[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده شوم کودکان کار یکی از آسیب های اجتماعی است که جهان امروز با آن مواجه است؛ به همین دلیل روز ۲۲ خرداد ماه برابر با ۱۲ ژوئن هرسال به روز جهانی مبارزه با کار کودک اختصاص یافته است.

علیرغم کاهش تعداد کودکان کار در سرتاسر جهان؛ در کشور ما به دلیل نبود آمار قطعی از تعداد این کودکان، اظهار نظر دقیقی در خصوص کاهش یا افزایش تعداد کودکان کار وجود ندارد.

قاسم حسنی مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در میزگردی با موضوع بررسی پدیده شوم کار کودک با تاکید بر اینکه در زمینه کار کودک در عرصه ی ملی هیچ کار آماری دقیقی صورت نگرفته است، گفته بود: تمام آمارهایی که تاکنون داده شده است؛ برآورد و پیش بینی است.

حسنی در این میزگرد معتقد بود که جمعیت کودکان کار بسیار سیال و تغییر پذیر است؛ وی علت این تغییرات در جمعیت کودکان کار را به دلیل حضور کودکان افغانستانی در میان کودکان کار دانسته بود.

فتاح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک هم روز سه شنبه در جمع خبرنگاران زنجانی گفته بود: آمار دقیق از کودکان کار در ایران نداریم؛ اما آمارهای تخمینی از سر چهارراه ها در شهرهای پرجمعیت ایران، نشانگر افزایش کودکان کار به ویژه بعد از ظهور طالبان است.

گمانه زنی رشد ۲۰ برابری جمعیت کودکان کار؛ در سایه نبود آمارهای دقیق

اگر چه به دلیل نبود امکانات مناسب برای سرشماری جمعیت مهاجران نمی توان در خصوص سیل اخیر مهاجرت اتباع افغانستانی به کشور اظهار نظر دقیقی داشت؛ با این وجود معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری میزان کودکان کار در کشور را در حال حاضر نسبت به قبل از ظهور طالبان، ۲۰ برابر بیشتر دانست و افزود: حضور طالبان در افغانستان و ایجاد ناامنی برای خانواده ها، سبب افزایش آمار کودکان کار در ایران شده است.

رصد میدانی وضع کودکان کار در محله های آسیب پذیر هم نشان از رشد بالای تعداد کودکان مهاجر افغان دارد.

معین کامرانی مدیر مدرسه آموزشی کودکان کار ارفک در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر عمده دانش آموزان مدرسه ارفک کودکان کار افغانستانی هستند.

همچنین معصومه ایزدی مددکار و فعال اجتماعی در همین زمینه با بیان اینکه مدت هاست دیگر ما به دنبال کودکان کار نمی گردیم؛ گفت: در چند ماه گذشته با حجم بسیار زیادی از مراجعین مواجه هستیم که حتی فرصت اینکه دنبال بچه ها بگردیم تا آنها را به مدرسه دعوت کنیم نداریم؛ ظرفیت ما به نحوی پر شده است که هر روز مجبور هستیم پاسخگوی تماس هایی باشیم که به دانش آموزان و خانواده های کودکان بگویم کجا ظرفیت خالی دارد که بتوانند ثبت نام کنند؛ حجم مراجعه بسیار زیاد است و من حداقل می دانم در منطقه ۱۲ مدارس دولتی پاسخگوی این تعداد درخواست ثبت نام کودکان نیست؛ به این دلیل که میزان اشتغال و امکان اشتغال در منطقه ۱۲ بیشتر است؛ بنابراین تجمع مهاجران هم بیشتر خواهد بود به همین خاطر تعداد دانش آموزان بیشتری هم به مدارس منطقه ۱۲ مراجعه می کنند.

طبیعی است شرایط حاکم بر کشور افغانستان و ناپایداری های سیاسی آن کشور یکی از عواملی است که می تواند بر افزایش جمعیت کودکان کار در ایران اثر بگذارد.

اما باید به خاطر داشت که در عرصه ی داخلی نیز به دلیل بروز مشکلات اقصادی، گرانی های آزاردهنده، توزیع نابرابر فرصت ها و بیکار شدن پدران از عوامل داخلی هستند که برافزایش جمعیت کودکان کار تأثیر می گذراند. در حقیقت با وجود اینکه عامل اصلی افزایش تعداد کودکان کار، رشد سرسام آور جمعیت مهاجران افغانستانی به کشور است؛ نباید از این موضوع غفلت کرد که بسیاری از کودکان ایرانی نیز به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی به کار روی آورده اند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان