[ad_1]

ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم.ما از ایران می خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده ایم توافق را به نتیجه برسانیم.

ادعاهای جدید تروئیکای اروپا درباره برجام

در ادعاهای تروئیکای اروپا در این بیانیه آمده است که ما دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه دیگر مشارکت کنندگان در برجام و ایالات متحده از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت و به طور گسترده به مذاکره با ایران پرداختیم تا برجام را احیا کنیم! از مارس ۲۰۲۲ توافق قابل دوامی بر روی میز است که ایران را به تعهدات برجامی و آمریکا را به توافق بازمی گرداند. ما متاسفیم که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن توافق استفاده نکرده است. ما از ایران می خواهیم تا حال این کار را انجام دهد. ما آماده به نتیجه رساندن توافق هستیم.

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: علی رغم این مسئله، ایران درحال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر است و تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به تمامی تدابیر شفافیت مرتبط با برجام را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است. این توانایی آژانس اتمی مبنی بر احیای تداوم جریان اطلاعات درخصوص قطعات کلیدی برنامه هسته ای ایران ازجمله بر سر تولید سانتریفیوژها را به خطر می اندازد.

سه کشور اروپایی در انتهای این بیانیه نوشتند: ما این گام ها را محکوم می کنیم. ایران در پاسخ به نگرانی های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی - در قطع نامه ای که با حمایت زیاد به تصویب رسید - گام هایی را برای کاهش بیشتر همکاری با آژانس اتمی اعلام کرد. این اقدامات تنها شرایط را وخیم تر می کنند و باعث پیچیده تر شدن تلاش های مان برای احیای اجرای کامل برجام می شوند. آن ها تنها تردید بیشتری نسبت به تعهد ایران در رابطه با نتیجه ای موفقیت آمیز ایجاد می کنند. ما از ایران می خواهیم که اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر مرتبط با راستی آزمایی و نظارت های مرتبط با برجام را ازسربگیرد، از تشدید تنش های هسته ای دست بکشد و فورا توافق روی میز برای احیای برجام را تا زمانی که فرصتش باقی است به نتیجه برساند.

شورای حکام بامداد روز پنج شنبه قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) له این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه ای در پاسخ به این اقدام نوشت: جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید. ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.  

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است. تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت. همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فراپادمانی از جمله آن ها است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوء محاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند. بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

 

۰

[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : نیک فرد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان