[ad_1]

قطعنامه شورای حکام/ حقوق بازنشستگان/ وضعیت پرونده اکبر طبری/ روابط ایران و ونزوئلا و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اخبار مربوط به همکاری های اقتصادی و راهبری ایران و ونزوئلا از جمله موضوعات خبر پر مخاطب امروز بود.

در همین راستا، در مراسم تحویل دومین نفتکش آفراماکس به شرکت نفت ونزوئلا،  آیت الله سید ابراهیم رییسی گفت: ایران و ونزوئلا به عنوان دو اقتصاد مکمل و پشتیبان یکدیگر، از طریق تکمیل و مرتبط کردن زنجیره های تامین در هر دو کشور قادر خواهند بود در جهت رفاه و توسعه ملت های خود حرکت کنند. این نوع همکاری مشترک، الگویی مناسب برای همه کشورهای در حال توسعه و مستقل است که ببینند می توان با همکاری و تعامل کارهای بزرگی انجام داد.

  رییس جمهور تاکید کرد: دو فروند نفتکش دیگر نیز در حال ساخت است که امیدوارم به زودی آماده تحویل به ونزوئلا شود.

حجت الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا هم با اشاره به اینکه فرصت های صادرات کالا و خدمات به ونزوئلا بسیار زیاد است و دولت مسیر حقوقی آن را تسهیل کرده است، از برقراری پرواز مستقیم تهران- کاراکاس از ۲۸ خرداد خبر داد و افزود: الآن تجار ما بخواهند به ونزوئلا سفر کنند نیاز به ویزا ندارند، پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس برقرار شده است .

اخبار دیگر با محوریت روابط ایران و ونزولا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

عزم رئیسی و مادورو بر ارتقای روابط راهبردی

چشم انداز تقویت روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا در شرایط تحریمی

***

در پی قطعنامه اخیر شورای حکام علیه تهران و متعاقب آن اقدامات ایران برای توقف نظارت های فرا پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رضا نصری کارشناس ارشد روابط بین الملل در ارزیابی خود از افق روابط ایران و آژانس می گوید: مهم ترین تاثیر تصویب این قطعنامه این است که آمریکا و غرب عملاً به یک اهرم دیگر برای اِعمال فشار به ایران بر سر میز مذاکره مجهز شده اند. لازم است ایران با ابتکارات دیپلماتیک و احیاناً ارائه یک «نقشه راه» کاربردی و واقع بینانه در برابر «نقشه راهی» که ناگزیر با تصویب این قطعنامه برای طرفین ترسیم شده، شرایط را به شرایط مساعدتری برای خود تبدیل کند.

در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با این تعبیر که رفتار جدید تروئیکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژ ی اتمی پررویی مدرن است گفت: جمهوری اسلامی مقتدرانه راه خود را در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای در چارچوب استانداردهای آژانس ادامه می دهد.

همچنین محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیر سازنده خواند و افزود: تصویب این قطعنامه علیه ایران نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست.

در گفت و گوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم در خصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر شد.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را رفتاری شتابزده و سیاسی خواند.

درپی درخواست های گروه هایی از بازنشستگان در خصوص میزان دریافتی شان، سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهوری به معاون اول برای بررسی این درخواست ها خبر داد.

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‏در پی درخواست های گروه هایی از بازنشستگان محترم درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رییس جمهور، آیت الله رئیسی به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه نمایند.

در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس هم با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی و نیز رئیس کل بانک مرکزی، آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی و نیز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بررسی شد که به گفته رئیس مجلس نتیجه این جلسه متعاقبال اعلام خواهد شد.

تکذیب خبر منتشره در خصوص نقض حکم محکومیت اکبر طبری از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

روابط عمومی دیوان عالی کشور اطلاعیه ای در این خصوص صادر و اعلام کرد که نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد بلکه دیوان عالی کشور در ارتباط با درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی تنها در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد را داده است.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) بیست و دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا ببینید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان