[ad_1]

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب و مستند دستگاه های مربوطه به مکاتبات کمیسیون درباره آبیاری اراضی کشاورزی با آب های غیرمتعارف گفت: مقرر شد دستگاه ها ظرف مدت ۱۰ روز آینده گزارش مکتوب از این موضوع در تمام استان ها ارائه کنند.

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز صبح کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این جلسه درباره کشت محصولات کشاورزی خوراکی با آبهای آلوده در کلانشهرها با حضور مدیران دستگاه های ذی ربط تشکیل شد.

وی توضیح داد: کشت محصولات کشاورزی با آب های غیر متعارف روز به روز رشد می کند و به مصیبتی در کلانشهرها تبدیل شده است اما متاسفانه دستگاه های متولی از جریان حاکم بر مصرف آب و مواد خوراکی بی اطلاع هستند.در این جلسه قرار بر این بود که دستگاه های مربوطه از وزارتخانه های بهداشت، نیرو، کشاورزی، کشور و سازمان های استاندارد و حفاظت از محیط زیست گزارش مکتوب از میزان مصرف آب های آلوده در اراضی کشاورزی در سراسر کشور و کلانشهرها ارائه کنند. در نشست قبل گزارش قابل دفاعی از دستگاه ها ارائه نشد و تناقض آماری داشته ایم.

وی با بیان اینکه دستگاه های ذی ربط هنوز نمی دانند چه میزان از سطح کشت در کشور با پساب آبیاری می شود، اظهار کرد: طبق گزارش های ارائه شده در استان تهران ۲۳۵ هکتار از اراضی زیر کشت با آب غیر متعارف آبیاری می شود. وزارت جهاد کشاورزی از آبیاری ۲۶ هزار هکتار اراضی با آب های غیر متعارف خبر می دهد این در حالی است که وزارت بهداشت این آمار را ۱۹ هزار هکتار می داند. به هر حال کشت هر محصولی با این آب ها سلامتی جامعه را به خطر می اندازد؛ چه مصرف کننده چه کشاورزی که از این آب استفاده می کند.

خضریان ادامه داد:  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه اندازه گیری استانداردهای محصولات کشاورزی پیش از عرضه در بازار را دارد، بیان کرد: برای این کار باید اراضی و کشاورزان شناسنامه دار شوند تا مشخص شود محصول آلوده از کدام زمین در بازار ارائه می شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب و مستند دستگاه های مربوطه به مکاتبات کمیسیون درباره آبیاری اراضی کشاورزی با آب های غیرمتعارف گفت: مقرر شد دستگاه ها ظرف مدت ۱۰ روز آینده گزارش مکتوب از این موضوع در تمام استان ها ارائه کنند و نشستی اختصاصی با وزارتخانه های نیرو و کشور و سازمان برنامه و بودجه برگزار می شود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان