[ad_1]

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با انتقاد از تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا گفت که این اقدام باعث سلب اعتماد سهامداران می شود و باید دولت هر چه سریع تر دلایل خود را اعلام کند.

محسن علیزاده در گفت وگو با ایسنا در واکنش به نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالا درباره تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا اقدام دولت را نسنجیده خواند و افزود: اگر قرار بود جلوی این کار گرفته شود باید پیش از موعد انجام می شد نه اینکه در روزی که قرار بود شاهد عرضه خودرو در بورس کالا باشیم، اقدام به تعلیق این کار کنند.

وی تأکید کرد که تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا باعث سلب اعتماد سهامداران از بازار بورس می شود و دولت باید دلایلش را اعلام کند. 

رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس یادآور شد: ما پیش از این از عرضه خودرو در بورس کالا استقبال کرده بودیم چون باعث فروش خودرو بدون واسطه و تعدیل قیمت ها می شود وعرضه و تقاضا را مشخص می کرد اما به یک باره رفتار دوگانه دولت دیده شد و بعد اعلام کردند که دلایل به صورت محرمانه به اطلاع بورس کالا رسانده می شود. من از وزیر اقتصاد علت را جویا شدم و منتظر پاسخ هستم.

علیزاده همچنین توضیح داد: تجربه های علمی و عملی جهانی و تجربه کشورمان در دهه های گذشته نشان داده است  که قیمت گذاری دستوری به هیچ وجه مفید نبوده و نخواهد بود لذا آزمایش خطای مجدد نابودی بخش تولید و  گناه نابخشودنی است . 

وی افزود: وجود قرعه کشی در فروش خودرو به قیمت کارخانه یعنی حداقل نصف قیمت بازار، طنز تلخی است که فقط فرهنگ دلال پروری در آن دیده می شود. ایجاد مازاد تقاضا و ثبت نام ۵ میلیون تقاضای غیر واقعی با وجود محدودیت های ثبت نام، نشان از اقدام غلط با تضعیف تولید و آسیب به حقوق سهامداران دارد کما اینکه اگر صنعت فولاد و پتروشیمی کشور به جای بورس کالا همانند خودرو با قیمت گذاری دستوری مواجه بود به طور قطع به جای صادرکننده، به عنوان وارد کننده فولاد و مواد و محصولات پتروشیمی فعالیت می کردیم و بخش عظیمی از دارایی های کشور در دست دلالان و رانت خواران بود .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با وضع قانون و ورود فولاد و پتروشیمی به بورس کالا آن هم با شفافیت و رقابت و با حذف حواله و دلالی، بخش اعظم درآمد ارزی کشور را تامین می کند لذا بی تردید عرضه کالاها در یک محیط شفاف و رقابتی موجب حذف تقاضای سفته بازی خواهد شد . براساس پیش نویس اصلاح قانون بازار سرمایه سعی بر این است که کالاهای تولیدی در بستر بورس کالا عرضه شود تا ضمن حذف سفته بازی، منابع به سمت تولید و بورس حرکت کرده و شکوفایی اقتصادی شکل گیرد. 

علیزاده اضافه کرد: تصمیمات خلق الساعه در حوزه سوخت صنایع، قیمت گذاری دستوری، عوارض صادرات و موارد دیگر تولید را زمین گیر و تولید ناخاص داخلی را نزولی می کند. موضوع لغو عرضه خودرو در بورس کالا ضمن ایجاد نااطمینانی موجبات التهاب در بازار بورس را فراهم می کند، باید عاملان چنین تصمیمات خلق الساعه ای پاسخگو باشند؛ بخش تولید نمی تواند دستاویز تصمیمات غیر کارشناسی باشد .

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان