[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری مشترک محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی کشور عراق شامگاه یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران برگزار شد. اسماعیلی در این نشست گفت: در گفت وگوهای صورت گرفته با هیات عالی رتبه عراقی تلاش کردیم سطح تعاملات را در حوزه های مختلف فرهنگی هنری ارتقا دهیم در همین راستا در قالب یک بیانیه مشترک که به امضای طرفین رسیده، سطح تعاملات فرهنگی دو کشور افزایش می یابد.

وی با اشاره به علاقه هیات عراقی به گسترش تعاملات سینمایی، فرهنگی و هنری در قالب هفته های فرهنگی مشترک تاکید کرد: در حال حاضر سطح مناسبی از اشتراک و درک متقابل بین طرفین وجود دارد و امیدواریم سفر وزیر فرهنگ کشور عراق و هیات همراه ایشان منجر به تعاملات بیشتر فرهنگی بین دو کشور شود.

وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت پیگیری موضوع پیاده روی اربعین از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای عراقی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از بحث گردشگری جدا می داند، بنابراین سازمان حج و زیارت به عنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ است و موضوع زیارات حج واجب، عمره و عتبات عالیات از سوی این سازمان دنبال می شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تمدنی کشورمان و دست درازی آثار ارزشمند باستانی کشورمان از سوی غرب اشاره و تاکید کرد: سیاست قطعی دولت مردمی حفظ آثار ارزشمند باستانی و تمدنی است و در این زمینه بخشی از ماموریت ها مربوط به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و بخش دیگری که مربوط به حفاظت از آثار ارزشمند هنری است به وزارت فرهنگ محول شده که در زمینه این آثار در موزه هنرهای معاصر و دیگر موزه هایی که در دست ساخت است، نگهداری می شود.

دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است

در ادامه این نشست خبری، حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با قدردانی از استقبال و میهمان نوازی وزیر فرهنگ کشورمان، گفت: هیات عالی رتبه ای که در این سفر من را همراهی می کنند متشکل از مدیرکل های مختلف در وزارت فرهنگ عراق در بخش های فرهنگی، هنری و میراث فرهنگی است و عالی رتبه بودن این هیئت نشان دهنده میل ما برای روابط و کار مشترک با جمهوری اسلامی ایران پس از کاهش ویروس کرونا است و در حال حاضر شرایط بسیار برای فعالیت های مشترک فرهنگی و هنری مناسب است.

وی به سفر سه روزه خود به ایران اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر جلسات بسیار خوبی را با برادران ایرانی در قم، مشهد و تهران داشتیم و مذاکرات و گفت وگوهای ما با طرف ایرانی نویدبخش و نشان از کارهای مشترک در آینده نزدیک است که در بیانیه مشترکی که به امضا رسیده، به بخش های مختلفی شامل فعالیت ها و هفته های فرهنگی در ایران و عراق تاکید شده است.

حسن ناظم به تفاهم برای برگزاری هفته فرهنگی کشور عراق در تهران اشاره کرد و ادامه داد: بغداد میزبان هفته فیلم سینمای ایران خواهد بود و موضوع تسهیلات برای زائران ایرانی در ایام اربعین و دیگر مناسبت ها مورد گفت وگو قرار گرفته است و دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است و امیدواریم این مساله سنگ بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور باشد.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه های مشترک برای استحکام روابط دو کشور چیست، گفت: در سالیان گذشته روابط فرهنگی و هنری ایران و عراق قطع نشده است بلکه به دلیل شرایط کرونایی تعداد نمایشگاه های فرهنگی هنری مشترک کم رنگ شد، اما روابط ادامه دار بود و ما در عراق روابط خوب و مستمری را با رابط و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد داریم.

وی برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ ایران همراه بود و ما در این سفر تاکید داشتیم به دنبال دستاورد حقیقی هستیم. بنابراین در این سفر مدیرکل امور سینما و هنرهای نمایشی عراق ما را همراهی می کند و در گفت وگوهای مشترک به این توافق رسیدیم که در حوزه سینما روابط خوبی با سینمای ایران داشته باشیم چراکه سینمای ایران آوازه بین المللی دارد.

ناظم ادامه داد: در رابطه با کتاب نیز توافق هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته است تا در نمایشگاه های مشترک کتاب دو کشور حضور پررنگ تر صورت گیرد و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق به رایزنی برای جلوگیری از قاچاق آثار باستانی کشورهای مختلف اشاره و تاکید کرد: از کشور ایران و دیگر کشورهای همسایه تقاضا داریم با همکاری یکدیگر سدی در برابر قاچاق آثار باستانی کشورها تشکیل دهیم، ما در این زمینه تعاملاتی را با کشورهای مختلف انجام داده ایم و موفق شده ایم ۱۷هزار قطعه باستانی را به کشور عراق بازگردانیم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان