[ad_1]

دستگیری مقصران متروپل/ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران/ مذاکرات وین/ سخنان اخیر آیت الله خاتمی و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، خبر دستگیری ۱۴ نفر در پرونده ریزش ساختمان متروپل در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

مسعود ستایشی  در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به سوالی درباره اینکه بازداشتی های حادثه متروپل آبادان چه کسانی هستند و پرونده شان در چه مرحله ای است؟ افزود: کسانی که ممکن است قصور یا تقصیر کرده باشند دستگیر شدند.  دستگاه قضایی با همکاری ضابطین دادگستری اقداماتی را با رعایت موازین انجام دادند و  ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شد، مقصر حادثه هستند بازداشت شدند. شهرداران سابق و اسبق ۴ نفر بودند و کسانی که مسئول حوزه نظام مهندسی در شهرستان بودند  دستگیر شدند.

وی در بخش دیگری از این نشست نیز درباره وضعیت پرونده های حسین فریدون، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی توضیحاتی ارائه کرد.

واکنش ها در پی گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی اتمی و پیش نویس قطعنامه توسط سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر موضوعات پر خبر و مهم امروز بود.

رافائل گروسی روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده ای درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است.

در همین رابطه کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رویکرد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی است، گفت: من مخالف هرگونه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران هستم چه در شورای حکام، چه در شورای امنیت و چه در شورای حقوق. مقامات جمهوری اسلامی ایران باید تمام تلاش خود را به کار گیرند که مانع تصویب چنین قطعنامه هایی بشوند، چرا که جمهوری اسلامی ایران ذیحق دریافت قطعنامه نیست.

همچنین نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از اقدام کشورهای اروپایی عضو برجام برای تهیه پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران و طرح آن در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شدت انتقاد کرد و افزود که این اقدام برای احیای برجام کاملا غیر سازنده خواهد بود.

میخائیل اولیانوف در توییتی دیگر نوشت: شرکای غربی مذاکرات وین درباره[احیای] برجام، پیش نویس قطعنامه ای را برای بررسی و تصویب به شورای حکام ارائه داده اند. آن ها به دلایلی نامعلوم بر این باورند که یک قطعنامه بهترین راه برای پرداختن به مسائل پادمانی است. این بسیار جای تردید دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تاثیر ارزیابی های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی در ایران بر روند مذاکرات وین، گفت: بازه زمانی از سرگیری بالقوه پایبندی دوجانبه به برجام، مبتنی بر تقویم نیست. به هفته و ماه بستگی ندارد. این بازه مبتنی بر ارزیابی هایی است که مدام در حال پیش روی اند. این ارزیابی ها بر اساس هر اطلاعات مرتبطی به روز می شوند. تا زمانی هم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام در بردارنده مزایایی در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی باشد که وضع فعلی عاری از آن است، ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام خواهیم بود.

دیاکو حسینی هم معتقد است که ارایه پیش نویس قطعنامه درباره فعالیت های پادمانی ایران می تواند فضای مذاکرات در بحث برجام را منفی کند و مانعی بر موانع دیگر مذاکرات بیفزاید.

این کارشناس مسایل بین الملل می گوید: طرف های غربی می دانند اگر لحن قطعنامه پیشنهادی در شورای حکام تند شود، واکنش منفی ایران را در بر خواهد داشت و این کمک کننده روند مذاکرات برجامی نخواهد بود.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از دیپلمات ها در خبری فوری گزارش داد که پیش نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران امروز (سه شنبه) به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

در همین راستا قرار است فردا جلسه فوق العاده  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولانی از سازمان انرژی هسته ای و وزارت خارجه برای بررسی صحبت های اخیر گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران تشکیل شود.

در این جلسه ضمن بررسی موضع گیری آقای گروسی در شورای حکام، موضوع تلاش سه کشور اروپایی در نشست فصلی شورای حکام درباره ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا به ایران به دلیل برنامه هسته ای اش هشدار بدهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش های خود برای ایجاد هراس علیه برنامه هسته ای کشورمان، از آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواست تا "هشدار صریحی" به ایران بدهد و گفت: ما از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار داریم که هشداری آشکار به ایران درباره برنامه هسته ای آن بدهد و مشخص کند که اگر به سیاست هسته ای خود ادامه دهد هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان،  اظهارات وزیر خارجه قطر درباره گفت وگوهایش با همتای آمریکایی خود با محوریت ایران بود.

محمد بن عبدالرحمن با بیان اینکه قطر با تهران و واشنگتن به منظور ایجاد زمینه مشترک برای بازگشت به توافق هسته ای رایزنی می کند، گفت: با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخصوص مذاکرات هسته ای ایران و افق رسیدن به توافق رایزنی کردم. ما خواستار بازگشت تمام طرف ها به توافق هسته ای هستیم زیرا منجر به ایجاد صلح و امنیت در منطقه می شود.

گزارش ایسنا از سخنان اخیر آیت الله احمد خاتمی با عنوان "از قضا سرکنگبین صفرا فزود!" هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

آیت الله سیداحمد خاتمی از جمله معممانی است که سخنانش معمولاً با استقبال رسانه های داخلی و خارجی مواجه می شود. فرقی نمی کند این سخنان در خطبه نماز جمعه اظهار شود، در سخنرانیِ مناسبتی به زبان آورده شود یا در خلال نشستی خبری گفته شود؛ کافی است او نسبت به موضوعی اعلام موضع کند یا دیدگاه خود را درباره واقعه ای تشریح سازد و حتی - در تازه ترین مورد - «خاطره ای» از دوران نظام پهلوی و خشونت در زندان ها بازگو کند، همگی نتیجه ای یکسان در پی دارند: سخنان خاتمی بی بروبرگرد توجه رسانه ها را جلب خواهد کرد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان