[ad_1]

ایسنا/زنجان معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: سازمان های مردم نهاد بازوان توانمند دولت در اجرای فعالیت های انسان دوستانه هستند.

فتاح احمدی شامگاه دیروز (۲۴ خردادماه) در نشست تخصصی مدیران و نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان که با حضور خیرین، گروه های جهادی و انجمن های دانشجویی به میزبانی اداره کل بهزیستی استان زنجان برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالان حوزه کودک و با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد یاری گر بهزیستی هستند، اظهار کرد: مساعدت همه جانبه در زمینه ارائه خدمات توان بخشی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی به خانواده های دارای فرزند بیمار حائز اهمیت است و باید قدردان خانواده های دارای کودک معلول باشیم و امکانات ویژه ای برای این کودکان مهیا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز شبانه روزی نگه داری از کودکان دارای معلویت ذهنی و جسمی، تصریح کرد: نگه داری افراد دارای معلولیت و کودکان معلول در مراکز شبانه روزی بسیار سخت است و تنها عشق و خواست رضای خداوند است که می تواند عامل این ایثار باشد.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در ادامه با اشاره به اینکه بیماران معلول ذهنی فرشتگانی به شمار می روند که نیازهای پیچیده ای داشته و فعالان این حوزه در مراکز نگه داری از این افراد بدون هیچ منتی خادم و مادریار این کودکان هستند، به وضعیت کودکان مبتلا به اوتیسم اشاره کرد و افزود: همکاری مراکز توان بخشی کودکان و اوتیسم با بهزیستی و آموزش وپرورش در زمینه شناسایی و غربال گری کودکان اوتیستیک حائز اهمیت بوده و ارتقای دانش والدین و پیشگیری از تولد کودکان دارای معلولیت با گسترش مشاوره ژنتیک با کمک پزشکان و سازمان های مردم نهاد بسیار مهم است.

این مسئول ضمن قدردانی از فعالیت مراکز اوتیسم برای حمایت همه جانبه از خانواده های بی بضاعت و آسیب پذیر کودکان اوتیسمی، اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد تحت نظارت بهزیستی فعالیت بسیار ارزشمندی را در حمایت از کودکان انجام می دهند و یاری گر بهزیستی در این امر خطیر هستند.

وی با اشاره به آمار جهانی اوتیسم، تصریح کرد: از هر ۵۹ تولد، یک کودک با اوتیسم به دنیا می آید. از آنجایی که این بیماری بسیار رایج است، پیشگیری و آگاهی خانواده ها و تک تک افراد جامعه امری ضروری و حائز اهمیت است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه مهم ترین مشکل این کودکان، نداشتن تعامل با دنیای بیرون بوده و متخصصان موظف اند شاد زیستن و افزایش اعتماد به نفس را به آن ها آموزش دهند، اضافه کرد: تشریک مساعی با دیگر افراد فعال در حوزه کودکان و نیز کودکان دارای معلولیت بسیار راه گشا و فراهم آورنده راه های جدید در اجرای این فعالیت خواهد بود.

احمدی افزود: ما باید محور کار خود را بر آموزش خانواده قرار دهیم؛ چراکه پذیرش اختلال اوتیسم توسط خانواده بسیار مهم است؛ چون بسیاری از خانواده ها نمی خواهند وجود چنین اختلالی را در فرزند خود قبول کنند، لذا زمانی برای درمان یا پیشگیری مراجعه می کنند که دیر شده است .

این مسئول با اشاره به ظرفیت های استان زنجان متذکر شد: در مراکز حمایت از کودکان اوتیسم نیاز است که مردم و خیرین با کسب آگاهی، کمک های داوطلبانه نیروی انسانی و کمک های مادی به درمان و بهبود بیمارانی اوتیسمی کمک کنند. اگر افراد در حوزه های مختلف از شکل اختلال اوتیسم آگاه باشند، می توانند خدمات بهتری به کودکان اوتیسمی ارائه دهند، از این رو بیشترین نیاز ما ایجاد آگاهی از چگونگی رفتار با افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه است.

وی با ارائه پیشنهادهایی به مراکز حمایتی از کودکان اوتیسم، تاکید کرد: حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و بین مردم موجب درک بهتر از شرایط این افراد خواهد شد و مشارکت بیش از پیش زنجانی ها را در پی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز از برگزاری طرحی برای پیمایش و پایش در حوزه کودکان به لحاظ سلامت روحی و جسمی، تغذیه و ذائقه فرهنگی و سبک زندگی خبر داد و گفت: کودکان به عنوان سرمایه های انسانی نقش بی بدیلی در رشد و توسعه همه جانبه جامعه دارند و اصولاً تحقق اهداف توسعه بدون برخورداری از کودکان سالم، با نشاط و خلاق ناممکن و دست نیافتنی است.

حسین نجفی اظهار کرد: قرارگاه و کارگروهی متشکل از نمایندگان نهادهای دولتی برای درمان و پیشگیری مسائل اجتماعی و فرهنگی، همچنین کودکان تشکیل خواهد شد تا با ارائه طرح و ایده های مراکز مردم نهاد، دفاع و بررسی این طرح ها صورت گرفته و به مرحله ابلاغ و اجرا برسد تا سمن ها برای اجرای یک طرح درگیر بروکراسی اداری نشوند.

وی با اشاره به بهینه سازی و ساماندهی پارک های استان زنجان، خاطرنشان کرد: پنج پارک شناسایی کرده ایم که بیشتر از مکان تفریح و نشاط محلی برای فروش و توزیع موادمخدر شده با صحبت هایی که با نیروی انتظامی و کمیته موادمخدر داشته ایم، با پیوست فرهنگی، پارک ها تبدیل به محل نشاط خانواده ها و مکانی برای برگزاری جشن ها باشد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: در مواردی که خانواده رفتار مناسب با کودک نداشته باشد و از او حمایت مالی و عاطفی مطلوبی نکند، یا فرزند در خانواده ناسازگاری بزرگ شود، با مداخله سازمان بهزیستی، کودک در مراکز نگه داری کودک نگه داری می شود.

سلمان حسینی اظهار کرد: در مواردی نیز شرایطی برای خانواده ایجاد می شود که مجبور به بازگرداندن کودک می شوند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال زمانی که یکی از والدین فوت کند و والد دیگر به تنهایی توان نگه داری از کودک را نداشته باشد که در این شرایط کودک توسط بهزیستی پذیرفته می شود اما متاسفانه در این وضعیت فشار روانی سنگینی بر کودک وارد می شود.

این مسئول ادامه داد: کودکان آسیب پذیرترین گروه جامعه انسانی و نخستین کسانی هستند که در معرض هجوم مستقیم انواع ناگواری ها، فشارها و مشکلات ناشی از زندگی بزرگ ترها قرار می گیرند و آن را تحمل می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه حفظ منافع عالیه کودک از اولویت های بهزیستی است و بهزیستی با همکاری شرکای اجتماعی تلاش می کند از بی توجهی و سهل انگاری، سوء رفتار و بهره کشی اقتصادی از کودکان جلوگیری کند، تصریح کرد: یکی از حقوق کودکان، حق حضانت یا نگه داری آنان است که طبق قانون به عهده پدر و مادر گذاشته شده است، در صورتی که والدین این حق را به خوبی ادا نکنند با مداخله سازمان بهزیستی، این کودکان در مراکز بهزیستی نگه داری می شوند.

وی اضافه کرد: به دلیل حساسیت دوران کودکی در شکل گیری شخصیت فردی، بهزیستی تلاش می کند در صورت بی سرپرستی طفل و یا بی توجهی و سهل انگاری به کودک یا ورود آسیب به سلامت اجتماعی، روانی، جسمی، اخلاقی و امنیتی کودک که موجب مداخله حمایت قانونی از طفل خواهد شد، حمایت لازم را انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، مراقبت از کودکان بی سرپرست در خانه های شبانه روزی که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت دارند را یکی از حمایت های این سازمان از ایتام عنوان و خاطرنشان کرد: در استان یک مرکز شیرخوارگاه وجود دارد که کودکان تا سه سالگی در این مرکز نگه داری می شوند.

در این جلسه سازمان و مراکز مردم نهاد به بیان مشکلات و ارائه نقطه نظرات و ایده های خود پرداختند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان