[ad_1]

ایسنا/مرکزی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر حمایت از ولایت فقیه کمرنگ شود، آسیب خواهیم دید.

آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه شنبه ۱۴ خرداد ماه در آیین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در مسجد انقلاب ساوه اظهار کرد: با وجود اینکه موضوع رجوع به آرای همگانی یا رفراندوم در قانون اساسی بیان شده است اما چهار اصل جمهوریت، اسلامیت، ولایت فقیه و مذهب شیعه جعفری اثناعشری مشمول رفراندوم نمی شوند و غیر قابل تغییر به شمار می آیند.

وی با بیان اینکه  هرکسی که می خواهد التزام عملی به قانون اساسی داشته باشد باید ولایت فقیه را قبول کند، به پرونده برخی از کاندیداهای انتخابات اشاره کرد و گفت: در این پرونده مواردی از  مخالفت با ولایت فقیه یا زندان های چندساله به جرم فتنه آفرینی مشاهده شده و در بررسی این پرونده ها به آنها توجه شده بود. توجه به این نکات در این بررسی ها نشان می دهد که اعتقاد و التزام به این اصل قانون اساسی تا چه حد دارای اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه ولایت فقیه یک تز نیست بلکه  در اصل ۶ ، ۱۱۱ و ۱۱۲ قانون اساسی آمده است و هر فردی که این اصل را نپذیرد یعنی قانون اساسی را قبول ندارد، تصریح کرد: اداره کشور به اتکا آرای مردم و توسط ولایت فقیه از سوی منتخبین مردم در مجلس خبرگان رهبری انجام می شود اما باید بدانیم که مشروعیت ارکان مختلف کشور به واسطه اصل مترقی ولایت فقیه است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مقام رئیس جمهور که منتخب مردم است، در اصل پس از اجرای مراسم تنفیذ رسمیت می یابد، تاکید کرد:  بنابراین همه مشروعیت رئیس جمهور از ولایت فقیه است.

وی بیان کرد: در مورد مجلس شورای اسلامی نیز وضع به همین گونه است و تا زمانی که ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان که منصوب ولی فقیه هستند، منتخبین را تایید نکنند مشروعیت نخواهند یافت. همچنین مشروعیت قوه قضاییه هم با ولایت فقیه است و تا زمانی که حکم از طرف ولایت به ریاست قوه داده نشود، قضاوت هیچ کدام از قضات مشروعیتی ندارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه مشروعیت ارکان کشور به ولایت فقیه گره خورده است و ولی فقیه را هم مردم با واسطه و از طریق مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی تعیین می کنند، افزود: مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت امام راحل  انتخابی بسیار دقیق و درست داشتند و بنده بر اساس تجربه معتقدم که اعتبار انتخاب سال ۱۳۶۸ روزبروز بیشتر شده است و به اعتقاد اعضای مجلس خبرگان، لباس رهبری فقط به قامت آیت الله خامنه ای زیبنده و برازنده است.

وی اظهار کرد: در طول بیش از ۴۳ سال حیات انقلاب اسلامی چه در زمان امام راحل و چه هم اکنون، موفقیت های ما مرهون پیروی از اسلام و دستورات ولایت بوده است و هر جا با ناکامی مواجه شده ایم یا به این علت بوده که به دستورات دین مبین اسلام عمل نکردیم یا به فرمایشات امام راحل یا رهبر معظم انقلاب عمل نکرده ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل گفت: ارادتی که ملت ایران در سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب نسبت به امام راحل ابراز کردند، مثال زدنی است و در سراسر کشور حتی در روستاها آیین های سوگواری برگزار شد.

وی همچنین گفت: امسال پنجاه و نهمین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد است. این قیام، خاستگاه انقلاب اسلامی محسوب می شود و شهدای این قیام در اوج غربت و مظلومیت، بذر انقلاب را نشاندند و حاصل خون هایی که در این مسیر جوشید، سرنگونی رژیم پهلوی به عنوان رژیمی ضد استقلال، فاشیستی و طاغوتی بود.

وی گفت: قیام ۱۵ خرداد با مناسبت هایی چون قیام ۱۹ دی سال ۵۶ و ۲۲ بهمن ۵۷ در عنصر تبعیت از ولایت فقیه مشترک هستند. در واقع، این قیام خونین را مسئله دفاع از ولایت آفرید و مردم شهرهای قم، تهران و ورامین زمانی که شنیدند امام دستگیر شده است، قیام کرده و خود را فدای ولایت کردند.

وی افزود: تولد دوم انقلاب اسلامی در روز ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ بود که بر اساس تبعیت از ولایت شکل گرفت. آنزمان، در پی اهانت به امام در یکی از روزنامه ها، مردم راهپیمایی کردند و عده ای شهید شدند.

وی با تاکید براینکه اگر حمایت از ولایت فقیه کمرنگ شود، آسیب خواهیم دید، تصریح کرد: معاندان نظام با ابراز مخالفت قصد شکستن حریم ولایت را دارند و با حمایت غربی ها در فضای مجازی سعی در ضربه زدن به انقلاب دارند، اما نظام به آنها هیچ توجهی ندارد زیرا در فضای حقیقی جرئت هنجارشکنی ندارند.

آیت الله خاتمی افزود: این افراد به خوبی می دانند که زندگی پر از امنیت امروز در این کشور مدیون ولایت فقیه است، اما باز هم رویه تخریب را در پیش گرفته اند و به نوعی در مقابل دین ایستاده اند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از سال ۸۸ تاکنون چند واژه از جمله فتنه، نفوذ، بصیرت و جهاد تبیین را بارها را به کار بردند، افزود: همگی باید در این واژگان که برگرفته از فرهنگ ولایت است، دقت کرده و مراقب باشیم که از ناحیه فتنه گران، نفوذی ها و جریان نفاق، انقلاب و نظام اسلامی آسیب نبیند.

آیت الله خاتمی  جهاد تبیین را به معنای روشنگری در عرصه های مختلف دانست تاکید کرد:  جهاد تبیین بخصوص در مواجهه با آلودگی و دروغ های فضای مجازی یک ضرورت است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان