[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از آسیب های اجتماعی امروز جامعه جهانی، پدیده تلخ کودکان کار است و سازمان ملل به منظور آگاهی جامعه جهانی از نتایج مصیبت بار این پدیده شوم بر نسل های آتی، روز ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد هر سال را به روز جهانی مبارزه با کار کودکان اختصاص داده است.

به همین مناسبت میزگردی با موضوع بررسی پدیده شوم کار کودک با حضور قاسم حسنی مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار، مصطفی بینا کاشانی مدیرعامل خیریه آرا، مهندس معین کامرانی مدیر مدرسه کودکان کار ارفک و دکتر محمد صالح نقره کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا در خبرگزاری مهر برگزار شد.

قاسم حسنی مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در این نشست با انتقاد از عدم وجود نهاد متولی در حوزه ی کودکان کار اظهار داشت: این نهاد، باید متولی فرا قوه ای باشد و باید بتواند مستقل از دستگاه های مجریه و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد در حوزه کودکان استراتژی تعریف کرده و برای دستیابی به آن نقشه راه تهیه کند و دستگاه های مجری هم باید در مقابل این نهاد پاسخگو باشند.

به طور میانگین در ۴۰ سال گذشته هر ساله میزبان ۳ میلیون افغانستانی بودیم

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار با اشاره به موج جدید مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران گفت: علی رغم همه مشکلات موجود، در ایران ظرفیت هایی وجود داشته است که موجب شده است کشور ما میزبان اتباع کشورهای همسایه مخصوصاً افغانستان باشد و طی ۴۳ سالی که از شروع بحران در افغانستان می گذرد و صرف نظر از مواقع پیک بحران در آن کشور، کشور ما به طور معمول و میانگین میزبان سه میلیون نفر اتباع افغانستانی بوده است و با توجه به ترکیب جمعیت خانواده های افغانستانی که به راحتی می توانیم بگوییم حداقل ۳۳% جمعیت آنان را کودکان تشکیل می دهند؛ می توان گفت هر ساله ما میزبان حداقل یک میلیون کودک افغانستانی طی این سال ها بوده ایم و توجه به نیازهای آنان بویژه در مورد مسئله آموزش؛ می توانسته است فرصت ارزشمندی را برای تقریب فرهنگی و تقویت بنیان های صلح و دوستی بین دو کشور را فراهم نماید.

حسنی با تاکید بر اینکه در زمینه کار کودک در عرصه ی ملی هیچ کار آماری دقیقی صورت نگرفته است، اظهار داشت: تمام آمارهایی هم که داده می شود برآورد و پیش بینی است. ًضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که جمعیت کودکان کار هم بسیار سیال و تغییر پذیر است؛ به طور مثال با توجه به اینکه بخشی از جمعیت کودکان کار ایران کودکان افغانستانی هستند؛ شرایط حاکم بر کشور افغانستان و ناپایداری های سیاسی آن کشور یکی از عواملی است که می تواند بر افزایش جمعیت کودکان کار در ایران اثر بگذارد و در عرصه ی داخلی نیز بحران های اقتصادی، گرانی های لجام گسیخته، توزیع نابرابر فرصت ها و تعطیلی کارخانه ها و غیره نیز از جمله عواملی هستند که برافزایش جمعیت کودکان کار تأثیر می گذراند.

مصطفی بینا کاشانی مدیرعامل خیریه آرا هم در این نشست با بیان اینکه سه عامل را در ایجاد پدیده تلخ کودکان کار مؤثر می دانم؛ گفت: یکی از این عوامل، بحث وجود موانع و خلاءهای قانونی است. مورد دوم بحث آداب و رسوم فرهنگی و عامل سوم مشکلات معیشتی است. هر یک از این عوامل به عامل دیگر مرتبط هستند و موجب پیدایش و تقویت عامل دیگر می شوند.

سازمان های مردم نهاد باید یک شخصیت مستقل داشته باشند

کاشانی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد باید یک شخصیت مستقل داشته باشند؛ گفت: با این وجود همه ما معتقد هستیم که تمامی سازمان های مردم نهاد باید مجوز فعالیت خود را از یک نهاد حاکمیتی دریافت کنند و نهاد حاکمیتی بحث نظارت بر ما را داشته باشد.

جمعیت کودکان کار سیال و تغییر پذیر است

مدیرعامل خیریه آرا افزود: معتقدم که نهاد حاکمیتی باید نقش نظارتی خود را داشته باشد؛ اینکه بخواهد در سازمان مردم نهاد نفوذ پیدا کند و در تصمیم گیری ها حضور داشته باشد ممکن است آن NGO از اهداف خیرخواهانه خود دور شود؛ اما همه ما معتقدیم که حاکمیت باید بر ما نظارت داشته باشد و اگر زمانی ما در جهت منافع ملی حرکت نکنیم دستگاه های حاکمیتی بتوانند این نکات را گوشزد کنند.

انسجام نهادهای متولی در منع کار کودک مشاهده نمی شود

محمد صالح نقره کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در این میزگرد با اشاره به فقدان سیاست گذاری منسجم و راهبردی در جهت رفع فقر کودکان بر لزوم توجه بیشتر به اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر لزوم آموزش عمومی رایگان خصوصاً برای کودکان تاکید کرد و گفت: متأسفانه طی دهه های گذشته این اصول قانون اساسی در ساحت تحقق پذیری مورد بی مهری قرار گرفته است؛ فهرستی از پیش نیازهای رفع موانع کار کودک وجود دارد که از جمله آنها اختلال در تأمین حقوق رفاهی، آموزشی، فرهنگی و خاصه فقر آموزش و فرهنگ در خانواده هاست که برای حل بحران کودکان کار به عنوان پیش نیاز باید مطرح شود.

این عضو کانون وکلا با اشاره به اینکه انسجام نهادهای متولی در منع کار کودک مشاهده نمی شود؛ خاطر نشان کرد: وقتی موضوع سیاست گذاری عمومی و هماهنگی ساختاری مطرح می شود؛ ما ناظر بر ضرورت یک اقدام ملی و همگرایی اداری و عمومی هستیم.

ظرفیت پذیرش کودکان اتباع را نداریم

معین کامرانی مدیر مدرسه آموزشی کودکان کار ارفک هم در این میزگرد اظهار کرد: ما در مدرسه آموزشی کودکان کار ارفک مانند همه مراکز آموزشی مشابه توانایی ها و استعدادهای محدودی داریم؛ در حالی که در برابر ما دریای از مشکلات وجود دارد. وقتی ما برای حل مشکلات خود نمی دانیم به کدام نهاد باید مراجعه کنیم یا مسئول آن مشکل خاص ما کدام ارگان است؛ طبیعی است که انرژی محدود ما به مقدار بسیار زیادی هدر می رود. وجود متولی واحد در امر حل مشکل کار کودک ضروری است.

کامرانی با بیان اینکه در حال حاضر عمده دانش آموزان مدرسه ارفک کودکان کار افغانستانی هستند؛ گفت: هیچ گاه این هدف را نداشته بودیم که بیشتر تمرکز خود را روی کودکان اتباع بگذاریم؛ این اتفاق به این دلیل در حال حاضر رخ داده است که در منطقه ۱۲ علی رغم دستور رهبر انقلاب مبنی بر لزوم آموزش تحصیلی به کودکان اتباع افغانستانی، ما با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

مدیر مدرسه آموزشی کودکان کار ارفک افزود: آموزش و پرورش در مناطق آسیب پذیری همچون منطقه ۱۲ ظرفیت و آمادگی لازم برای پذیرش همه دانش آموزان مخصوصاً کودکان کار را ندارد؛ به همین دلیل برای آموزش و پرورش آموزش کودکان اتباع در اولویت های آخر است. در چند سال اخیر این وظیفه بیش از پیش بر دوش ما گذاشته شده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان