در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.

[ad_1]

قرعه کشی خودرو تنها روش فعلی فروش خودرو است.قرعه کشی خودرو تاثیری در کاهش قیمت خودرو نداشته است.قرعه کشی خودرو مردم را به این مدل فروش حساس کرده بود .قرعه کشی خودرو موجب رانت شده است.عدم قرعه کشی خودرو پیش از این نتوانسته مردم را راضی کند.

فاجعه اولین قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه

بسیاری از مشارکت کنندگان در اولین دوره از طرح فروش و تخصیص خودرو بصورت یکپارچه که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اجرایی شد، پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو "برنده اول" طرح بوده اند، اما حال که می خواهند برای واریز وجه اقدام کنند با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه کشی هستید" روبه رو شده اند.

به گزارش ایسنا، سه شنبه دو هفته پیش (۲۷ اردیبهشت ماه) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا سه شنبه ۳ خرداد) اجرایی شد. پس از پایان مهلت ثبت نام متقاضیان در این طرح، قرعه کشی آن دوشنبه هفته گذشته (۹ خردادماه) انجام و با تاخیر قریب به ۳۰ ساعت نتایج اعلام شد.

​طی دو روز اخیر تعدادی از افراد شرکت کننده در این سامانه در تماس با این خبرگزاری، از موضوعی مشترک گلایه کرده اند. به گفته این افراد، پس از اعلام نتایح در روز ۱۱ خرداد (پیش از تعطیلات) اسامی آنان به عنوان منتخبان اول (اصلی) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد اما حال که می خواهند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علی الحساب اقدام کنند، موفق به واریز نمی شوند؛ چرا که با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  هستید" مواجه شده اند.

بر این اساس این افراد بایستی منتظر بمانند تا چنانچه برندگان اصلی در مهلت تعیین شده برای پرداخت وجه که تا پایان امشب (ساعت ۲۴ سه شنبه ١٧ خرداد) در نظر گرفته شده است، پرداخت وجه انجام ندادند، از لیست رزروی ها جایگزین شوند.

شایان ذکر است بیشتر افرادی که با این مشکل مواجه شده اند، مشتریان متقاضی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو هستند.

یکی از این مشتریان می گوید، در روز اولی که نتایج اعلام شد، برنده یک دستگاه تارا اتوماتیک در طرح پیش فروش شدم. طی این چند روز پس از آنکه مبلغ علی الحساب خودرو را فراهم کردم، دوباره به سامانه برای واریز وجه مراجعه کردم اما امکان ثبت نام ندارم؛ چراکه در لیست رزروی ها قرار گرفته ام. صبح امروز با شرکت ایران خودرو تماس گرفتم که در جواب اعلام کردند مشکل از جانب ما نیست و تاکنون ۱۵۰۰ نفر با امور مشتریان این شرکت تماس گرفته اند. بر این اساس شماره ای مرتبط با امور سامانه به من داده شد که به سبب هجوم تماس ها موفق به برقراری ارتباط نشده ام.  

یکی دیگر از مشتریان نیز که موفق به برقراری ارتباط با وزارت صمت شده است، می گوید: اعلام کردند که یک شرکت متولی قرعه کشی بوده و این وزارتخانه تنها ناظر ماجرا بوده است.

آن طور که مشخص است، مشکل پیش آمده به عدم تفکیک برندگان اصلی از منتخبان رزرو مربوط می شود.

البته پیش از این نیز مسئولان ذی ربط وزارت صمت تاکید کرده بودند که این وزارتخانه تنها ناظر بر فروش و تخصیص خواهد بود. به گفته آنان، بخش نظارت از بخش اجرایی کاملا جدا شده و دولت به هیچ عنوان دخالتی در کار (به ویژه در فعالیت بنگاه های خصوصی) نخواهد داشت. اجرای کار با خودروسازان است و دولت نظارت خواهد کرد که کارها به درستی انجام شود.

ایسنا، موضوع را از خودروسازان و وزارت صمت مورد پیگیری قرار داد.

ایران خودرو اختلال ایجاد شده را از سوی وزارت صمت دانسته و اعلام کرد: ما لیست منتخبان را از وزارت صمت دریافت کرده ایم و دخالتی در این کار نداشته ایم. بسیاری از مشتریان هم امروز با این شرکت تماس گرفته اند؛ اما با توجه به اینکه مشکل از سوی ما نیست، اطلاعات دقیقی هم در دست نیست.

سایپا نیز اعلام کرد که هنوز تماسی که دال بر این مشکل باشد، نداشته و در نهایت وزارت صمت نیز اعلام کرد که موضوع در دست پیگیری است.

موارد عجیب در سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو

اردیبهشت امسال وزارت صمت خودروسازان بخش خصوصی و دو خودروساز بخش دولتی را مکلف کرد تا ساز و کار فروش خود اعم از پیش فروش، فروش ویژه یا مشارکت در تولید را در سامانه ای متمرکز که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد برگزار کنند. این سامانه از روز ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد سال جاری در دسترس متقاضیان قرار داشت و مشتریان باید با ورود به این سامانه برای خرید خودرو ثبت نام کنند.

با انتشار اطلاعات دو شرکت بزرگ خودروسازی دولت مشخص شد، از این شیوه طرح فروش استقبال نشده است و بر اساس اعلام عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، ثبت نام ۴ میلیون نفر در سامانه یکپارچه فروش خودرو نهایی شده است و این در حالی است که بررسی آخرین فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور از ثبت نام حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حکایت دارد.

آمار سامانه متمرکز وزارت صمت نشان می دهد میزان ثبت نام در سامانه وزارت صمت در مقایسه با سامانه های مستقل که پیش از این فروش را انجام می دادند، ۴۰درصد افت داشته که این افت تقاضا به دلیل مشکلات موجود در این سامانه است.

سامانه وزارت صمت همان سایت قرعه کشی شرکت های خودروسازی است

برخلاف تبلیغات گسترده رسانه های نزدیک به وزارت صمت، نحوه قرعه کشی در سایت متمرکز وزارت صمت هیچ تفاوتی با روشی که شرکت ها با آن قرعه کشی انجام می دادند، ندارد. به طوریکه زیرساخت های فنی سایت، مجری سایت سامانه متمرکز وزارت صمت و نحوه استعلام ها و... دقیقا با همان شرکت هایی است که این فرآیند را برای شرکت های خصوصی و دولتی به صورت مجزا اجرا می کرد.

جالب آنجاست که حتی در سطح نظارت و بازرسی هم تفاوتی نیست و در عمل هیچ اتفاق متفاوتی رخ نداده است؛ چرا که پیش از این نیز وزارت صمت و سازمان بازرسی بر نحوه قرعه کشی شرکت های خصوصی نظارت می کرد. بنابراین در سامانه متمرکز وزارت صمت قرعه کشی در همان سایت و با همان سبک و سیاق، شرکت های خصوصی و دولتی انجام می شود.

نامعلوم بودن زمان اعلام نتایج قرعه کشی خودروها

تا زمانی که قرعه کشی خودروها در اختیار شرکت ها بود، نتایج آن ۴۸ ساعت پس از پایان مهلت ثبت نام نتایج قرعه کشی اعلام و برندگان قرعه کشی وارد مرحله پرداخت وجه می شدند. این در حالیست که با پایان مهلت ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو، حالا متقاضیان در انتظار انجام قرعه کشی و اعلام نتایج آن هستند.

اکنون بعد از آنکه یک وزارتخانه دولتی متولی برگزاری قرعه کشی شده انگار مطابق تجربه های پیشین کارهای دولتی، فرآیند برگزاری قرعه کشی وارد نامه نگاری های اداری و بوروکراتیک شده و با گذشت ۸ روز از پایان زمان قرعه کشی و با آن که قرعه کشی انجام شده هنوز مشخص نیست وزارتخانه چه زمانی اسامی برندگان قرعه کشی این طرح های متعدد بنگاه های خصوصی و دولتی را اعلام خواهد کرد.

طولانی شدن قرعه کشی مشتریان و خودروسازان را متضرر می کنند

با به تعویق افتادن اعلام نتایج قرعه کشی علاوه بر متقاضیان، خودروسازان نیز متضرر می شود. پیش از این چند روز پس از اعلام نتایج، شرکت های خودروسازی به حجم قابل توجهی نقدینگی دست پیدا می کردند. اما با عقب افتادن نتایج این قرعه کشی ها شرکت های خودروسازی نیز دیرتر به سرمایه های خود دسترسی پیدا می کنند.

در همین رابطه خودروسازان می گویند وزارت صمت هنوز مشخص نکرده تا چند روز بعد وجه پرداختی متقاضیان را به حساب شرکت های خودروسازی واریز می کند و همین مساله بر نگرانی خودروسازان افزوده است.

با توجه به نامشخص بودن زمانبندی قرعه کشی در سامانه متمرکز وزارت صمت گردش نقدینگی شرکت های خودروساز دچار اختلال خواهد شد. نتیجه این اختلال ناتوانی شرکت ها در تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق نیروی انسانی و توسعه بنگاه ها است. بنابراین در صورتی که وزارت صمت برنامه روشنی در خصوص زمانبندی قرعه کشی، واریز وجوه برندگان به حساب خودروسازان و دیگر مسائل مرتبط را شفاف اعلام نکند، اداره شرکت های خودروسازی با مشکل روبرو می گردد.

تعجب مشتریان از قوانین عجیب سامانه وزارت صمت

سامانه یکپارچه وزارت صمت، خریداران متنوع خودرو را یکپارچه دیده است. از نظر طراحان این سامانه خریدار خودروهای میلیاردی مشابه متقاضیان خودورهای اقتصادی هستند. برای مثال در این سامانه هرخریداری که برای قرعه کشی اقدام می کند نباید در ۴۸ماه گذشته مالک پلاک انتظامی خودرو باشد. این قاعده ممکن است برای خودروهای اقتصادی معقول به نظر برسد اما برای کسی که حدود یک میلیارد برای خرید خودرو سرمایه دارد معقول نیست که در ۴۸ ماه پیش از آن مالک هیچ خودرویی نبوده باشد.

این گلایه از سوی خریداران خودروهای گران قیمت بارها به مدیران فروش شرکت های خودروسازی در ایام نمایشگاه خودرو منتقل شد. به همین ترتیب با امور مشتریان این شرکت ها مکرر تماس گرفته می شود و نسبت به وجود این قانون برای شرکت در سامانه یکپارچه وزارت صمت ابراز گلایه می کنند.

قرعه کشی خودرو

خودورسازان بلاتکلیف، متقاضیان سردرگم

در مقام جمع بندی می توان گفت، اولین تجربه قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، ناموفق بوده است. چرا که علیرغم گذشت یک هفته از برگزاری آن هنوز اسامی برندگان قرعه کشی مشخص نشده است. چنین وضعیتی نه تنها مشکل فروش خودروها را حل نکرده است بلکه بر سردرگمی متقاضیان خودرو و بلاتکلیفی خودروسازان نیز دامن زده است.

منبع: تابناک


[ad_2]
منبع

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان