[ad_1]

واکنش ها به درگذشت سید محمود دعایی، سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به آبادان و اظهارات برخی مقامات درباره ساختمان های ناایمن، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و... مهم ترین اخبار سیاسی امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ بودند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت سید محمود دعائی را تسلیت گفتند. در متن پیام رهبر انقلاب آمده است: «درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت الاسلام آقای سیدمحمود دعائی رحمةالله علیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده ئی بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.»

همچنین بسیاری از شخصیت های کشور از جمله روسای فعلی و پیشین قوا و دیگر شخصیت ها و احزاب سیاسی در پیام هایی درگذشت مرحوم دعایی را تسلیت گفتند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات عصر دیروز (۱۵ خرداد ۱۴۰۱) در ۸۱ سالگی درگذشت.

از طرفی امروز غلامحسین محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در روز چهاردهم خرداد (هنگام سخنرانی سید حسن خمینی) رخ داد و با موضع گیری و نارضایتی رهبر انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند.

سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در سفری یک روزه و برای پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک توسعه آبادان و خرمشهر صبح امروز عازم آبادان شد. مرتضوی در حاشیه بازدید از متروپل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آواربردای متروپل ادامه دارد، از تخریب سازه باقی مانده متروپل پس از پایان آواربرداری سخن گفت و افزود: مجوزهای تخریب متروپل صادر شده است.

بازدید از تصفیه خانه و آب شیرین کن چویبده با پیشرفت حدود ۷۰ درصد برای تامین آب خرمشهر و آبادان و طرح توسعه آبادان و خرمشهر، بازدید از محل احداث سد مارد برای مهار ورود  آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر، آبیاری اراضی حاشیه رودخانه در آبادان و خرمشهر، بازدید از رودخانه اروند و روند لایروبی و خارج کردن کشتی ها و لنج های غرق شده از دیگر  برنامه های معاون اجرایی رئیس جمهور در این سفر است .

درباره ساختمان های ناایمن امروز سید مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «رسیدگی به عوامل و علل فاجعه ⁧‫آبادان‬⁩ کاملا ضروری است ولی هوشیاری نسبت به اقدامات خلافی که هم اکنون انجام می گیرد نظیر ساختن هتل ۳۰ طبقه روی ⁧‫گسل‬⁩ در ⁧‫تهران‬⁩ کم اهمیت تر از آن نیست.»

 علی صالحی دادستان تهران هم درباره این موضوع عنوان کرد: کرد: طبق گزارش خود رؤسای دانشگاه علوم پزشکی، ناایمن ترین بیمارستان کشور در تهران قرار دارد که اخطار پلمب و تعطیلی آن به همراه یکی دیگر از ساختمان های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی حسب درخواست سازمان آتش نشانی صادر شده است.

در همین زمینه علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست با قضات دادگستری و دادسرای شهرستان پیشوا، از ایمن سازی و مقاوم سازی شهرک «خورشید هشتم» در نتیجه ورود مدعی العموم و بدون تشکیل پرونده قضایی خبر داد.

از طرفی امروز رحیم گل زاده معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۲ تهران گفت: با ورود گشت مشترک دادستانی تهران یک انبار بزرگ در خیابان مولوی تهران که برنج نامرغوب خارجی را به عنوان برنج ایرانی بسته بندی، نگهداری و عرضه می کرد، کشف و پلمب شد.

صبح امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با جوزف بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در IAEA روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع بین باشند.»

در همین زمینه رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا به منظور تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: امکان تغییر رویه شورای حکام آژانس انرژی اتمی در قبال ایران که کم و بیش در سال های اخیر ثابت بوده، نگران کننده است و خطر بزرگی برای احیای برجام محسوب می شود.

امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه ای در وبگاه اینترنتی اش جزئیاتی را درباره برگزاری جلسات شورای حکام آژانس بیان کرد و نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی جلسه معمول خود را در ۶ ژوئن ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی آغاز می کند.

در این اطلاعیه، با اشاره به موارد مختلفی که در دستور کار جلسه شورای حکام خواهد بود، از جمله گزارش سالانه ۲۰۲۱، گزارش همکاری فنی ۲۰۲۱، گزارش اجرای تعهدات پادمانی در سال ۲۰۲۱، حفاظت و امنیت هسته ای در وضعیت اوکراین، اجرای تعهدات پادمانی در جمهوری دموکراتیک کره، آمده است که موضوع راستی آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ (سال ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران آغاز شده و تا زمان ارسال این خبر ادامه دارد. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی آغازین این جلسه مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده به سوالات ما درباره وجود مواد هسته ای در سه مکان اعلام نشده به آژانس نداده است.

از سوی دیگر محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه مجموعاً در طول یک سال ۲۵ سند همکاری بین دوکشور به امضا رسیده است، گفت: در طول مدت هشت ماه اخیر روابط اقتصادی دو کشور چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

از طرفی مهدی رشید الحمدانی وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد که بغداد به زودی میزبان نشستی سه جانبه میان ایران و عراق و ترکیه در خصوص مشکلات آبی خواهد بود.

امروز مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست تجار و بازرگانان ایرانی که در نخستین روز سفر بزرگترین هیات تجاری ایران به قطر در دوحه برگزار شد، گفت: پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر و سفر امیر قطر به تهران، انتظارات برای توسعه روابط تجاری افزایش یافته است و باید شاهد گسترش روابط تجاری دو کشور باشیم.

در همین نشست حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر با تاکید بر اینکه تجار و بازرگانان نمایندگان حقیقی کشورمان در قطر هستند، گفت: دولت و وزارت خارجه ارتباط و اتصال تجار ایرانی و قطری را تسهیل خواهند کرد.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی امروز در گزارشی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش سن ازدواج جوانان پرداخت و پیشنهاداتی برای کاهش سن ازدواج ارائه کرد.

همچنین امروز نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، توهین به باورهای آئینی مسلمانان و اکران فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن را محکوم کردند.

امروز خبرگزاری اخلاص ترکیه اعلام کرد که سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به آنکارا که قرار بود امروز انجام شود به زمان دیگری موکول شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع دیپلماتیک این سفر به دلیل هماهنگ نشدن ساعت برنامه دیدار امیر عبداللهیان و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تعویق افتاده است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان