در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.
در حالی هنوز وزارت صمت از آیین نامه اجرایی واردات خودرو رونمایی نکرده که برخی خبرهای درگوشی حاکی از آن است که یک سری واردکنندگان رسمی و غیررسمی پیشین، با شرکت های خودروساز خارجی وارد مذاکره شده اند تا به مجرد رفع موانع قانونی، نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور در دیداری سرزده از ایران خودرو، هشت فرمان خودرویی صادر کرد که تعیین تکلیف واردات خودرو به کشور تا خردادماه سال جاری یکی از فرامین ابراهیم رئیسی بود. بعد از چراغ سبز دولت مبنی بر ازسرگیری ورود خودرو به کشور، وزارت صمت پیشنهادی را در این ارتباط آماده کرد و آن را به هیات دولت فرستاد و به گفته وزیر صمت، بعد از طی مراحل قانونی کلیات آن در هیات دولت تصویب شده است.
در حال حاضر شرکت های چینی به مونتاژ خودرو در ایران می پردازند و سهم خود در بازار محصولات بالای یک میلیاردتومانی را تثبیت کرده اند. حالا اگر طبق شنیده ها نظر دولت بر واردات خودروهای هفت تا ۲۰ یا ۲۵ هزار دلاری باشد، به نظر می رسد محصولات چینی در اولویت قرار داشته باشند؛ تاکید بر ورود خودروی اقتصادی یا ارزان قیمت از سوی وزیر صمت و معاونان وی می تواند این گزینه را محتمل کند.
از تولید ملی باید حمایت شود، اما نه از جیب مردم
در همین رابطه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در کلاب هاوس خبرآنلاین «واردات خودرو؛ خودرو چینی یا کمی بیشتر؟» گفت: ما فقط اشتغال را در تولید و جاده مخصوص می دانیم. خیر، تجارت یک علم است و در دانشگاه ها تدریس می شود.
وی با بیان این که گفته شد که واردات خودرو به دلیل تحریم ها ممنوع شد، افزود: چنین چیزی نیست و این خلاف واقع است. مردم به اطلاعات دسترسی دارند. واردات خودرو پیش از تحریم ها ممنوع شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: ما شرایط را به گونه ای رقم زدیم که در نمایشگاه اخیر خودرو، گوش تا گوش چینی ها در نمایشگاه مستقر بودند. این چه شیوه غلط سیاست گذاری است.
دادفر با اشاره به اظهارات در خصوص کسری ارزی، عنوان کرد: ما کسری ارز برای خودرو داریم، اما برای نعل اسب و زین اسب کمبود ارزی نداریم. خودرو که همه زندگی مردم است و خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد، عجیب است که بگوییم برای خودرو فقط کسری ارزی داریم.
وی متذکر شد: قیمت خودرو سی کی دی از قیمت سی بی یو بیشتر است. به چند دلیل؟ دلیل اول این که برای شما تخفیفاتی قایل می شوند، چون در آن جا اشتغالزایی داشتید. از سوی دیگر، هزینه پکینگ سی کی دی خیلی زیاد است. کشورها برای این که شما خودرو سی بی یو را خریداری کنید، هزینه خودرو سی کی دی را بالا می برند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که انحصار مطلق در تولید خودرو داریم، افزود: گفته می شود خودروهایی که وارد شود، لوکس است. ما ۱۰۰ مدل قانون نوشتیم و یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومانی را تبدیل به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می کنیم، بعد می گوییم لوکس است. ما خودمان این کار را کردیم. این کارها را نکنیم تا همه سوار خودرو لوکس شوند.
دادفر تصریح کرد: این که گفته می شود می خواهند خودرو لوکس بیاورند که خودشان سوار شوند، عنوان کرد: چطور انتظار داریم که مردم هنوز خودرو ۴۰۵ سوار شوند و خودرو به روز سوار نشوند./خبرآنلاین