[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم ساحلی: گیلان بهشت گون سال های بسیار است که گردشگران را از دور و نزدیک به تماشا و سفر فرا می خواند. آواز امواج دریا، سبزناکی جنگل های هیرکانی، همهمه رودها و آبشارها، تالاب های دیدنی، دشت های پرگل، بلندی ها و مراتع مه آلود، ردپای تاریخ و آثار برجای مانده از سالیان دور در این سرزمین سرشار از آداب و رسوم و خ رده فرهنگ های متعدد، ظرفیتی کم نظیر است که بارها و بارها بر اهمیتش تاکید شده است.

بی تردید پیوند گردشگری با اقتصاد گیلان و معیشت ساکنانش از سالیان دور، امری واضح و آشکار بوده اما واقعیت این است که صنعت گردشگری تا کنون نتوانسته به نقش و تأثیری که می تواند در توسعه و اقتصاد گیلان داشته باشد، نزدیک شود. در این میان بارها و بارها بر اهمیت جایگاه این صنعت از سوی ساکنان، گردشگران، کارشناسان و حتی متولیان امر تاکید شده، اما متأسفانه جای خالی برنامه ریزی مناسب و اقدامات اساسی برای ارتقا گردشگری در این استان همچنان به قوت خود باقی است.

شاید در نگاهی گذرا این گونه به نظر برسد که همین هجوم گردشگران در تعطیلات، ترافیک سنگین مسیرها، افزایش پسماندها، چادرهای برپاشده و افزایش مسافران هتل ها و مسافرخانه ها از رونق گردشگری نشان دارد اما با کمی تأمل در می یابیم که این مهم تنها با حضور مسافران در این خطه محقق نمی شود و زیرساخت های لازم و مناسب مادی و معنوی برای این حضور و دقت در ابعاد مختلف گردشگری و ملاحظات آن با توجه به استعدادهای گوناگون تاریخی، ورزشی، هنری، طبیعی و همچنین حساسیت های زیست محیطی این استان، پشت غبار بی توجهی پنهان مانده است.

ظرفیت های گردشگری گیلان در غبار بی توجهی

گردشگری این نیست

وقتی صحبت از ایام سفر و حضور گردشگران در شهرهای گیلان به میان می آید، شاید در ذهن عده ای امید به رونق کسب و کارشان پدیدار شود، اما بسیاری از مردم نیز به مشکلاتی می اندیشند که بر اثر نبود زیرساخت های مناسب و سخت افزارها و نرم افزارهای لازم در حوزه گردشگری به وجود می آید.

«شیرین شمس» بانوی گیلانی است که در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تار و پود معیشت گیلانیان بسیاری در گردشگری ریشه دوانده است اما این مهم با توجه به فشارهای اقتصادی موجود، نیازمند روزآمد شدن و توجه ویژه است. در واقع نمی توان به رونق برخی مشاغل فصلی در برخی روزها و ماه های سال راضی بود، بلکه باید به جذب هدفمند گردشگران در طول سال و بهره مند شدن صحیح از این موهبت اندیشید.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره ها با محوریت بعضی محصولات بومی از جمله رخدادهایی است که در عرصه میراث فرهنگی گیلان شاهد هستیم اما از یاد نباید برد که اغلب این جشنواره ها از گستره، استمرار و عمق لازم برای رقم زدن رویدادی مؤثر در راستای جذب گردشگران برخوردار نیستند.

این شهروند با اشاره به حساسیت های زیست محیطی گیلان افزود: گردشگری باید از ساختاری نظام مند و در هم آمیخته با آموزش، فرهنگ سازی و نظارت برخوردار باشد. رها کردن زباله ها در طبیعت، افروختن آتش زیر درختان، سو استفاده برخی کسبه در راستای افزایش قیمت ها هنگام حضور گردشگران از جمله مواردی است که در برنامه ریزی ها و اقدامات مسئولان باید مجدانه در نظر گرفته شود.

مسئولیت متولیان امر

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله ادارات کل مهم در استانی چون گیلان محسوب می شود؛ چرا که مدیریت، برنامه ریزی و پیگیری های لازم از سوی متولیان گردشگری می تواند در اقتصاد، توسعه و آینده این استان نقش بی بدیلی داشته باشد.

این تمهیدات و اقدامات در روزگاری که ضربات هولناک همه گیری کرونا بر پیکر گردشگری گیلان وارد آمده و از سوی دیگر گرانی ها و بیکاری بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد، از اهمیتی ویژه برخوردار است. نیمه اردیبهشت ماه امسال «رضا حسن پور» سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان اعلام کرد در تعطیلات عید سعید فطر، استان گیلان میزبان بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر بود و ۹ درصد از ظرفیت اقامتگاه های ثابت و سیار این استان تکمیل شد.

اما آیا بسنده کردن به حضور مسافران در تعطیلات و رونق چند روزه اقامتگاه ها و رستوران ها برای قدم برداشتن در مسیر توسعه پایدار با تکیه بر گردشگری کافی است؟ در پاسخ به این پرسش، «رحیم یعقوب زاده» مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نمی توان تنها به سفر گردشگران به استان هایی چون گیلان دلخوش بود و موضوع مدیریت و برنامه ریزی برای گردشگری را به حال خویش رها کرد.

وی اضافه کرد: این نوع گردشگری به سبب علاقمندی مردم به سفر در تعطیلات و قرار گرفتن سفر در سبد خانوارها شکل گرفته اما رسالت و وظیفه متولیان مربوطه موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یعقوب زاده با بیان اینکه گردشگری های خاص تر در گیلان با توجه به جاذبه های متعدد این استان باید مد نظر قرار گیرد، گفت: گردشگری این استان نباید تنها به حضور گردشگران در ساحل و گردشگری تفریحی خلاصه شود. برخورداری گیلان از کوه، جنگل، مناطق روستایی بکر، آثار باستانی و فرهنگ غذایی متنوع، ظرفیت های ویژه ای است که باید از سوی افرادی که مناصب تولی گری مرتبط با گردشگری را اشغال کرده اند در نظر گرفته شود و برنامه ریزی برای شکل گیری انواع گردشگری بر اساس ظرفیت های مناطق صورت گیرد.

ظرفیت های گردشگری گیلان در غبار بی توجهی

گردشگری روستایی و تاریخی

گردشگری روستایی و تاریخی دو نمونه از انواع گردشگری است که می تواند در گیلان رونق یابد. هر چند فعالیت اقامتگاه های بوم گردی گامی مثبت در راستای گردشگری روستایی محسوب می شود اما بی تردید این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان ذی ربط است. از سوی دیگر آثار تاریخی بسیاری در گیلان مهجور مانده اند، این در حالی است که مرمت، حفاظت، نگهداری صحیح و معرفی آنها ضرورتی انکار ناپذیر است.

یعقوب زاده با تصریح بر اهمیت نقش توسعه گردشگری روستایی در کاهش مهاجرت روستاییان به شهر اهمیت نقش توسعه گردشگری روستایی در کاهش مهاجرت روستاییان به شهر، بیان کرد: گردشگری روستایی می تواند به ایجاد درآمد برای روستاییان و افزایش انگیزه برای فعالیت در روستاها و اثراتی مثبت در بافت های روستایی بیانجامد. چرا که بسیاری از مردم علاقمند هستند، راهی نواحی روستایی شوند تا از نزدیک با معماری سنتی، مصالح ساخت و ساز بومی، پوشاک، غذاهای محلی و آداب و رسوم ایشان آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری تاریخی نیز یکی از ظرفیت های مهم گیلان بشمار می رود، ادامه داد: هرچند ماسوله و قلعه رودخان از مناطق مورد اقبال گردشگران هستند اما بسیاری از شهرها و روستاهای گیلان دارای آثار تاریخی مهمی هستند که به خوبی معرفی نشده اند.

یعقوب زاده با تأکید بر اینکه معرفی جاذبه های گردشگری گیلان موضوعی است که در مرحله نخست از متولیان گردشگری انتظار می رود، اضافه کرد: برای شکل دادن رویدادهای مؤثر و مختلف بر اساس ظرفیت های هر ناحیه در فصول مختلف سال توجه به این موضوع می تواند به معرفی ظرفیت های گردشگری و آداب و رسوم اهالی آن نواحی کمک کند.

وی با اشاره به وجود تنوع غذایی در گیلان به ویژه در شهر رشت، یادآور شد: عملاً اتفاقی برای به کار بردن این ظرفیت ویژه در ارتقای گردشگری استان گیلان اقدامی صورت نگرفته است.

ظرفیت های گردشگری گیلان در غبار بی توجهی

گردشگری گیلان هدفمند نیست

گیلان از ظرفیت های لازم برای جذب گردشگران خارجی بهره مند است، اما این مهم مغفول واقع شده است. تعداد گردشگران خارجی در تعطیلات نوروزی سال گذشته ۱۷۰ نفر و در تعطیلات نوروزی امسال ۳۰۰ نفر اعلام شد.

یعقوب زاده گردشگری خارجی را یکی از موضوعات رها شده دانست و اظهار کرد: برنامه ریزی با استفاده از الگوهای موفقی که بسیاری از کشورهای دیگر در عرصه جذب گردشگران خارجی به کار می برند در ایران وجود ندارد. وقتی به مطالعه الگوهای موفق در کشورهای دیگر می پردازیم در می یابیم که مسئولان منتظر نمانده اند تا گردشگران وارد شوند و آنها صرفاً به ارائه آمارها بپردازند.

وی با بیان اینکه گاهی این تصور وجود دارد که آمارهای ارائه شده در این بخش گردشگران خارجی بر اساس مدیریت و برنامه ریزی متولیان امر وارد این استان شده اند در حالی که درست نیست، ادامه داد: این سفرها بر پایه علاقمندی مردم به سفر شکل گرفته است. البته علاقه مردم به سفر بسیار خوب است اما به شرط این که از آن بهره مند شویم و برنامه ریزی مناسب برای توزیع حضور گردشگران در طول سال داشته باشیم و از همه مهم تر به جذب گردشگران خارجی بپردازیم.

این کارشناس با بیان اینکه تقریباً می توان گفت گردشگری در کل کشور و همچنین گیلان هدفمند و نظام مند نیست تقریباً می توان گفت گردشگری در کل کشور و همچنین گیلان هدفمند و نظام مند نیست، یادآور شد: کشورهای دیگر با حمایت از سمن ها، کانون ها و پایگاه های اطلاع رسانی که در حوزه های مختلف گردشگری و اطلاع رسانی در این امر فعالیت می کنند، به توسعه گردشگری کمک می کنند. فراهم آوردن بستر مناسب برای تعامل و تبادل تجربیات فعالان گردشگری و تولیدکنندگان محتوا در این عرصه و تبیین الگوهای موفق کشورهای دیگر برای ایشان و برنامه ریزی و اقدام بر اساس دانسته ها و تجارب موفق می تواند به رونق گردشگری در گیلان کمک کند.

یعقوب زاده تاکید کرد: متأسفانه آنچه که از فعالیت های مدیران ذی ربط در عرصه گردشگری می بینیم بیشتر محدود به ارائه آمارها و دغدغه های مربوط به هزینه های پرسنلی و ساختاری است در حالی که برای توسعه گردشگری باید اهداف مشخص و برنامه ریزی برای دستیابی به آن مد نظر قرار گیرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان