[ad_1]

قطعنامه شورای حکام/ برجام/ گزارش کمیسیون اصل نود درباره استنکاف روحانی و صالحی از یک قانون/ رئیس جمهور ترکمنستان در ایران و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، سفر مدیرکل آژانس به اسراییل و صدور قطعنامه درباره ایران در شورای حکام با محوریت سه کشور اروپایی دو اقدام هماهنگ میان آمریکا، سه کشور اروپایی و آژانس بود که در بن بست مذاکرات وین، علیه ایران و برای تحت فشار قرار دادن تهران انجام شد، اقداماتی که بیش از هر چیز بی طرفی آژانس را زیر سوال بود و به نوعی "دم خروس" سیاسی کاری و بی اعتبار بودن دعاوی دیده بان هسته ای بین المللی را نشان داد.

گزارش ایسنا در این باره با عنوان "گروسی و بی اعتباری دیده بان هسته ای سازمان ملل" در صدر اخبار پر مخاطب امروز قرار گرفت.

 در همین رابطه ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود درباره لحن این قطعنامه و بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام، گفت: ما می خواستیم نگرانی جدی مان را درباره وضع فعلی برنامه هسته ای ایران نشان دهیم. این دقیقا همان کاری است که قطعنامه شورای حکام انجام داد. این قطعنامه نگرانی های جدی ما را در این باره روشن ساخت که ایران پاسخ باورپذیری به سوالات آژانس در زمینه مواد و فعالیت های بالقوه هسته ای و اعلام نشده در ایران ارائه نداده است. این اقدامی است که شورای حکام مدتی بود انجام نداده بود. ما فکر کردیم مهم است آمریکا با متحدان اروپایی و دیگر شرکایمان در شورای حکام برای رسیدن به این قطعنامه جهت فرستادن یک پیام همکاری نزدیکی بکند.

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگویی به سوالی درباره تاثیر تحولات اخیر در همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر چشم انداز احیای توافق هسته ای پاسخ داد.

آنتونی بلینکن باری دیگر با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت: به خود ایران بستگی دارد. اگر دست از تلاش برای گنجاندن مسائل فراتر بردارد، اگر دست از تلاش برای خاموش کردن دوربین ها بردارد، امکان بازگشت به توافق وجود خواهد داشت که موجب بالا بردن امنیت  توسعه منافع ما و دیگر متحدان و شرکایمان می شود. اما رویه ای که الان طی می کند، در مسیر دیگری است.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

افزایش تنش به سود هیچ طرفی در مذاکرات هسته ای نیست

مذاکرات وین چگونه به نتیجه می رسد؟

***

از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان،  انتشار گزارش کمیسیون اصل نود مجلس مبنی بر احراز استنکاف رئیس جمهور سابق و معاونش از اجرای قانون راهبردی لغو تحریم ها بود.

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گزارش خود تاکید کرد که استنکاف رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین رئیس جمهور سابق از انجام وظایف مصرح در قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای کمیسیون اصل نود محرز شده است و موضوع برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می شود.

 در واکنش به این گزارش علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه قبلا به همه موراد مطرح در این گزارش به طور کتبی توسط سازمان انرژی اتمی پاسخ داده شده استف افزود: همه موارد ذکر شده در قانون راهبردی لغو تحریم های مجلس در هماهنگی با مراجع ذی ربط و در چارچوب توصیه ها و مصوبات آن مراجع عمل شده است.

«بردی محمداف»  در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان درجریان سفرش به تهران به همراه یک هیات اقتصادی و سیاسی با مقام معظم رهبری دیدار کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از این دیدار، گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط را کاملاً به نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

استقبال رییس جمهور کشورمان از رییس جمهور ترکمنستان

امضای ۹ یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان

برگزاری نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکمنستان

***

امروز همچنین سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد میزبان «محمد کاظم آل صادق»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بود.

حکیم در این دیدار خواستار همکاری بین نهادهای دینی و دولتی برای تسهیل مشارکت زائران از کشورهای مختلف اسلامی در زیارت عاشورا و اربعین امام حسین علیه السلام و اتخاذ اقدامات مورد نیاز آن شد.

بررسی مصوبه جدید شورای انقلاب فرهنگی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

مهرداد ویس کرمی ضمن اعلام این خبر گفت: مصوبه جدید شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور در کمیسیون آموزش نیز مورد بررسی قرار گرفت.

استعفای حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از موضوعات مهم خبری دیروز بود.

عبدالملکی اولین وزیر دولت سیزدهم است که پیش از یک سالگی دولت از سمت خود کناره گیری می کند. استعفایی که ۱۸ بار در دولت های جمهوری اسلامی صورت گرفته است. درگزارش ایسنا با عنوان "کدام وزرای جمهوری اسلامی تاکنون استعفا کرده اند؟" بیشتر در این باره بخوانید

*همچنین می توانید گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و پنجم خرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان