[ad_1]

ایسنا/گلستان بانوی دهه شصتی گلستانی، نقش مادری و همسری را بالاترین شغل ها می داند و می گوید؛ من در پاسخ به افرادی که درباره شغلم سوال می کنند به جای آنکه بگویم مدرس حوزه و دانشگاه هستم، می گویم «با افتخار مادر چهار فرزند هستم».

در گذشته نه چندان دور چندفرزندی یکی از بدیهیات جامعه بود و تا دهه 60 و قبل از آنکه تبلیغ «فرزند کمتر زندگی بهتر» در زندگی خانواده ایرانی سایه افکند اغلب خانواده ها چندفرزند بودند اما دیری نگذشت که گَردِ پیری بر چهره ایران اسلامی نشست و زنگ هشدار پیری جمعیت از ابتدای دهه 90 به صدا در آمد و متأسفانه امروز به جایگاهی رسیدیم که تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از یک خانواده اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی شده و نرخ فرزندآوری در ایران 20 پله پایین تر از آمریکاست و اسرائیل دو برابر نرخ فرزندآوری ایران را در اختیار دارد و متأسفانه باید گفت که نرخ باروری در ایران پایین ترین مقدار بین کشورهای مسلمان است.

با وجود آنکه فرهنگ تک فرزندی در بسیاری از خانواده های ایرانی ریشه دوانده اما در این بین کم نیستند کسانی که پا روی این فرهنگ غلط گذاشته و جلوتر از مسئولان برای نجات کشور از بحران پیری جمعیت آستین همت را بالا زدند.

اهمیت فرزندآوری و عوارض خطرناک پیری جمعیت ما را بر آن داشت تا گفتگویی را با مادر دهه شصتی دارای چهار فرزند اختصاص دهیم؛ بانویی که مادری را یک ارزش می داند و با وجود فعالیت های متعدد اجتماعی و تدریس در حوزه و دانشگاه در پاسخ به کسانی که از او درباره شغلش می پرسند، می گوید:«با افتخار مادر چهار فرزند هستم»

در ادامه گفتگوی ما را با این مادر دغدغه مند گلستانی از نظر می گذرانید؛

ابتدا خودتان را برای مخاطبان مان معرفی کند.

آزاده دنکوب متولد سال 1364 و دارای چهار فرزند و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه هستم و در حال حاضر به عنوان رابط جمعیت استان گلستان فعالیت دارم، همچنین مُبلغ نیز هستم.

روایتی از یک مجاهدت بزرگ| با افتخار مادر 4 فرزند هستم

گفتید که رابط جمعیت استان گلستان هستید کمی درباره فعالیت تان در این حوزه توضیح دهید.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و دغدغه معظم له در حوزه جمعیت و فرزندآوری،  تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این حوزه به تبلیغ بپردازیم لذا هم به صورت عملی در زندگی خودم با فرزندآوری به این مهم جامه عمل پوشاندم و هم در عرصه اجتماعی در این حوزه فعالیت کردم و به عنوان مدرس و مبلغ فرزندآوری حضور داشتم و بعدها به صورت تخصصی رابط جمعیت استان شدم و برخی از دوره ها را در خارج استان و مشهد مقدس گذراندم و نشست هایی را با نمایندگان مجلس و متخصصان در حوزه سقط جنین داشتیم و تاکنون همایش هایی را برگزار کردیم و در روز جمعیت امسال نیز همایشی را با موضوع اثر بارداری در کاهش بیماری های شایع زنان با حضور پزشک متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری داشتیم.

همچنین در راستای ترویج فرزندآوری پویش های مختلفی را راه اندازی کرده و از خانواده های بالای سه فرزند تقدیر کردیم، همچنین بانوان دارای سه فرزند با همکاری آستان قدس شناسایی شدند و در طول سال دورهمی های مادرانه را با حضور این بانوان برگزار می کنیم.

تمام دغدغه ما این است که در استان گلستان، مبلغ و کنشگر جمعیت پرورش دهیم تا در حیطه فرهنگ سازی جوان سازی جمعیت و فرزندآوری گام موثری برداریم.

مزایای چند فرزندی بیشتر است یا معایب آن؟
اگر در خانواده های دارای چند فرزند دقت کنید خواهید دید که مزایای چند فرزندی خیلی بیشتر از معایب آن است البته خودم عیبی در چندفرزندی نمی بینیم و معتقدم عیب های آن آنقدر کوچک است که نمی توان به عنوان عیب به آن نگاه کرد بلکه یک سختی هایی است که پشت سر گذاشته می شود و پس از آن سختی ها، شیرینی ها و لذت های آن به چشم می آید. در چند فرزندی مادر مدیریت را یاد می گیرد مثلا من مادر چهار فرزند هستم اگر نتوانم آن روز را مدیریت و برنامه ریزی کنم قطعا دچار مشکلات می شوم.

مادر چند فرزند به نوعی در حال پاس کردن درس مدیریت در زندگی خودش است و نظم و برنامه ریزی را یاد می گیرد از طرفی بچه ها استقلال دارند و تعامل را یاد می گیرند، کودکی که در خانواده چندفرزند بزرگ شده قطعا نسبت به کسی که در خانواده تک فرزندبزرگ شده در بزرگسالی در جامعه و زندگی شخصی در دفاع از حق خود و تعامل با بقیه و میریت و استقلال موفق تر از دیگران خواهد بود؛ البته مصداق ما این نیست که تمامی افراد تک فرزند موفق نیستند چراکه همیشه استثنائاتی وجود دارد ولی در مجموع مزایای چندفرزندی بسیار بیشتر است.

الان خیلی ها از سختی ها و هزینه های سرسام آور زندگی گلایه دارند و در این شرایط فرزندآوری را به صلاح نمی دانند شما چه نظری دارید؟

اینطور نیست که شرایط اقتصادی در کانون خانواده تأثیری نداشته باشد اما سبک زندگی خیلی مهم است، اگر سبک زندگی کسی درست باشد اولویت ها را تشخیص می دهد و آنها را می شناسد، گاهی اوقات مخارج زندگی ما صرف نیازهای غیرضروری می شود و طبیعی است که چنین فردی در گذران زندگی دچار مشکل شود اما اگر سبک زندگی درست باشد آن فرد تدبیر لازم و اهم و مهم را در دستور کار قرار می دهد همانطور که ما می بینیم برخی خانواده های تک فرزند هنوز ماه به انتها نرسیده دچار کمبود مالی می شوند اما ممکن است خانواده ای دارای چندفرزند با برنامه ریزی و تدبیر مناسب به مشکل بر نخورند و حداقل از زندگی شاکی نباشد؛ البته که شرایط اقتصادی و گرانی ها همه افراد جامعه را تحت فشار قرار داده اما اگر سبک زندگی درست باشد در این حوزه کمتر مشکل خواهیم داشت.

روایتی از یک مجاهدت بزرگ| با افتخار مادر 4 فرزند هستم

به هر حال چندفرزندی سختی هایی هم دارد سختی های زندگی و چند فرزندی را چگونه تحمل می کنید؟

بله سختی دارد اصلا به دنیا آمدن یک انسان در این دنیا با سختی همراه است و خداوند در قرآن کریم فرمودند «لقد خلقنا انسان فی کبد» لذا انسان در سختی ها رشد می کند و کسی که از سختی فرزندآوری فرار کند باز به سختی دیگر دچار می شود.

درست است فرزندآوری سختی هایی دارد و ممکن است گاهی اوقات مادران را از برخی امورات محروم کند اما شیرینی ها و مزایایش به این سختی ها می ارزد، نکته مهم دیگر این است که باید دید هر فرد از چه دیدگاهی به جایگاه مادری نگاه می کند، گاهی اوقات کسی فرزند می آورد تا کشورش را از بحران جمعیتی نجات دهد و به دستور رهبری لبیک بگوید طبیعی است که باید سختی هایی را هم به جان بخرد.

همیشه به بانوان دارای چندفرزند می گویم که ناراحت نباشد شما در میدان مجاهدت هستید اگر شهید حججی ها و سلیمانی ها در نبرد تن به تن جان شیرین خود را فدا کردند امروز ما مادران دارای چند فرزند با فرزندآوری باید در میدان دیگری قدم بگذاریم تا نسل شیعه تکثیر پیدا کند و مایه مباهات پیامبر(ص) باشد.

یکی از اساتیدم همیشه می گفتند هر جایی که در مادری کم آوردید به مادر اهل بیت(ع)، حضرت زهرا(س) توسل کنید.

الان شما که چهار فرزند دارید آیا بچه ها مانع تفریحات ورزش یا فعالیت های اجتماعی شدند؟

خیر اگر بانوان در زندگی برنامه ریزی داشته باشند و همسر او نیز همراهی لازم را با او داشته باشد چندفرزندی مانعی برای فعالیت های اجتماعی زنان نیست البته مشروط به اینکه فعالیت های بیرون از خانه با نقش مادری و همسری در تعارض نباشد چراکه نقش اول هر بانویی نقش مادری و همسری است، امروز اگر کسی از من بپرسد که شغل شما چیست به جای اینکه بگویم مدرس حوزه و دانشگاه هستم، می گویم «با افتخار مادر چهار فرزند هستم» چراکه نقش مادری و همسری بالاترین شغل هاست.

دیگران اعم از اطرافیان، خانواده و همکاران درباره تعداد فرزندان چه نظری دارند نظرات مثبت و منفی چگونه است؟

قطعا اطرافیان امواجه و نظرات منفی را دارند چون هنوز بحث چندفرزندی به عنوان فرهنگ موردپسند همه در جامعه جا نیفتاده است اما وقتی فرزندآوری برای منِ مادر و خانواده یک ارزش تلقی شود نظرات منفی دیگران در این مسئله جایگاهی ندارند.

امروز فرزندآوری برای من یک ارزش محسوب می شود و پای ارزش ها و اعتقاداتم هستم با وجود آنکه با چهار فرزند مستأجر هستم دیگران مدام به بنده تذکر می دهند که با وجود اجاره نشینی و شرایط اقتصادی فعلی چرا تمایل به فرزندآوری داری که در پاسخ به آنها می گویم رهبرم از من خواسته به عنوان یک بانوی مسلمان در این مسیر گام بردارم و معتقدم امروز فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ برای همه بانوان است.

از طرفی پیامبر اکرم(س) فرمودند که به بانویی که موجب فزونی نسل من شود مباهات می کنم لذا می خواهم با فرزندآوری در روز محشر عامل مباهات پیامبرم باشم.

اگر امروز فرزندآوری برای یک خانم ارزش محسوب شود دیگر سرزنش ها و حرف های عالم و آدم هم در او تأثیری ندارد.

برای تربیت درست فرزندان چه اقدامی داشتید؟

برای تربیت فرزندام سعی کردم مطالعات و آموخته های خود را در زندگی عملیاتی کنم در کنار آن در دوره های تربیت فرزندی شرکت می کنم و در طول زندگی نیز به طور مداوم از نظرات متخصصان و مشاورزان حوزه کودک بهره می گیرم.

اگر پدر و مادری تمام اصول روانشناسی را به کار ببرند اما در تربیت فرزند خود به امام زمان(عج) به عنوان ولی معصوم توسل نداشته باشند باز هم تربیت کاملی نخواهند داشت همانطور که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه برای تربیت فرزند خود دعا می کنند و اینها نشان می دهد در کنار علم آموزی و مشاوره و مطالعه باید از معجزه دعا در تربیت صحیح فرزندان غافل نشویم.

اگر زمان به عقب برگردد باز هم فرزند زیاد در برنامه زندگی شما قرار می گیرد؟

بله قطعا، چه چیزی بالاتر از اینکه یک خانم با فرزندآوری بخواهد موجب افتخار پیامبر(ص) در روز محشر و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد و از خداوند می خواهم تا وقتی که توانایی مادر شدن را دارم این توفیق را از من نگیرد و امیدوارم بانوان دیگر نیز در این عرصه گام بردارند تا ایرانی جوان و مقتدر داشته باشیم.

روایتی از یک مجاهدت بزرگ| با افتخار مادر 4 فرزند هستم

به نظر شما بحران جمعیتی که در آن قرار گرفتیم از کجا نشأت می گیرد؟ چه باید کرد؟

۹۰ درصد بحران جمعیتی به فرهنگ غلط برمی گردد که دشمن با شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" در جامعه ما رواج داد و متاسفانه موفق شد مردم را اقناع فکری کند، مقام معظم رهبری نیز اخیرا فرمودند که دستگاه ها و دولت و مجلس شاید بتوانند تدابیر قانونی را برای فرزندآوری مردم داشته باشند اما مسئله مهم تر فرهنگ سازی است و وقتی این شعار توسط دشمن بین مردم القاء شد مردم تصور می کنند با فرزندان کمتر آرامش و آسایش بیشتری دارند و از لحاظ اقتصادی آسودگی بهتری خواهند داشت حال آنکه بچه ها نان خور نیستند بلکه نان آور هستند و در روایت آمده است در هر خانواده ای که نان خور بیشتر باشد رزق آن خانواده بیشتر است یعنی هر فرزندی رزق خود را با خودش می آورد.

خداوند در قرآن کریم فرمودند فرزندان خود را از ترس فقر نکشید امروز هم متاسفانه بسیاری از افراد از ترس مسائل اقتصادی از فرزندآوری پرهیز می کنند در واقع کسی که از ترس اقتصادی فرزند نمی آورد با کسی که از ترس فقر فرزندش را می کُشد چه فرقی دارد؟

امروزه فرهنگ سازی نقش مهمی در فرهنگ فرزندآوری دارد و برای آنکه ایران مقتدر و جوان داشته باشیم و به تمدن نوین اسلامی برسیم باید بتوانیم در حیطه جمعیت تغییر قابل توجهی داشته باشیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه در حیطه جمعیت فرهنگ سازی شود و بتوانیم مردم را اقناع کنیم.

به نظر شما دولتمردان برای تشویق افراد به فرزندآوری چه سیاست هایی را می توانند اجرایی کنند؟

به نظر من در قدم اول قبل از اقدام مسئولان، کسانی که شرایط فرزندآوری دارند باید در این زمینه عامل باشند، از طرفی مسئولان نسبت به اجرای قانون هایی که در حال حاضر به تصویب مجلس رسیده و رئیس جمهور ابلاغ کردند مانند تامین مسکن و سایر مسائل در آن وجود دارد اهتمام ورزند.

در مجموع اگر همه دستگاه های متولی به تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت عمل کنند گام موثری در این  حوزه برداشته می شود، از طرفی مردم به دولت و مجلس اعتماد می کنند که اگر چیزی تبلیغ و ابلاغ شده به طور قطع عملیاتی می شود لذا وقتی دستگاه های اجرایی به تکالیف خود عمل کنند و در مقابل مردم هم اعتماد کنند این اقدام در کنار فرهنگ سازی گام موثری برای ترغیب مردم به حوزه فرزندآوری است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان