهد. این موانع باید برداشته شود. اینکه ما به سمت اجرای این پروژه ها تحولی نرفته و صرفا به صرفه جویی در بخش خانگی بسنده کنیم یک مسکن مقطعی است. امروز مسئله آب یک بحران جدی در منطقه خاورمیانه است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه، خاطر نشان کرد: بحران آب یکی از کلیدی ترین چالش هایی است که برای مواجه با آن باید یک نقشه راهی ترسیم کنیم. بنده امیدوارم وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریع تر طرح های تحولی خود را در این حوزه اجرایی کنند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان