[ad_1]

ایسنا/هرمزگان سخنران ویژه مراسم ارتحال امام (ره) در بندرعباس گفت: استقلال در حوزه خارجی در راس اندیشه امام قرار داشت و ما در رژیم گذشته سرانی داشتیم که در برابر دون پایه ترین نظامیان خارجی سر تعظیم فرود می آورد اما امام با به هم زدن باتلاق وابستگی به غرب و شرق، ماهیت وابستگی را به مردم روشن کرد

منوچهر متکی صبح امروز (۱۴ خردادماه) در مراسم ارتحال امام (ره) در بندرعباس، اظهار کرد: امام راحل ورای زمان خود می زیست وسبب خلق ادبیات جدیدی در حکمرانی و در نگاه به جهان و کشورداری شد.

وی با بیان این که امام پس از ۱۵ سال تبعید با استقبال میلیونی به کشور بازگشت و مردم با جمعیتی عظیم که به استقبال او آمده بودند، او را در رحلتش بدرقه کردند و این نشانه پویایی نهضت و حرکت اوست، افزود: امام زبان حال ملت ایران بود و او در سراسر عمرش هرگز از خودش نگفت بلکه از ملت ایران ومستضعفین جهان گفت.

وزیر اسبق امور خارجه رمز ماندگاری امام راحل را در صداقت، سلامت، از خود نگفتن و لحظه به لحظه به فکر مردم بودن و پیوستگی همیشگی او به خدایش دانست و عنوان کرد: امروز در سالگرد رحلت امام در حالی در ثقل تجارت واقتصاد این مرز وبوم گردهم آمدیم که مکتب امام پرشورتر از هر زمان دیگری ادامه دارد.

به گفته متکی، امام راحل بر خلاف روال حاکم بر جهان، حکمرانی جدیدی را مطرح کرد و مردم را نه به عنوان وسیله و ابزار که به عنوان صاحبان اصلی انقلاب همواره در مرکز ثقل جمهوری اسلامی قرار داد.

وی دلیل همراهی گسترده مردم با امام خمینی (ره) را صداقت در گفتار و درستی در عمل دانست و عنوان کرد: او در توجه به مردم با کسی تعارف نداشت و امروز از آنچه از زندگی امام مطرح می شود نشان می دهد که او در پیدا ونهان عاشق مردم بود و باور داشت که ما بدون مردم، چیزی نیستیم.

وزیر امور خارجه در دولت های نهم و دهم در بخش دیگری از اظهارات خود با تصریح بر این که مردم در همراهی با دولت های مختلف بعد از انقلاب اسلامی همواره رسالت خود را عمل کردند، بیان کرد: دولت ها نوعا در برابر مردم کم آوردند.

متکی ادامه داد: استقلال در حوزه خارجی در راس اندیشه امام قرار داشت و ما در رژیم گذشته سرانی داشتیم که در برابر دون پایه ترین نظامیان خارجی سر تعظیم فرود می آورد اما امام با به هم زدن باتلاق وابستگی به غرب و شرق، ماهیت وابستگی را به مردم روشن کرد و مردم ما طعم استقلال را چشیدند و ما با همه وجود حس استقلال را متوجه شدیم.

وی بااشاره به حضورش در اولین مجلس شورای اسلامی، تأکیدکرد: من در سفرهای خارجی با هیأت های گوناگون جمهوری اسلامی حضور داشتم و وقتی در سازمان های بین المللی نماینده کشوری سخن می گفت، همه نگاهشان به وابستگی او به یکی از بلوک های شرق و غرب می نگریستند اما وقتی نماینده جمهوری اسلامی مواضع خودشان را مطرح می کرد، دیپلمات های کشورهای اسلامی ابراز شعف می کردند و می گفتند که ما از اسم مسلمان داشتن ابراز حقارت می کردیم و گمان می کردیم که دیپلمات باید نام فیلیپ و جان داشته باشد اما کلام امام خمینی (ره) دنیا را به حرکت درآورد.

متکی خاطرنشان کرد: دین را از زندگی مردم بیرون کرده بودند اما امام نظامی را بر پایه دین بنا نهاد و اینهاتحولات عظیمی است که امام خمینی (ره) بوجود آورد و فرق امام با مراجع سلف در این بود باید قال الباقر و قال الصادق را بگویم تا احکام نورانی اسلام باقی بماند اما امام می فرمود که باید قال الباقر و قال الصادق را بگوییم تا احکام اسلام پیاده شود وبرای پیاده سازی احکام اسلام، ما ناگزیر به برپایی حکومت اسلامی هستیم.

وزیر اسبق امور خارجه به ایجاد خودباوری و عزت در ملت ایران به عنوان یکی دیگر از مولفه های اندیشه امام یاد کرد و افزود: وقتی منزل امام را در نجف محاصره کرد، ما در هند دانشجو بودیم و با حرکتی بزرگ، علیه سفارت عراق در دهلی تظاهرات کردیم و بعد کنسولگری رژیم شاهنشاهی را در حیدرآباد در اختیار گرفتیم وپلیس ۴۰ نفر از ما دانشجویان را دستگیر کردیم اما جوی در بازداشت ها ایجاد کردیم که پلیس مجبور شد ما را تا ۱۱ شب آزاد کند.

وی یکی دیگر از نمودهای آثار نهضت و انقلاب امام خمینی را در عرصه دفاع مقدس و سپس ایجاد قدرت بازدارندگی نظامی تاکنون برشمرد و گفت: جوشش وجودی دلاورانی همچون شهید طهرانی مقدم سبب شده تا اکنون به پیچیده ترین دستاوردهای نظامی مجهز شویم وهمین فرزندان ملت که موفق شدند در ۸ سال دفاع مقدس زرادخانه های دشمنان غربی و شرقی را به زانو درآورند، اکنون نیز قادرند که خم از ابروی رهبری در ناراحتی ایشان در صنعت خودروسازی کشور باز کنند.

متکی تأکیدکرد: امسال تعداد شرکت های دانش بنیان که سال پیش ۷۵۰۰ شرکت بود، دو برابر خواهد شد و آنها که بدنبال منزوی کردن ملت ایران بودند، خواهنددید که ملت حق طلب ایران نیازهای خود را که در بند تحریم ها است، تأمین خواهد کرد.

وی به پیغام رضا شاه به شهید مدرس اشاره و گفت: رضا شاه گفته بود که به مدرس بگویید که پا روی دم ما نگذارد و شهید مدرس فرموده بود که تو دمت را جمع کنیم که ما هر جا پا می گذاریم، دمت زیر پای ما نماند. اکنون نیز غرب به ایران می گویدکه در برابر فتنه افروزی ها او در منطقه و حاکم کردن داعش و کشتار ملت ها و موضوع فلسطین و یمن و ... حرکتی انجام ندهیم اما خودشان از هزاران کیلومتر آن سو تر به منطقه ما آمده اند و در همه امور دخالت می کنند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تأکیدکرد: ما بخاطر امنیت خودمان باید حواس مان به پیرامون مان باشد و اگر فرزندان این ملت در تبعیت از امام خود توانستند استقلال کشور را حفظ کنند، می توانند اقتصادشان را شکوفا و مشکلات امروز مردم ما را حل و فصل کنند و من به شما عرض می کنم که شرایطی را قرار داده اند که ما نه راه پیش داشته باشیم و نه راه پس.

همچنین رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) امروز در گلزار شهدای بندرعباس برگزار شد.

حجت الاسلام محمد ایمانی فرد افزود: مراسم گرامیداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشا در صحن امامزاده سید مظفر با حضور قاریان بین المللی برگزار می شود.

وی گفت؛ مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) نیز در بخش شمیل بندرعباس و شهرستان های دیگر استان برگزار شد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان