[ad_1]

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد که ما در فصل تابستان خاموشی نخواهیم داشت اما می توان گفت با اقدامات صورت گرفته تلاش بر این است که خاموشی ها به حداقل برسد.

پرویز محمدنژاد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت تامین آب و برق در آستانه فصل تابستان، بیان کرد: کمیسیون انرژی از سال گذشته از مسئولان مختلف از جمله وزارت نیرو و شرکت توانیر که مسئولیت تامین برق خانگی و صنعتی را عهده دار بوده و همچنین از مسئولان وزارت نفت که مسئولیت تامین سوخت نیروگاه ها و ژنراتورها را برعهده دارد دعوت کرد تا بتوانیم به اتفاق هم مشکل تامین برق در تابستان را مرتفع کنیم. تا به امروز حدود ۵ جلسه در این زمینه تشکیل شده است. در این جلسات راهکارهای خوبی به تصویب رسید و وزارت نیرو مکلف شد تا این راهکارها را اجرایی کند. اکنون شاهد هستیم که استانداران پای کار آمده و ساعت کاری یک ساعت زودتر آغاز می شود.

همه ارگان ها باید نیروگاه های خود را وارد چرخه تولید کنند

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تکالیفی در حوزه مدیریت مصرف ابلاغ شده است. همه سازمان ها، نهادها، ادارات، بانک ها و مجامعی که از برق استفاده می کنند موظف هستند درصد قابل ملاحظه ای از مصرف خود را کاهش دهند. ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد در خارج از ساعت اداری باید مصرف برق خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت حتما با این ارگان ها برخورد قانونی خواهد شد. همچنین تمام شرکت های بزرگ که مصرف بالایی داشته و مجهز به نیروگاه هستند، باید نیروگاه خود را وارد مدار تولید کرده و بخش از برق مورد نیاز خود را تولید کنند. استفاده از برق عمومی طبیعتا خیلی برای این شرکت ها راحت تر است و دسترسی به آن راحت تر است. لذا همه بخش ها تمایل دارند که از برق عمومی استفاده کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارگان هایی که از بودجه دولتی استفاده کرده و نیروگاه تاسیس کرده اند باید اکنون آن را وارد مدار کرده و برق تولید کنند. تمام ژنراتورهای کوچک موجود در ادارات باید تعمیر و تجهیز شده و در زمان پیک وارد چرخه شوند. تعیین ساعت کاری صنایع نیز از دیگر موضوعات حائز اهمیت است. ما در حدود ۲۴ ساعت از شبانه روز حدود ۱۹ ساعت هیچ مشکلی در تامین برق نداریم یعنی میزان تولید بیش از مصرف است، اما فقط در ۴ ساعت از روز با مشکل مواجه هستیم.

اگر هر مشترک ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد...

وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما بتوانیم میزان مصرف را در این ۵ ساعت مدیریت کنیم اصلا نیازی به سرمایه گذاری برای تولید برق نخواهیم داشت. خیلی از همکاران بنده مصاحبه کردند و گفتند که ما امسال در فصل گرما خاموشی نخواهیم داشت. این حرف اصلا منطقی نیست. علت آن هم این است که ما عدد و رقم داریم. ما در سال گذشته اعلام کردیم که حدود ۱۴ هزارمگاوات کسری در تولید برق داریم. دولت در سال گذشته فقط ۴۰۰۰ مگاوات را توانست جبران کند. در سال جاری نیز علاوه بر این ۱۴ هزار مگاوات کسری ما با رشد مصرف نیز مواجه هستیم. نهایتا با اقداماتی که انجام شده بتوانیم نیاز افزوده سال جاری را پاسخگو باشیم. جبران این ۱۴ هزارمگاوات کار سختی است.

وی افزود: تنها راه ما این است که از تمام ظرفیت ها برای تولید استفاده کنیم و از مردم نیز بخواهیم در زمان پیک مصرف از لوازم خانگی که ضرورت ندارد مانند لباسشویی یا جاروبرقی استفاده نکنند. اگر هر واحدی بتواند ۱۰ درصد مصرف خود را کم کند از ۶۲ هزارمگاوات تولید ما بیش از ۶۰۰۰ مگاوات صرفه جویی خواهد شد. این ۶۰۰۰ مگاوات به اندازه ۶ نیروگاه اتمی بوشهر خواهد شد. با این صرفه جویی ما ۶ نیروگاه اتمی بوشهر ساخته ایم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: باید تمرکز ما بر روی مدیریت مصرف باشد. برای تشویق مردم برای کاهش مصرف نیز بسته های تشویقی دیده شده است. ما گفتیم هر واحدی که پایین تر از الگوی مصرف، از برق استفاده کند به هر میزانی که صرفه جویی کرد ما دو برابر آن برق مجانی به آن واحد خواهیم داد. در صنایع نیز مشوق هایی در نظر گرفته شده است. به صنایع اعلام کردیم اگر تعطیلات سالانه خود را به تابستان منتقل کنند، معادل میزان  مصرفی را که در این فصل کاهش داده اند به آنها پول داده می شود. این نوعی خرید برق از خود مشترک محسوب می شود. یعنی هر صنعت به هر میزانی که کم تر مصرف کند، پول آن را دریافت خواهد کرد.

وی در پایان بیان کرد: این ها مشوق هایی است که در سال جاری دیده شده است. ما خاموشی در فصل تابستان خواهیم داشت اما تلاش ما این است که خاموشی ها را کاهش دهیم. هنر ما در کاهش خاموشی ها در سطح کشور خواهد بود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان