[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد مهدی قاسمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در نشست تخصصی توجیهی تبیین جمعیت در سالن جلسات صداوسیمای مرکز گیلان با بیان اینکه جمعیت در دنیا یکی از مهم ترین مولفه های قدرت است، اظهار کرد: قدرت اقتصادی، نظامی و منطقه ای سه مولفه قدرت در جهان است. 

وی با بیان اینکه هر جامعه بشری برای هر نوعی از اقتدار نیازمند نیروی انسانی است، افزود: دنیا اهمیت این مطلب را درک کرده اما متأسفانه غیر از رهبر انقلاب هیچکس حتی یک نفر موضوع ابر بحران جمعیت را درک نکرده است. 

تذکر۵۵ باره رهبر انقلاب درباره بحران جمعیت

دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صداوسیما با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۲ در خصوص بحران جمعیت گفت: رهبر انقلاب ۵۵ بار در خصوص بحران جمعیت تذکر دادند و این نشان از اهمیت موضوع جمعیت در کشور دارد. 

قاسمی با بیان اینکه جمعیت کشور در حال حاضر حدود ۸۵ میلیون است، افزود: باید چند شاخص را بدانیم، در سال ۹۸ برای نخستین بار در تاریخ ایران نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسید و کم کم این آمار پایین تر آمد. 

وی با بیان اینکه ما در بین کشورهای منطقه پایین ترین نرخ باروری را داریم، افزود: هم اکنون ۱۱ درصد جمعیت ما سالمند است این بدان معنی است که در مرحله گذار از جوانی به میانسالی و سالمندی هستیم و هم اکنون صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بدهکارترین صندوق ها هستند. 

دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صدا و سیما با بیان اینکه در استان گیلان بیش از ۱۵ درصد سالمند هستند، افزود: باتوجه به آمارهای موجود، گیلان پایین ترین نرخ باروری و پیرترین نرخ سالخوردگی دنیای اسلام را دارد. 

قاسمی با بیان اینکه ۴۷ متغیر بر مسئله جمعیت، ایفای نقش می کنند، گفت: ما حدوداً ۲۰ درصد آمار ناباروری داریم به این معنا که از هر پنج زوج یک زوج نابارور است. 

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۳۷۰ هزار سقط داشتیم که حدود ۲۰ درصد از آن ها از کنترل ما خارج است، تصریح کرد: حداکثر چهار درصد آمار سقط جنین به روابط نامشروع برمی گردد و سایر آن ها یعنی ۹۶ درصد، فرزندانی هستند که از خانواده و روابط مشروع شکل می گیرند. 

تعداد سقط های سالانه معادل تعداد کل تولدهای کشور است

دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صدا و سیما با بیان اینکه تعداد سقط های سالانه معادل تعداد کل تولدهای کشور است، افزود: فشار روانی و اقتصادی دو عاملی است که موجب می شود زوجین از انجام فرایند غربالگری سرباز زنند. 

قاسمی با بیان اینکه فرزندانی که از مادران زیر ۲۰ سال یا مادران بالای ۴۰ سال به دنیا می آیند در دنیا به نام فرزندان طلایی نام برده می شوند، تصریح کرد: خانم ها از ۱۷ سالگی آمادگی بارداری داشته و بهترین سنین باروری برای خانم ها از ۱۹ تا ۴۱ سالگی در اوج است اما زیر ۱۹ و بالای ۴۰ باید با مراقبت صورت بگیرد و این به معنای عدم امکان بارداری نیست. 

وی با بیان اینکه ما با گذاره هایی روبرو هستیم که باید بازتعریف شوند، گفت: گزاره هایی مانند سنین بارداری، تربیت بهتر، لذت و کیفیت زندگی که این عوامل دچار انحراف در مفهوم شده اند. 

دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صداوسیما با بیان اینکه ما در آستانه انقلاب در خانواده هستیم، افزود: در سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد خانوار یک نفره داریم به این معنا که فرد به دلایل مختلف تنها زندگی می کند و این امر عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

قاسمی با تأکید بر اینکه آمار سزارین در شهرهای کوچک ۵۳ و در شهرهای بزرگ ۷۱ درصد است، گفت: استفاده بیش از سه سال از داروهای پیشگیری باعث فراوانی برخی از سرطان ها در خانم ها شده و بسیار مشکل آفرین است.

وی با اشاره به علل سالمندی در گیلان بیان کرد: نفوذ سبک زندگی به واسطه صنعت توریسم و گردشگری، مهاجرت جوان ها با هدف یافتن شغل و مهاجرت سالمندان استان های دیگر به استان های شمالی از عواملی است که پدیده افزایش سالمندی در گیلان است، متأسفانه ما مهاجرت داخلی در کشور را مدیریت نکردیم. 

به گفته دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صدا و سیما توزیع نامناسب خدمات در کشور باعث می شود اقوام به ویژه در مرز ها حس شهروندی درجه دو یا سه به آن ها دست دهد. 

قاسمی با اشاره به دلایل بحران جمعیت در ایران تصریح کرد: اصل فرهنگ و اقتصاد در کنار فرهنگ و تغییر سبک زندگی این عامل را تشدید کرد بنابراین پژوهش ها نشان می دهد که اقتصاد اصل نبود، تغییر نگرش و ارزش های اجتماعی بود که اقتصاد مزید شد و این امر را تشدید کرد. 

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد کشورهای دنیا سیاست های فرزندآوری را در پیش گرفته اند، گفت: امروز ژاپن سالمندترین و بدهکارترین کشور جهان است چرا که دو دهه غفلت کرده و سعی در جایگزینی ربات به جای نیروی انسانی داشت که همین عامل باعث شد از چرخه قدرت های اقتصادی کنار رود. 

دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت صدا و سیما با تأکید بر اینکه باید روش های موفق جهان درباره سیاست های حمایت فرزندآوری را وارد ایران و بومی سازی کرده و در پیش بگیریم، افزود: در ایران نیز نیازمند برنامه ها و الگوهای موفق هستیم و رسانه و صدا و سیما می تواند بهترین نقش را در طرح ها و سیاست های حمایت از فرزندآوری ایفا کند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان